خلبان ها با چشم بسته پرواز می نمایند!

به گزارش مجله جهانگیر، پرواز با چشم بسته

کاپیتان تام بان، یک خلبان بازنشسته است که در دهه 90 به فعالیتش در این زمینه انتها داد. از آن موقع تا به حال، او به هزارن نفر یاری نموده است تا با ترسشان از پرواز مبارزه نمایند. با این وجود، او در سری مقاله های اعترافات یک خلبان، به موضوعاتی اشاره می نماید که به نظر می رسد ترس این افراد را چند برابر می نماید! با خبرنگاران همراه باشید تا درباره یکی از این اعترافات، یعنی پرواز با چشم بسته بخوانید.

خلبان ها با چشم بسته پرواز می نمایند!

پرواز با چشم بسته

اگر می توانستید در یک پرواز طولانی هنگام غروب به اتاقک خلبان ها سر بزنید، احتمالا می دیدید که قسمت زیادی از شیشه جلو هواپیما پوشانده شده است. خلبان ها با هرچیزی که دم دستشان باشد، کاغذ، روزنامه و یا پارچه، شیشه را می پوشانند تا جلوی نور خورشید را بگیرند. در واقع از نظر آن ها منطقی نیست که ساعت ها روی جایگاه تان بنشینید و به خورشید زل بزنید! در واقع خلبان ها نمی بینند که کجا می فرایند! آن ها از سیستم TCAS استفاده می نمایند که در صفحه رادار آن می توانند حضور هواپیماهای دیگر و جهت را به تشخیص بدهند.

چرت زدن در حین پرواز

چرت زدن در حال پرواز قانونی نیست. ولی چه قانونی باشد چه نباشد، استراحت کردن برای یک خلبان لازم است. برترین راه برای اینکه دو خلبان همزمان خوابشان نبرد، این است که به طور نوبتی 15 دقیقه استراحت نمایند. استراحت های کنترل شده و کوتاه در انگلیس، بر خلاف بسیاری از کشور های دیگر، قانونی است.

نادیده گرفتن شرایط بد جوی

خلبان ها همواره سعی می نمایند پروازی آرام و مطمئن را به شما هدیه نمایند، اما شرایط جوی نامناسب را نمی گردد در برخی مواقع کنترل کرد. زمانی که شرایط جوی نامناسب می گردد، در برخی از شرایط، از سمت خلبان هایی که در جهت مشابه جلوتر هستند، این شرایط جوی به خلبان های دیگر گزارش می گردد. در این شرایط خلبان ها سعی می نمایند آن را نادیده بگیرند. چون در این شرایط پیچیدن به چپ و راست کمکی نمی نماید!

زمانبندی غیر علمی

از بعد از سال 1978، کم کم رقابت شرکت های هوایی بیشتر شد و این رقابت به جایی رسید که خلبان ها مجبور شدند ساعت های پروازی بیشتر و استراحت کمتری داشته باشند. در همان سال ها قانون زمانبندی جدیدی از طرف FAA صادر شد که به خلبان ها امکان استراحت های کافی را بین روزهای پروازی می داد اما در عین حال، ساعت های پروازی را از 8 به 9 ساعت در روز افزایش داد.

بر اساس این قوانین، خلبانی که ساعت کارش را 7 صبح گزارش بدهد و تا ساعت 9 شب سر کار باشد، بیش از 15 ساعت در روز را کار می نماید. چرا که بیشتر افراد باید 3 صبح بیدار بشوند و بعد از بیرون آمدن از خانه در ساعت 4، دو الی 3 ساعت رانندگی نمایند تا به محل پرواز برسند. این یعنی 18 ساعت بیداری! که در این شرایط شرایط خلبان مثل فردی است که مواد مصرف نموده باشد!

بنابراین منطقی ای است که بگوییم خلبان ها با چشم بسته پرواز می نمایند!

منبع: الی گشت
انتشار: 6 فروردین 1401 بروزرسانی: 6 فروردین 1401 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 1762

به "خلبان ها با چشم بسته پرواز می نمایند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خلبان ها با چشم بسته پرواز می نمایند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید