12 حقیقت جالب و شنیدنی درباره مسکو

به گزارش مجله جهانگیر، حقایق جالب مسکو

شهر مسکو پایتخت کشور پهناور روسیه تاریخ پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته و رویدادهای مهمی را دیده است. این شهر تاریخی اسراسر زیادی را در دل خود جای داده است. هرکسی تصور خاصی درباره این شهر داشته و می توان گفت که مسکو جایگاه ویژه خود را در ذهن افراد دارد. مسکو درباره داستان های پیروزی، تراژدی و نوآوری سخن می گوید، داستان های تزارهای افسانه ای، انقلاب سیاسی ادبی بزرگ و مسابقه فضایی بین المللی که جهان را برای همیشه تغییر داد در حافظه خود دارد. جمعیت کلان شهر روس ها در حال حاضر به بیش از 11 میلیون نفر می رسد. در ادامه با خبرنگاران همراه شوید تا حقایق جالب مسکو و نکاتی شنیدنی که احتمالا تا به حال نمی دانستید را به شما بگوییم.

12 حقیقت جالب و شنیدنی درباره مسکو

جسد لنین در آرامگاهی میان میدان سرخ مسکو نگهداری می گردد!

ولادیمیر لنین در سال 1924 جان خود را از دست داد و از آن زمان، نگهداری از جسد او، سالانه حدود 13 میلیون روبل (بیش از 155000 پوند / 210 هزار دلار) برای دولت روسیه هزینه دارد. هر چند روز یک گروه از دانشمندان بدن لنین را بررسی می کنند تا شرایط پوستش را کنترل کنند و مطمئن شوند که حالت طبیعی خود را حفظ کرده است.

بدن او، به استثنای ارگان هایش، هر 18 ماه مجددا مومیایی می گردد. هر چند وقت یک بار، دانشمندان بافت ها و لباس های آسیب دیده را با مواد مصنوعی جایگزین می کنند تا همه چیز نرمال دیده گردد. بسکمک از مردم بر این باورند که این مومیایی واقعی نیست. بهترین راه برای اطمینان از این مورد حقایق جالب مسکو این است که خودتان راهی سفر شوید و جسم بی جان لنین را از نزدیک ببینید. همین طور برای دانستن اطلاعات کامل تر درباره نحوه نگهداری جسد او می توانید چرا جسد لنین بعد از 100 سال همچنان مثل روز اول سالم مانده است؟! را مطالعه کنید.

استفاده سگ های ولگرد مسکو از مترو

حتما تا به حال تعریف متروهای زیبا و با شکوه این شهر را شنیده اید تا تصاویری از آن دیده اید اما باید بگوییم حقایق جالب مسکو درباره حمل و نقل زیر زمینی اش به زیبایی خلاصه نمی گردد. سگ های مسکو برای زنده ماندن از زمستان های سخت شهر، مجبور می شوند گاهی محل زندگی خود را تغییر دهند. در حالی که مشغول گشت و گذار در سیستم مترو زیبای شهر هستید ممکن است یکی از سگ های باهوش را ببینید که مدام در حال سوار شدن و پیاده شدن از قطار است. در حالی که از سایر سگ ها مراقب می گردد این موجودات یاد گرفته اند به کمک صداهایی که بلندگو اعلام می کند راهشان را پیدا کنند. البته به لطف سگ های ولگرد مسکو (مانند گربه های سنت پترزبورگ) جمعیت موش ها به شدت کم شده است.

یوری گاگارین اولین انسانی که به فضا رفت در دیوارهای کاخ کرملین مسکو دفن شده

حتی قبل از سفر فضایی ، یوری گاگارین از محبوبیت بالایی برخوردار بود. در جلسه برنامه ریزی فضایی شوروی 20 تن از همتایان او حضور داشتند و از آنان خواسته شد به طور ناشناس رای دهند که چه کسی باید اولین مردی باشد که به فضا فرستاده می گردد، همه به جز سه نفر گاگارین را انتخاب کردند.

پس از بازگشتش از فضل شهرتش در سراسر جهان پیچید و او آنقدر مشهور و معروف شده بود که متاسفانه، دیگر امکان بازگشتش به فضا وجود نداشت. محدودیت های پیش آمده در زندگی گاگارین باعث افسردگی شدیدش شدند. او به عنوان خلبان جنگنده سرکار بازگشت و در نهایت طی یک مأموریت آموزشی تمرینی کشته شد. از زمان مرگ او، زندگی کوتاه و بی نظیرش به طرق مختلفی مورد توجه قرار گرفته است.

باز آلدرین و نیل آرمسترانگ مدال هایی را در سطح ماه به فضانورد اهل شوروی اعطا کردند. نام شهر زادگاهش به افتخار او به گاگارین تغییر یافته و یک دهانه آتشفشانی در سطح ماه را به نام او گذاشته اند. خاکستر او در کاخ کرملین دفن شده است و از نکات شنیدنی که احتمالا تا به حال نمی دانستید آن است که بین فضانوردان رسم است قبل از سفر خود به فضا بر مزار او می آیند و روی خاکش گل می گذارند.

تنها 2 درصد ساکنان مسکو، مسکویی هستند!

گزارش ها نشان می دهد تنها دو درصد از افرادی که امروز در شهر مسکو زندگی می کنند اصالتا اهل همین شهر هستند. در واقع از حقایق جالب مسکو آن است که دو درصد ساکنان امروزی جد دومشان در این شهر بوده است. حدود نیمی از جمعیت مسکو از دیگر شهرهای این کشور پهناور به پاتخت مهاجرت کرده اند و سایر جمعیت نیز متعلق به مهاجران کشورهای همسایه است.

دهه 1930 تقریبا تمام ساکنان ساختمان دولتی مسکو ناپدید شدند

پس از این که در سال 1918 شهر مسکو پایتخت روسیه شد، تصمیم گرفتند ساختمان های مسکونی جدیدی برای سکونت کارمندان دولت تاسیس کنند. (خانه دولت) در آن زمان به عنوان محله ای بسیار لوکس و باکلاس که دارای سالن سینمای عمومی، سالن، زمین تنیس و دیگر امکانات بود، شناخته می شد. اما هرچیزی بهایی دارد. 800 نفر از ساکنان این ساختمان ها در طول پاکسازی بزرگ یا تصفیه کبیر استالین در سال 1937-1938 دستگیر و یا کشته شدند. این بیشترین تعداد دستگیری و اعدام در سرتاسر تمامی ساختمان های مسکونی سراسر روسیه بود و باعث شد نام خانه ها به (خانه بازداشت اولیه) تغییر کند.

مسکو رودخانه ای زیر زمینی دارد

رودخانه نگلینایا قرن ها جاری بود و جهت طبیعی خود را طی می کرد، اما سواحل غربی اش مدام سیلاب می آمد و زندگی در آن غیر ممکن شده بود تا این که سر انجام قرن 18 میلادی راه حل این مشکل پیدا شد. نگلینایا را به سمت تونلی هدایت کردند و جهت طبیعی اش کاملا مسدود شد. در حال حاضر رودخانه نگلیانا زیر خیابانی با همین نام جاریس و سر انجام به موسکوا (Moskva) می ریزد.

مسکو بزرگ ترین ناقوس جهان را دارد

یکی از حقایق جالب مسکو دارا بودن زنگ ناقوسی به وزن 200 تن، ساخته شده در زمان حکومت تزارهای روسی است. آن ها سه بار برای ساختن چنین ناقوسی تلاش کردند. اولین سازه آن ها 18 تن وزن داشت و 24 مرد نیرومند باید تلاش می کردند تا زنگ آن را بصدا در آورند، اما عمر این ناقوس کوتاه بود. آتشی مهیب برج چوبی ناقوس کرملین را سوزاند و زنگ شکست و به چندین قطعه تقسیم شد.

همین مساله برای ناقوس دوم، که بزرگ تر از اولی بود هم پیش آمد. امپراطریس آنا ایوانونا از این حواث آتش سوزی و عدم توانایی روسیه برای داشتن بزرگ ترین ناقوس جهان حسابی نا امید شده بود با این حال دستور داد ناقوسی 1.5 برابر بزرگ تر از قبلی ساخته گردد. گودالی 10 متری در نزدیکی کرملین برای ریخته گری و ساخت ناقوس حفر شد.

ساخت ناقوس هنوز کامل نشده بود که یک آتش دیگر ساختمان محل تاسیسات ساخت و ساز زنگ را سوزاند و تا 40 سال بعد هیچ خبری از ناقوس غول پیکر نبود. در نهایت آن ها پیروز به پیدا کردن ناقوس و خارج کردنش از میان خرابه ها شدند اما تا به امروز هیچ کس صدای زنگ آن را نشنیده و تنها تحقیقاتی آکادمیک برای شبیه سازی صدای زنگ انجام شده است.

سفارت تونس یا خانه ارواح

گفته می گردد که خانه قدیمی رئیس پلیس مخفی استالین، لاورنتی بیری، 28 Malaya Nikitskaya St به تسخیر ارواح درآمده است. افسانه ها و شایعات رایج میان مردم می گوید، رئیس پلیس زنان زیبا را از خیابان های مسکو می ربود و آن ها را به خانه اش می برد. ابتدا آن ها را مورد آزار و اذیت قرار می داد و سپس می کشتشان. در حال حاضر سفارت تونس در آدرس، 28 Malaya Nikitskaya St قرار گرفته است. از حقایق جالب مسکو این است که هنوز مردم می گویند روح زنان بی چاره در ساختمان تردد می کند. دیپلمات ها می بینند مقالاتی را که در گاو صندوق گذاشته اند بعدا در اتاق پراکنده شده است. برخی مدعی هستند که در ساختمان صدای پا می شنوند و گروهی دیگر می گویند دیپلمات ها بعد از مدت کوتاهی تقاضای انتقالی به ساختمان جدید را می کنند.

مسکو هفت آسمان خراش شبیه هم دارد

پس از سرانجام جنگ جهانی دون ساخت مجموعه هفت ساختمان شبیه هم که به نام (هفت خواهر) شناخته می شوند به سرانجام رسید. استالین زمانی گفته بود که: خارجی ها به مسکو می آیند، در خیابان های شهر قدم می زنند و هیچ خبری از برج نیست. در صورتی که آنها مسکو را با شهرهای سرمایه داری مقایسه کنند، ما یک امتیاز منفی بزرگ خواهیم گرفت. این ساختمان ها Hotel Ukraina، the Kotelnicheskaya Embankment Building، the Kudrinskaya Square Building، the Hilton Moscow Leningradskaya Hotel، وزارت امور خارجه، دانشگاه دولتی مسکو و Red Gates Administrative Building نام دارند.

کرملین سرخ مسکو زمانی سفید بود

از حقایق جالب مسکو و نکات شنیدنی که تا به حال نمی دانستنید این است که کارخ سرخ کرملین با سرخیی که تبدیل به نماد پایتخت روس ها شده روزگاری سفید بوده است. کاخ قرن 18 میلادی از آجر ساخته شد و رویش را با رنگ سفید نقاشی کردند. تغییر رنگ به اواخر قرن 19 میلادی بازمی گردد.

رکورد پخت پنکیک

در جشنواره Maslenitsa (هفته پنکیک) سال 2017 یک شرکت تولید آرد متعلق به مسکو با نام JSC MAFKA رکورد پخت پنکیک در جهان را شکست. آن ها دقیقا 12٬716 پنکیک درست کردند. 16 سرآشپز حرفه ای 8 ساعت بدون هیچ توقفی مشغول پخت پنکیک بودند.

مسکو بیشترین تعداد میلیاردر را در شهرهای جهان دارد

از حقایق جالب مسکو آن است که این شهر بیشترین تعداد میلیاردر در میان تمامی شهرهای جهان را دارد. به گفته Forbes 84 میلیاردر در مسکو زندگی می کنند و مجموع دارایی هایشان بیش از 367 میلیارد دلار ارزش دارد. جالب است بدانید که نیویورک با 62 میلیاردر جایگاه دوم میلیاردرهای جهان را دارد.

منبع: theculturetrip

منبع: الی گشت
انتشار: 24 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 737

به "12 حقیقت جالب و شنیدنی درباره مسکو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "12 حقیقت جالب و شنیدنی درباره مسکو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید