آنالیز علمی بعضی باورهای عامیانه درباره حیوانات

به گزارش مجله جهانگیر، سگ، هفت جان دارد. موی گربه نازایی می آورد. اگر روی سگ یا گربه آب بریزید پشت دستتان زگیل می زند و ... . اینها بخشی از باورهای عامیانه مردم درباره حیوانات است که همچنان تقویت می گردد اما این باورهای عامیانه تا چه میزان پایه و اساس علمی دارند؟

آنالیز علمی بعضی باورهای عامیانه درباره حیوانات

حسام استادحسن - دامپزشک - درباره بعضی از باورهای عامیانه که درباره حیوانات وجود دارد به خبرنگاران شرح می دهد: گاهی می توان در بعضی از باورهای قدیمی پایه علمی پیدا کرد. باورهای عامیانه زیادی درباره حیوانات وجود دارد و بسیاری از این موارد به رفتارشناسی سگ و حیوانات اهلی برمی گردد. یکی از دروس مهم دامپزشکی در خارج از کشور مربوط به رفتارشناسی حیوانات است که متاسفانه ما در دانشگاه هایمان چنین درسی نداریم و تا حدود خیلی کمی در دانشگاه ها درباره رفتارشناسی نشخوارنمایندگان و تک سمیان آموزش داده می گردد. رفتارشناسی حیوان مبحث خیلی مهمی است و بیشترین مانور آن روی حیوانات اهلی و خانگی است. حتی بسیاری از دامپزشکان وقتی برای کار به خارج از کشور مراجعه می نمایند اولین سوالی که مطرح می گردد این است که تا چه مقدار روی رفتارشناسی حیوانات کار نموده یا در این زمینه تجربه دارند. ما در کشورمان هر چه در این زمینه یاد می گیریم بر اساس تجربه کاری مان یا مقالات خارجی و مطالعه خودمان است.

بعضی از باورهای عامیانه را که در کتاب باورهای عامیانه مردم ایران نوشته دکتر حسن ذوالفقاری با همکاری علی اکبر شیری نوشته شده است، با این دامپزشک مطرح می کنیم تا ببینیم این باورها تا چه مقدار پایه علمی دارند:

گوش سگ و گربه را می برند تا ترسش بریزد و بتواند به گرگ و پلنگ حمله کند

این دامپزشک درباره این باور می گوید: چنین باوری اشتباه است و بریدن گوش سگ هیچ ربطی به درندگی بیشتر او ندارد. یک بار با چوپانی درباره این باور صحبت می کردم که می گفت گوش سگ را می بریم که هنگام درگیری با گرگ نقطه ضعف کمتری از خود نشان دهد زیرا گرگ گوش سگ را گاز می گیرد که البته چنین باوری تا حدی منطقی است اما فرم بریدن گوش آنها آسیب زننده است. معمولا به شکل دردناکی گوش سگ را می برند. من بریدن گوش سگ را اصلا تایید نمی کنم زیرا به شنوایی حیوان آسیب می زند و کانال گوش، زیاد از حد باز می گردد به همین علت گرد و غبار یا باران به راحتی داخل گوش می رود در صورتی که در حالت عادی خود گوش روی آن را می پوشاند و از این اتفاق جلوگیری می نماید. در بسیاری از مواقع که گوش بریده می گردد لخته خون در گوش می ماند و این موضوع خودش آسیب زننده است.

کسی روی گربه آب بریزد دستش زگیل می زند

استاد حسن شرح می دهد: ما هم وقتی بچه بودیم می گفتند اگر روی گربه آب بریزید زگیل درمی آورید. یکسری باورها برای منع کردن به وجود آمده است و عامل بازدارنده ای برای آن به وجود آورده اند که تبدیل به باور شده است در حالی که هدف این بوده که کار اشتباه انجام نگردد و حیوان به وسیله بچه ها آزار نبیند.

سگ، هفت جان دارد

این دامپزشک درباره این باور بیان می نماید: سگ و گربه واقعا هفت جان ندارند. بسیاری مواقع می گویند اگر گربه از چهار طبقه بپرد دچار مشکل نمی گردد در حالی که من هر شیفت صبح یک گربه در بیمارستان ویزیت می کنم که از ارتفاع سقوط نموده و دست و پایش شکسته است.

سگ ، توله اول خود را پس از زایمان می خورد وگرنه از خودش درنده تر می گردد و حتی مادرش را هم از بین می برد

این دامپزشک اظهار می نماید: این باور کاملا اشتباه است. سگ ها هنگام زایمان جفت و بندنافی که به توله وصل است، می خورند و باعث می گردد پرولاکتین بیشتری در بدنشان ترشح گردد و شیردهی شان افزایش پیدا کند. از طرفی با زبانشان تنفس توله را تحریک می نمایند مثل نوزاد انسان که وقتی به جهان می آید به پشتش می زنند تا بتواند نفس بکشد. گاهی اوقات پیش می آید که هر حیوان دیگری مثل خرگوش، همستر، گربه یا سگ، توله خود را می خورند زیرا در حین زایمان دچار ضعف می شوند و چون چیزی برای خوردن ندارند ناچار می شوند برای زنده ماندن خودشان و بچه های دیگر بچه ای را که از همه ضعیف تر است، بخورند اما این اتفاق به ندرت پیش می آید.

سگ از چهره و نگاه اشخاص به ضمیرشان پی می برد

او در این باره شرح می دهد: سگ ها قدرت بویایی بالایی دارند اما درباره اینکه ضمیر و باطن را می فهمند اطلاعی ندارم. سگ ها بوی بعضی هورمون های بدن انسان مثل آدرنالین در هنگام ترس را متوجه می شوند. برای مثال در حال حاضر بسیاری از سگ ها برای تشخیص سرطان تربیت می شوند زیرا متوجه بوی غدد وابسته به سیستم ایمنی بدن می شوند و حتی تربیت می شوند که با بوییدن دهان، سرطان ریه را تشخیص دهند.

موی گربه نازایی می آورد

استادحسن در این باره شرح می دهد: نازایی که درباره اش صحبت می گردد ناشی از انگل توکسوپلاسموز است که تحت یکسری شرایط به انسان منتقل می گردد. این انگل از گوشت نیم پز یا آب آلوده منتقل می گردد و یکی از راه های انتقال آن گربه است. طبق آماری که چند سال پیش منتشر شد، بیشترین مقدار این انگل در دو استان دیده شده است در حالی که بسیاری از اهالی این استان ها اصلا گربه خانگی ندارند و این انگل از گوشت و آب آلوده وارد بدنشان شده است. این انگل باید اول وارد بدن گربه گردد، اگر سیستم بدنی گربه در این مدت ضعیف باشد و مبتلا گردد، هنگام دفع مدفوع همزمان سیکل تخم ریزی انگل هم باشد و در این حین بخشی از موی گربه به این انگل آغشته گردد، ممکن است این مو وارد بدن انسان گردد و سیستم ایمنی بدن هم آنقدر ضعیف باشد که نتواند آن را دفع کند و فرد به این انگل مبتلا گردد. انتقال این انگل از گربه بسیار سخت است در حالی که امکان انتقال آن از گوشت نیم پز و آب آلوده راحت تر است.

گربه، حیوان بی عاطفه ای است اما سگ وفادار است

این دامپزشک در این باره می گوید: همه حیوانات وفادارند. حیوانات آینه رفتار صاحبان خود در خانه اند. ما حیوان داشتیم که در کلینیک همه را گاز می گرفته و وقتی به رفتار صاحب آن هم توجه کردیم دیدیم آن فرد برخورد خیلی بدی با حیوان یا دیگران دارد.

پی نوشت: نکته مهم این است که دین مبین اسلام با نگهداری سگ در خانه بعلت نجاست ذاتی آن مخالف است اما نگهداری به اسم سگ گله، نگهبان یا برای شکار و ... بلامانع دانسته شده است چون در این موارد از خانواده دور است. نگهداری سایر حیوانات نظیر گربه هم فارغ از نگاه مذهبی، از نظر فرهنگی و بعلاوه بهداشتی در جامعه ما پذیرفته شده نیست.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 1573

به "آنالیز علمی بعضی باورهای عامیانه درباره حیوانات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز علمی بعضی باورهای عامیانه درباره حیوانات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید