درمان بی اشتهایی ماه رمضان در وعده سحری

به گزارش مجله جهانگیر، بسیاری از افراد برای خوردن وعده سحری بی اشتها هستند و نمی توانند غذا بخورند، چندین روش ساده، اما بسیار کاربردی برای افزایش اشتها در وعده سحری وجود دارد.

درمان بی اشتهایی ماه رمضان در وعده سحری

مصرف وعده سحری در ماه رمضان از اهمیت زیادی برخوردار است و انرژی مورد احتیاج برای فعالیت روزانه روزه داران را تأمین می نماید.

بسیاری از روزه داران به علت اینکه در وعده سحر اشتهایی به خوردن غذا ندارند، وعده سحر را از برنامه غذایی خود حذف می کنند، اما این افراد باید بدانند حذف کردن سحری عوارض زیادی را برای سلامتی در پی دارد بنابراین بهتر است در پی برطرف بی اشتهایی در وعده سحر باشند.

به افرادی که احساس بی اشتهایی در وعده سحر دارند، توصیه می شود:

یکی از دلایلی که بسیاری از روزه داران به خوردن سحری میل ندارند، مصرف مواد غذایی پر کالری در وعده افطار است.

برای برطرف بی اشتهایی در وعده سحر توصیه می شود، روزه داران در افطار از مصرف غذا های سنگینی مانند حلیم، شله زرد، کله پاچه و آش که از توان هضم معده خارج است، اجتناب کنند و افطاری را به صورت سبک و در حد نان و پنیر و سبزی یا گردو مصرف نموده، وعده شام را نیز حذف نموده یا در حد بسیار کم و سبک میل کنند.

اگر در وعده سحری بی اشتها هستید، بهتر است غذا های مقوی مصرف کنید تا اگر غذای کمی هم مصرف نمودید، باعث حفظ انرژی فرد در طی روز شود. برترین غذا در وعده سحر، مصرف غذا های سرشار از پروتئین به همراه کربوهیدرات است که دیرتر از معده تخلیه می شود.

بسیاری از افراد در وعده سحری برای اینکه در طول ساعات روزه داری دچار تشنگی نشوند، آب فراوانی می نوشند. نوشیدن آب فراوان معده را پر می نماید و باعث بی اشتهایی فرد خواهد شد. تنظیم فواصل بین مصرف مایعات، عدم مصرف مایعات سرد و انتخاب نوع غذای کم چرب در بهبود اشتها در ماه رمضان یاری می نماید.

بعضی از روزه داران در ماه رمضان فعالیت بدنی را به حد صفر می رسانند و هیچ گونه فعالیتی ندارند. کاهش فعالیت بدنی سبب می شود اشتها کاهش یابد. هرگونه حرکت فیزیکی گرسنگی را تحریک می نماید پس در ماه رمضان به صورت معقول حرکات ورزشی را انجام دهید.

برای برطرف بی اشتهایی وعده سحر به روزه داران توصیه می شود که شب های ماه رمضان کمی زودتر بخوابند تا بتوانند حداقل یک ساعت قبل از اذان از خواب بیدار شوند تا اشتهای آنان تحریک شود. روزه دارانی که پس از بیداری سریع باید آغاز به خوردن غذا کنند، بی میل تر بوده و اشتهای کمتری دارند. برای خوردن سحری باید وقت گذاشت و به آن اهمیت داد.

بعد از بیدار شدن از خواب و هوشیار شدن در سحر های ماه مبارک رمضان خوردن را با میوه و سالاد آغاز کنید تا اشتهایتان باز شود و بتوانید غذا بخورید.

افرادی که در وعده سحر میلی به خوردن ندارند بهتر است در وعده سحر برای برطرف بی اشتهایی و افزایش میل به غذا قبل از خوردن سحری کمی سکنجبین یا شربت به مصرف کنند.

خاکشیر یکی از برترین گیاهانی که موجب برطرف عطش می شود. نوشیدن این شربت سبب کاهش درجه حرارت بدن، تسکین سردرد و برطرف بیحالی و سرگیجه ناشی از گرما می شود. علاوه بر این خوردن خاکشیر با آب گرم هم می تواند اشتهای افراد را برای خوردن سحری افزایش دهد.

مصرف غذای خیلی خشک در وعده سحر اشتها را کمتر می نماید پس بهتر است در وعده سحر غذا های خورشت دار و کمی آبکی میل کنید، حتما توجه داشته باشید که غذا را خیلی خوب بجوید تا فرآیند هضم خوب انجام شود.

اگر در هنگام صبح ترش می کنید و یا تلخی دهان دارید باید از غذا های سبک در وعده سحری بهره ببرید.

پس از خوردن سحری برای مدت 20 دقیقه راه بروید و بلافاصله نخوابید.

وعده سحر باید سالم و بی خطر باشد تا هم خوب سیرتان کند و هم انرژی لازم بدن برای چندین ساعت را تامین کند.

در وعده سحری از مصرف قند های ساده و شیرینی جات پرهیز کنید تا در طی روز دچار گرسنگی و افت قند نشوید.

مصرف ادویه زیاد نیز در وعده سحر سبب افزایش گرسنگی و تشنگی در طی روز می شود.

بهتر است وعده های سحری دارای مواد مقوی کبد و معده باشد. غذا هایی که حاوی زعفران، کمی کشمش باشد یا خلال ها مثل خلال بادام و پسته و خلال پرتقال می تواند قوت بیشتری در بدن ایجاد کند.

غذا های خمیری همانند ماکارونی یا غذا های غلیظ مثل کله پاچه در وعده سحر می تواند عطش روز بعد را بیشتر کند.

منبع: ایسکانیوز

منبع: فرادید
انتشار: 24 خرداد 1401 بروزرسانی: 24 خرداد 1401 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 1826

به "درمان بی اشتهایی ماه رمضان در وعده سحری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان بی اشتهایی ماه رمضان در وعده سحری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید