عبور از جاذبه زمین چه بلایی سر موجودات می آورد؟

به گزارش مجله جهانگیر، محققان ناسا به دنبال این هستند که بدانند چه اتفاقی برای ژن های موجودات هنگام عبور از زمین، به وسیله جو زمین و فضا می افتد.

عبور از جاذبه زمین چه بلایی سر موجودات می آورد؟

برای سفر با تور پوکت همراه ما باشید.

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، چه اتفاقی برای ژن های موجودات هنگام عبور از زمین، به وسیله جو زمین و فضا می افتد؟ آیا هویت آن ها تغییر می نماید؟ آیا این تغییرات ظریف است یا چشمگیر؟ آیا تغییرات به سرعت اتفاق می افتند یا به تدریج؟

پاسخ به چنین سؤالات بنیادی تحقیق برای درک ما از تأثیر سفر های فضایی بر روی انسان و موجودات دیگر را ضروری می نماید به همین دلیل هم دو محقق از دانشگاه فلوریدا در گاینزویل از دهه 1990 با استفاده از گیاهان، تحقیق بر روی این موضوع را آغاز کردند.

بنا بر اعلام ناسا، به زودی،محققان اصلی این پروژه یعنی رابرت فرل و آنا لیزا پاول تحقیق بر روی گیاهان فضایی خود را آغاز خواهند کرد؛ آزمایش پرواز، تسهیل شده توسط برنامه پرواز ناسا، فرصت های جدیدی را ایجاد می نماید تا این دو محقق و تیمشان آخرین آزمایش ها را انجام داده و سؤالات سنگ بنای دو دهه تحقیقات بیولوژیکی را آنالیز نمایند.

پولس در این خصوص گفت: حدود نیمی از ژن های بدن ما پروتئین های دقیقی را در گیاهان رمزگذاری می نمایند و این بسیار هیجان انگیز است، زیرا قرار است ببینیم گیاهان در صورت عدم وجود جاذبه چه رفتاری می نمایند و در نتیجه می توانیم بسیاری از آن فرایند های اساسی بیولوژیکی را به انسان ترجمه کنیم.

وی ادامه می دهد: در این آزمایش ها معلوم می گردد که گیاهان نسبت به زمین بسیار متفاوت از فضا رفتار می نمایند. به طور خاص، رشد گیاه کاملاً منحصر به فرد است، زیرا شاخه های ریشه در الگو های خراش یا تصادفی به جای اینکه از شاخه هایی که معمولاً روی زمین انجام می دهند، پایین می فرایند، شاخه ای دارند.

فرل و پاول آغاز به مطالعه چگونگی پاسخ گیاهان به ریزسنجی در سطح مولکولی با آزمایشات شاتل فضایی در اواخر دهه 90 کردند، یافته هایی که بعداً از آن ها برای مشاهدات طولانی مدت با 9 آزمایش در ایستگاه فضایی بین المللی استفاده کردند.

آنها رد گزارش خود آورده اند که آنچه از آن آزمایشات اولیه آموختیم، مفاهیم خاصی در خصوص چگونگی سازگاری گیاهان با فضا بود؛ سپس آن را با نحوه رفتار آن ها بر روی زمین مقایسه کردیم.

وی گفت: این اثر تاریخی است، اما به ما نمی گوید چه اتفاقی می افتد. اساساً هیچ کجای تاریخ زیست شناسی فضا، دانشمندان این فرصت را نداشته اند که انتقال از 1 گرم به 0 گرم و برگشت را به طور کامل آنالیز نمایند.

پولس تاکید می نماید: این پرواز ها اولین نکات را به ما دادند که سازگاری گیاهان با سرعت بسیار زیادی اتفاق می افتد. ما می توانیم با استفاده از تصویربرداری فلورسنت، به آنالیز های مختلفی در خصوص انتقال بپردازیم تا انواع مختلف سیگنالینگ مولکول را مورد مطالعه قرار دهیم و ببینیم که چه ژن هایی خاموش شده اند، چه ژن هایی روشن شده اند و چه زمانی این اتفاق می افتد.

اکنون فرل و پاول سخت افزار تصویربرداری فلورسنت خود را با وسایل نقلیه زیر زمینی، جایی که به مطالعه مرحله انتقال - مرز جدید کارشان - ادامه می دهند، تطبیق داده اند. موضوع مورد توجه سیگنالینگ کلسیم است که در پاسخ به محرک های خارجی مانند وزش باد در برگ ها، گاز دریافت گرسنه از یک کاترپیلار یا چیز های شگرف تر از جمله تغییر در تغییر کلید یا خاموش کردن ژن های خاص شناخته شده است.

فرل در این باره شرح داد: اولین آزمایش پرواز در فضا نشان داد که قرار دریافت در فضا بعضی از جنبه های سیگنالینگ کلسیم را تغییر می دهد. سیگنالینگ کلسیم به ویژه بین گیاهان و حیوانات بسیار مشابه است، بنابراین می خواهیم این نقش را در پاسخ به انتقال گرانش بهتر درک کنیم.

پولس اعلام کرد: اطلاعات اولیه ساببوربیتال ما در خصوص چگونگی پاسخ ژن ها به ما می گوید که سیگنالینگ کلسیم در طی انتقال گرانش به روش هایی عمل می نماید که پیش بینی نمی کردیم و البته، این بسیار هیجان انگیز است، زیرا این بدان معناست که چیز های زیادی برای آموختن وجود دارد.

پولس گفت: درک فرآیند های بیولوژیکی گیاهان در فضا می تواند به ما بینش دهد و فرایند آن را در انسان ایجاد کند، اما گیاهان به خودی خود مهم هستند.

فرل اضافه نمود: در حالی که آن ها و سایر دانشمندان در آزمایش های ایستگاه های فضایی، برداشت های گیاهان پیروز را در ریزگردانی پایدار رشد داده اند، کار در حال اجرا آن ها یاری به درک تغییرات اساسی متابولیکی است که به آن گیاهان اجازه می دهد تا با فضا سازگار شوند.

پولس نیز تاکید نمود: دانستن آنچه برای یاری به گیاهان در شکوفایی فضا - به عنوان یک منبع غذایی و اکسیژن و سایر نیازها لازم است، برای هر ابتکار اکتشاف در جایی که هدف یک زیستگاه طولانی مدت است، لازم است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 8 بهمن 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 371

به "عبور از جاذبه زمین چه بلایی سر موجودات می آورد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عبور از جاذبه زمین چه بلایی سر موجودات می آورد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید