روایت روزنامه آمریکایی از موضع دولت بایدن در قبال برجام

به گزارش مجله جهانگیر، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در گزارشی به بررسی سیاست دولت واشنگتن در قبال توافق هسته ای پرداخت.

روایت روزنامه آمریکایی از موضع دولت بایدن در قبال برجام

به گزارش خبرنگاران، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در گزارشی نوشت: بازگرداندن برنامه هسته ای ایران- که اکنون بسیار فراتر از محدوده های برجام رفته- از نظر فنی، شدنی است و انجام آن در قیاس با اجرایی کردن رفع تحریم ها، سر راست تر است. ایران در سال های 2015 و 2016 هم همین کار را انجام داده و در متن برجام هم ملاک و میزان کار تعیین شده است. اما آمریکا خواهان تدوین یک برنامه است که روشن سازد ایران چگونه برنامه هسته ای اش را به عقب باز می گرداند و ، مهمتر از آن، بازرسان بین المللی هم باید هرگام ایران در این راستا را نظارت کنند.

این گزارش اضافه کرد: انگیزه اصلی ایران برای به عقب بردن، برنامه هسته ای اش، کاهش تحریم های آمریکاست که در سه سال گذشته، اقتصادش را در منگنه گذاشته است. اما راستا رفع تحریم ها، بسیار پیچیده تر از راستا بازگرداندن برنامه هسته ای است چرا که یک دستور کار روشن برای آن وجود ندارد. موضع عمومی ایران، سرراست است: آمریکا باید همه تحریم هایی را که در دوران ترامپ اعمال شده، بردارد. اما بازگشت آسان به شرایط پیشین، برای واشنگتن آسان نیست. علاوه بر تحریم های مرتبط با برجام، دولت ترامپ محدودیت های دیگری هم وضع کرده که ربطی به توافق هسته ای ندارد.

واشنگتن پست نوشت: برجام، همچنان موضوع بسیار اختلاف برانگیزی در واشنگتن خواهد بود اما ظاهرا بسیاری از جمهوریخواهان و دمکراتها بر سر یک موضوع اجماع دارند: برجام به تنهایی برای چاره کردن چالش های درازمدت تر ایران، کفایت نمی کند از جمله برنامه موشک های بالستیک و رفتار ناپایدارساز ایران در منطقه. بسیاری از حامیان و منتقدان برجام، همچنین توافق دارند که آمریکا باید تلاش کند دوره زمانی محدودیت های اعمال شده بر برنامه هسته ای ایران را تمدید کند... دولت بایدن گفته که آمریکا نباید، و احتمالا نمی تواند، همه این مسائل را یکجا و در چارچوب یک تلاش جامع، چاره کند و به جای آن ورود دوباره به برجام را بعنوان سکویی برای مصاحبه بر سر دیگر مسائل می بیند. با اینحال، پیش از بازگشت به توافق هسته ای، شاید آمریکا پافشاری کند که ایران با انجام مصاحبههای تکمیلی موافقت کند.

این روزنامه آمریکایی اضافه کرد: تهران از واشنگتن خواهان جبران خسارتی شده که تحریم های آمریکا وارد کرده و تضمین هایی می خواهد که یک رییس جمهوری بعدی در آمریکا نتواند به دلخواه خود، همه تحریمها را دوباره برگرداند. تهران، در حالی که ممکن است از سطحی از مصاحبههای منطقه ای استقبال کند، پافشاری خواهد کرد که موضوع حمایت واشنگتن از شرکای خاورمیانه ای اش نیز در دستور کار مصاحبهها قرار گیرد.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 17 فروردین 1400 بروزرسانی: 17 فروردین 1400 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 1300

به "روایت روزنامه آمریکایی از موضع دولت بایدن در قبال برجام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روایت روزنامه آمریکایی از موضع دولت بایدن در قبال برجام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید