خودروی صفر بخریم یا دست دوم؟

به گزارش مجله جهانگیر، هنگام خرید یک ماشین سوالات بسیاری به فکر خطور می کنند. برخی اوقات جواب به آن ها آسان است، اما برخی مواقع برای پاسخ به آن سوال خاص نیازمند مشورت و فکر با اعضای خانواده و دوستان هستید. اینکه چه مدل ماشینی بخرم؟ چقدر هزینه کنم؟ خودروی داخلی بخریم یا خارجی؟ و البته سوال مهمی مثل خودروی صفر بخریم یا دست دوم؟

خودروی صفر بخریم یا دست دوم؟

در اغلب اوقات، جواب به تمامی سوالات به خصوص این آخری، نیازمند بحث و مشورت و تحقیق با کارشناسان است تا بتوان به پاسخ و جایی رسید که خریدار در نهایت کمترین ضرر و بیشترین سود را ببرد.

سوال مهم و انتخاب و تردید بین خرید یک خودروی صفر یا کارکرده، سوال و بخش بسیار مهمی در فرایند خرید یک ماشین است. نمی توان بی گدار به آب زد و صرفاً با شنیدن نظرات یکی دو نفر و فقط با اینکه آ ن ها پیشنهاد می دهند فلان مدل ماشین خوب است، بدون جستجو و تحقیق سراغ آن یکی دو مدل محدود رفت زیرا در صورت انجام معامله یک ماشین با این روش، احتمال پشیمانی و ضرر بسیار بالاست.

برای جواب دادن به سوال خودروی صفر بخریم یا کارکرده، باید فاکتورهای متعددی را در نظر گرفت که در این مطلب سعی می کنیم با در کنار هم قرار دادن این فاکتورها و مقایسه آن ها با هم به کسانی که قصد خرید یک خودرو دارند و بین این دو شرایط مردد مانده اند کمک کوچکی کرده باشیم.

قیمت و بودجه

خوشبختانه (یا متاسفانه) در حال حاضر مهم ترین عامل برای خرید یک ماشین از طریق یک فرد ایرانی در بازار داخل کشور قیمت خودروها و مقدار بودجه اوست. ماشین ها همیشه در ایران رو به گرانی رفته اند و این موضوع علی الخصوص در این چند سال اخیر که تورم در بازار معاملات خودرو رشدی سرسام آور داشته به ترسناکی دیده می شود.

خیلی از متقاضیان بخش بزرگی از قدرت خرید خود را از دست دادند و نتیجه این فاجعه این شد که بسکمک از کسانی که نقشه خرید اولین ماشین شان را داشتند نتوانستند به آن جامهٔ عمل بپوشانند و بسکمک از کسانی که قصد تعویض ماشین شاید قدیمی شده خود را داشتند هم از این حرکت بازماندند.

این تورم و کم شدن قدرت خرید ضربه بدی به بازار ایران زد چرا که هم بخش خودروهای صفر و هم بخش خودروهای دست دوم دچار آشفتگی و رکود شد. خریداران و فروشندگان به خاطر بی ثباتی قیمت ها و گرانی لحظه ای دچار تردید شدند و به همین علت، دچار خسران شدند.

از این اطلاعات که بگذریم، بدون شک قیمت و هزینه نگهداری مهمترین بخش خرید خودرو است. برای تمرکز بر روی این بخش مهم ماجرا، 2 معیار بسیار اساسی وجود دارد که در چند خط زیر به بررسی مختصری از این دو می پردازیم:

1 - قیمت:

اولین چیزی که نظر هر خریداری را جلب می کند قیمت یک خودرو است. برای اینکه بدانید خودروی صفر انتخاب کنید یا کارکرده باید ابتدا مقدار بودجه ای که دارید را با قیمت خودرویی که می خواهید بخرید، مقایسه کنید.

اگر تجربه داشته باشید، حتماً می دانید که این دو عدد نباید باهم مساوی باشند. در واقع، هر خریداری می داند که حدود 15 تا 20 درصد از بودجه کلی خود را باید برای موضوعاتی که بعد از معامله یک ماشین پیش می آید مثل بیمه، خرج های اضافه و همینطور پوشش بهای تعمیر برای تصادف های احتاقتصادی آینده کنار بگذارد.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید خودرو کمتر از 300 میلیون تومان

2 - استهلاک، تعمیر و نگهداری:

نکته دومی که باز هم کمک می کند تا بفهمیم خودروی نو بهتر است یا دست دوم، مقدار استهلاک، خرج و تعمیراتی است که خودروی آینده تان قرار است روی دست شما بگذارد!

این نکته زمانی مهم می شود که قصد شما خریدن یک ماشین دست دوم باشد. همیشه قبل از بستن قرارداد برای یک مدل خودروی صفر یا کارکرده، در مورد این بخش از خودرو به خوبی تحقیق کنید. یک ماشین می تواند کم استهلاک باشد، اما کم خرج نباشد. همینطور می تواند استهلاک کمی نداشته باشد، اما پر خرج هم نباشد؛ حتی می تواند هر دو گزینه را باهم به صورت خوب و بد داشته باشد.

ممکن است یک خودرو کم استهلاک باشد، اما شیوه و دانش تعمیر و لوازم یدکی آن گران باشد یا برعکس، هزینه تعمیرات و لوازم آن ارزان باشد، اما شما 24 ساعته و 7 روز در هفته در تعمیرگاه باشید!

پس به این مورد خصوصاً هنگام خرید ماشین دست دوم دقت کنید. از سالم و سلامت بودن یک خودروی کارکرده قبل از خرید اطمینان حاصل کنید.

اگر خودتان چندان در این زمینه تبحر ندارید و اطلاعات چندانی در زمینه خودرو ندارید، می توانید از سرویس کارشناسی خودروی کارنامه استفاده کند. به این ترتیب، کارشناسان کارنامه خودرویی که قصد خرید آن را دارید، بررسی می کنند و اگر خودرو نواقص و عیوبی داشته باشد، آن را به شما متذکر می شوند.

شرایط شغلی و اجتماعی

مورد دیگری که کمی از قیمت و بودجه فاصله می گیرد و به خود خریدار مرتبط می شود، جایگاه و شرایط اجتماعی آن شخص است. مطمئناً خودرویی که یک مدیر یا یک کارفرما سوار می شود با خودروی یک کارمند، دانشجو یا شخصی که شغل آزاد دارد، فرق می کند.

قاعدتاً نمی توان به هر کدام از این افراد فقط یک مدل و یک دسته از ماشین ها را پیشنهاد داد. مقدار درآمد و شرایط زندگی این آدم ها باهم فرق دارد و بعد از بررسی دقیقِ هر یک می شود در نهایت به انتخاب یک خودرو برای آن فرد رسید. ضمن اینکه مکان زندگی، نوع شغل و جغرافیای زندگی خریدار خودرو نیز بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید خودروی کمتر از 100 میلیون تومان

مقدار تجربه رانندگی

هنگام تردید در خرید ماشین صفر یا کارکرده، مهارت و تجربه خود در رانندگی را هم در نظر بگیرید. اگر راننده تازه نفس و محتاطی هستید از خرید خودرویی که می تواند شما را به دردسرهای زیاد و خرج های کمرشکن بیاندازد دوری کنید.

اگر در جای خلوتی زندگی می کنید و جاده های اطرافتان شلوغ نیستند و از طرفی، تجربه کمی در رانندگی دارید و به اصطلاح می خواهید بعد از گرفتن گواهینامه فعلاً تا چند وقت ترستان بریزد، خرید یک ماشین ارزان دست دوم انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود.

با این حال، در نهایت باز هم همه چیز بستگی به خودتان دارد. بسکمک از رانندگان ماهر هم در کشور وجود دارند که نیازشان را یک ماشین کارکرده بهتر رفع می کند تا یک خودروی نو. در واقع، ابتدا باید موارد قبلی که ذکر شد را بررسی کنید و بعد از بالا و پایین کردن آن ها، درباره این مورد آخر تصمیم گیری کنید.

مزایا و معایب خرید خودروی صفر

در ادامه نگاهی به مزایا و معایب خرید خودروی صفر می اندازیم تا بهتر بتوانید در این زمینه تصمیم گیری کنید. مزایای خرید خودروی صفر عبارتند از:

  • اطمینان از عملکرد خودرو و سالم بودن قطعات و لوازم آن
  • کیفیت بهتر خودروی صفر نسبت به خودروی کارکرده
  • گارانتی و ضمانت نامه و هزینه بسیار کم در صورت خرابی
  • امکانات ایمنی و رفاهی بهتر نسبت به خودروهای قدیمی

از معایب خرید ماشین صفر هم می توان به نکات زیر اشاره کرد:

  • هزینه بالای تعمیرات در صورت تصادف یا خرابی
  • افت قیمت بیشتر نسبت به خودروهای کارکرده
  • هزینهٔ بالای بیمه خودرو
  • امکان باطل شدن گارانتی در صورت تعمیر در جایی غیر از کنندگی

مزایا و معایب خرید خودروی کارکرده

حال که به مزایا و معایب خرید خودروی نو اشاره کردیم، بد نیست نگاهی هم به مزایا و معایب خرید خودروی کارکرده داشته باشیم. به این ترتیب بهتر می توانیم برای خرید خودرو تصمیم گیری کنیم.

مزایای خرید خودروی کارکرده عبارتند از:

  • عدم افت شدید قیمت پس از خرید
  • هزینهٔ بسیار پایین بیمه نسبت به خودروهای صفر
  • امکان خرید خودرویی با امکانات بهتر نسبت به نمونه های صفر

از معایب خرید خودروی کارکرده هم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هزینهٔ بالای تعمیرات در صورت بروز مشکل
  • تعهدات بیمه ای کمتر نسبت به خودروهای صفر
  • تک برگ نبودن سند خودرو

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید خودرو تا 400 میلیون تومان

جمع بندی

در آخر به این نکته اصلی اشاره کنیم که هرگز نمی توان در همان ابتدا گفت که خودروی صفر از خودروی کارکرده بهتر است یا بالعکس. این سوال را نباید به این شکل ساده و سطحی جواب داد چرا که به نکات زیادی بستگی دارد.

در هر صورت این نوشته چکیده ای بود از معیارهایی که برای خرید خودروی صفر و کارکرده باید در نظر داشته باشید. از قلم نیاندازید که مهمترین و بهترین فرد برای بررسی این فاکتورها و نتیجه گرفتن، در نهایت خود شما هستید؛ چرا که از شرایط و شرایط زندگی و اقتصادی خودتان بهتر و بیشتر از هر شخص دیگری خبر دارید. یک مدل ماشین خاص چه در وضع نو و چه کارکرده می تواند به طور همزمان برای یک نفر مناسب و مطلوب باشد و در عین حال برای فرد دیگری انتخاب خوبی نباشد.

پیشنهاد می کنیم پیش از خرید خودرو سری به دسته بندی مطالب راهنمای خرید خودرو در وبلاگ خبرنگاران بزنید. مطالعه این مطالب می تواند به انتخاب بهتر شما در هنگام خرید کمک کند.

نظر شما در این باره چیست؟ شما با توجه به شرایط بازار خودروی ایران، ترجیح می دهید خودروی صفر بخرید یا خودروی کارکرده؟ نظرات و تجربیات خودتان را با ما در میان بگذارید.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 6 مرداد 1401 بروزرسانی: 6 مرداد 1401 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 1866

به "خودروی صفر بخریم یا دست دوم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خودروی صفر بخریم یا دست دوم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید