شگفت انگیزترین ایستگاه های راه آهن در دنیا

به گزارش مجله جهانگیر، خبرنگاران: ایستگاه های راه آهن معمولا مکان های ایده آلی برای وقت گذرانی نیستند. سروصدا و جمعیت شما را از آنجا فراری می دهد. اما ایستگاه هایی وجود دارد که فراتر از این ها هستند. آن ها دستاورد های معماری و یادگارهای تاریخی هستند. در این مطلب با آن ها آشنا می شوید.

شگفت انگیزترین ایستگاه های راه آهن در دنیا

ایستگاه راه آهن کوالالامپور، مالزی

این ایستگاه توسط آرتور بنیسون هوباک طراحی شده و ساخت وساز آن در سال 1917 به انتها رسیده است. این ساختمان محل تلاقی سبک های مختلف معماری و ترکیبی از مکاتب معماری عربی، هندی و اروپایی است. به سختی می توان پذیرفت که این ساختمان فقط یک ایستگاه راه آهن است نه یک کاخ. با افتتاح ایستگاه مرکزی جدید کوالالامپور، این ایستگاه دیگر از نظر مسافران برجسته نیست، اما بازدیدکنندگان زیادی را به خود جذب می نماید.

ایستگاه کانازاوا (Kanazawa)، ژاپن

این ایستگاه در اصل در سال 1898 ساخته شد و توجه معماران زیادی را در سراسر جهان به خود جلب کرد. اگرچه افتتاح این ایستگاه انتقاد هایی برانگیخت، چرا که معماری نسبتا مدرن آن با شهرقلعه قدیمی تناسب نداشت، اما یکی از بزرگترین ایستگاه های راه آهن جهان است. این ایستگاه در سال 2005 بازسازی شد.

ایستگاه راه آهن سی اف ام (CFM)، ماپوتو، موزامبیک

تنها ایستگاه راه آهن آفریقایی این مطلب در پایتخت موزامبیک واقع شده است و به شدت تحت تاثیر معماری پرتغالی است. این ایستگاه توسط آلفردو آگوستو لیسبو دو لیما طراحی شده و ساخت آن در سال 1916 به انتها رسیده است. این ایستگاه مشرف به میدان مشهور کارگران است. مجموعه ای از لوکوموتیو های بخار در ایستگاه CFM وجود دارد. همچنین محل برگزاری نمایشگاه و کنسرت است.

ایستگاه سرکه چی، استانبول، ترکیه

این ایستگاه توسط آگوست جاسموند طراحی و در سال 1890 افتتاح شده است. این ایستگاه با ترکیبی از هنر نو و معماری شرقی ساخته شده است. پنجره های رنگی و برج ساعت ویژگی های قابل توجه ایستگاه هستند که زمانی انتهاه قطار سریع السیر شرق بود که استانبول را به پاریس وصل می کرد.

ایستگاه گار دی نور (Gare du Nord)، پاریس، فرانسه

تعجبی ندارد که یکی از زیباترین شهر های جهان یکی از زیباترین ایستگاه های راه آهن جهان را هم داشته باشد. گار دی نور در سال 1864 افتتاح شد و یک دستاورد درخشان معماری است. طراحی نئوکلاسیک آن با تزئینات کامل شده است. نمای این ایستگاه 23 منجسمه زن دارد که نشان دهنده مقاصدی است که خطوط راه آهن به آن می رسند.

ایستگاه مرکزی آنتورپ (Antwerp)، آنتورپ، بلژیک

یکی از زیباترین ایستگاه های راه آهن جهانست که در سال 1905 افتتاح شده است. این ایستگاه تلفیقی از سبک های معماری است. گنبد بزرگ سالن انتظار آن توسط لوئیس دلاسنسری طراحی شده است. این ساختمان بلژیکی به عنوان زیباترین ایستگاه راه آهن جهان انتخاب شده است.

ایستگاه آتوچا (Atocha)، مادرید، اسپانیا

این ایستگاه توسط آلبرتو دی پالاسیو و گوستاو ایفل طراحی و در سال 1851 افتتاح شد. آنچه این ایستگاه را منحصر به فرد می نماید باغ بزرگ آن است که مثل یک جنگ کوچک درون ساختمان واقع شده است. این باغ توسط معماری اسپانیایی رافائل مونئو طراحی شده و صد ها گونه گیاه و جانور کمیاب دارد. همچنین یادبود قربانیان بمباران 2004 مادرید است.

ایستگاه بین المللی سنت پنکراس (St. Pancras)، لندن، انگلستان

کلیسای سنت پنکراس که به عنوان کلیسای جامع راه آهن ها شناخته می گردد در سال 1868 افتتاح شد. از آن موقع چندین بار بازسازی شده، اما جذابیت قدیمی خود را حفظ نموده است. این ساختمان به خاطر معماری ویکتوریایی و آثار هنری اش مشهور است. نمای آن با هتل رنسانس اشغال شده و فروشگاه ها و رستوران های بسیاری دارد.

انتهاه چاتراپاتی شیواجی (Chhatrapati Shivaji)، بمبئی، هند

انتهاه چاتراپاتی شیواجی تنها ایستگاه راه آهنی است که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده و یک نمونه پیروز معماری است. این ایستگاه توسط فردریک ویلیام استیونز طراحی شده و ترکیبی از معماری گوتیک ویکتوریایی و معماری سنتی مغولی است. این ایستگاه در سال 1888 افتتاح شده و یکی از شلوغ ترین ایستگاه های هند است که روزانه حدود سه میلیون مسافر دارد.

ترمینال گراند سنترال (Grand Central)، نیویورک، ایالت متحده

این ایستگاه راه آهن یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری جهان است که هر سال حدود 20 میلیون بازدیدکننده را به خود جلب می نماید. همچنین بزرگترین ایستگاه راه آهن جهان است که 44 سکو و 67 خط راه آهن دارد. ساخت وساز ساختمان فعلی در سال 1913 به انتها رسیده است. زمانی از این ایستگاه به عنوان گالری هنری و موزه استفاده می شده و در فیلم های زیادی از جمله پدرخوانده هم از آن استفاده شده است.

منبع: wonderslist

منبع: برترین ها
انتشار: 18 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 179

به "شگفت انگیزترین ایستگاه های راه آهن در دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شگفت انگیزترین ایستگاه های راه آهن در دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید