دنبال کردن نهادینه کردن خلاقیت از کلاس پایه اول ابتدایی

به گزارش مجله جهانگیر، مدیرکل دفتر تالیف فنی و حرفه ای آموزش و پرورش گفت: در سازمان پژوهش انواع تفکر انتقادی و طراحی و خلاقیت را از پایه اول نهادینه کردیم و بر حوزه های تربیت و یادگیری توجه بیشتر داریم.

دنبال کردن نهادینه کردن خلاقیت از کلاس پایه اول ابتدایی

به گزارش گروه اجتماعی مجله جهانگیر، افشار بهمنی مدیرکل دفتر تالیف فنی و حرفه ای آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر که شامگاه گذشته روی آنتن شبکه آموزش رفت، با بیان اینکه باید به این سوال پاسخ دهیم که آیا وظیفه آموزش و پرورش تربیت شهروند کارآفرین و نوآور است، گفت: تربیت کارآفرین و ارتقای فرهنگ یک فرایند زمان بر است و در یک نظام تربیتی محقق نمی گردد این کار توسط یک ارگان صورت نمی گیرد چراکه زیربنای کارآفرینی خلاقیت و نوآوری است که در دوره های ابتدایی و متوسطه بیشتر شکل می گیرد.

بهمنی اضافه نمود: اگر کتاب و برنامه درسی زیرساخت تربیت گردد کارآفرینی را محقق می سازد. دفتر توسعه کارآفرینی سیاست های مربوط به اکوسیستم را دارد و توانمندسازی نیروی انسانی در این حوزه شکل می گیرد. فعالیت های این نهاد را که در حوزه کارآفرینی دیدم باشگاه کارآفرینی را آنالیز کردم که 3 هزار و 500 دانش آموز را با هر کیفیتی آموزش می دهد، اما ما حدود 15 میلیون دانش آموز داریم که 2 هزارم درصد می گردد.

مدیرکل دفتر تالیف فنی و حرفه ای آموزش و پرورش اضافه نمود: در عمر 14 ساله یک نهاد کارآفرینی این آمار و شاخص جذابی نیست. پارادایم آموزش به سمت یادگیری رفته است اگر این کار را برای معلمان کارآفرینی انجام می دادیم خوب بود.

وی ادامه داد: سند گام دوم راه هایی را برای حل این مساله ها باز نموده است، اما در 40 سال گذشته آموزش و پرورش خواسته و ناخواسته سیبل شده و مطالبات را به آموزش و پرورش ربط دادیم.

بهمنی اضافه نمود: ما در آموزش و پرورش آمادگی هرگونه همکاری از برنامه درسی تا مدرسه را داریم. اکنون طرح بوم طرح ویژه مدارس ابلاغ شده که 2ساعت از مدرسه برای فعالیت های میان رشته ای آزاد شده است.

مدیرکل دفتر تالیف فنی و حرفه ای آموزش و پرورش با بیان اینکه رویکرد فرهنگیان رویکرد ارزشی تربیتی است گفت: نظام برنامه ریزی درسی یک نظام پویا به روز است و صرفا روی کتاب توجه نکردیم اگر این کتاب را با کتاب کارآفرینی سال 79 مقایسه ای داشته باشیم آن را مفید می بینیم.

وی با تاکید بر اینکه باید به رویکرد های تحولی سازمان و عناوین کتب توجه کنیم گفت: ما در سازمان پژوهش رویکرد را تغییر دادیم و بسته بادگیری را تدوین کردیم. رکن اصلی این بسته پوشه کار هنرجویان است که معیار نمره دهی می گردد. اکنون بین 5 تا 7 هزار معلم این کتاب را درس می دهند.

بهمنی گفت: درباره معلم محور بودن باید گفت که اصل ریشه مسائل زیرساخت های پژوهشی، داده ورزی، مدیریت منابع، فضا و تجهیزات است استاندارد های برنامه درسی متکی به یک فرد نیست بلکه به صورت تیمی فراوری می گردد در حال حاضر 617 عنوان فراوری محتوا کردیم و بیش از 1700 نفر در آن مشارکت داشتند.

مدیرکل دفتر تالیف فنی و حرفه ای آموزش و پرورش گفت: برای رفع کردن چالش های زیرساختی، باید مشارکت ها را توسعه دهیم همچنین شرکای اجتماعی باید پای کار بیایند برای استاندارد فضا و نرم ها نیز باید ارگان ها پای کار باشند.

وی ادامه داد: در سازمان پژوهش انواع تفکر انتقادی و طراحی و خلاقیت را از پایه اول نهادینه کردیم و بر حوزه های تربیت و یادگیری توجه بیشتر داریم تا در برنامه درسی از ابتدایی افراد نوآورانه و کارآفرینانه تربیت کنیم.

بهمنی با بیان اینکه در نظام برنامه ریزی متمرکز کار میکنیم گفت که باید به سمت کاهش تمرکز برویم. وی ادامه داد: شایستگی های غیرفنی و مهارت های نرم را در کتاب های درسی با عناوین مختلف دیگر داریم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 9 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 372

به "دنبال کردن نهادینه کردن خلاقیت از کلاس پایه اول ابتدایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دنبال کردن نهادینه کردن خلاقیت از کلاس پایه اول ابتدایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید