معرفی انواع هواپیماهای مسافربری ایران

به گزارش مجله جهانگیر، معرفی هواپیماهای مسافربری ایران

در کل سفر با هواپیما از دیگر انواع سفر با وسایل نقلیه مختلف متفاوت تر است. این که در وسیله ای بنشینید که در آسمان پرواز کند و خیلی زودتر از دیگر وسایل حمل و نقل شما را بیار آسان و راحت به مقصدتان برساند، خود بزرگ ترین و بهترین تعریف درباره هواپیما می باشد. در حال حاضر دیگر همه کشورهای جهان از ناوگان حمل و نقل هوایی بهره می برند. برخی کشورها از بهترین و جدیدترین هواپیماها و برخی هم از مدل های میانه تر هواپیماهای مسافربری استفاده می کنند. حال فکر می کنید که کشورمان ایران از چه مدل هواپیماهایی در ناوگان مسافربری خود استفاده می نماید؟ ما امروز در خبرنگاران می خواهیم تا به معرفی هواپیماهای مسافربری ایران با تمامی جزئیاتشان بپردازیم پس با ما در ادامه همراه باشید.

معرفی انواع هواپیماهای مسافربری ایران

هواپیماهای ساخت شرکت هواپیما سازی بوئینگ | Boeing

شرکت هواپیمایی بوئینگ یکی از شرکت هایی است که بدون توجه به محل دفتر مرکزی آن، باید آن را شرکتی کاملا چند ملیتی به حساب آورد. در معرفی هواپیماهای مسافربری ایران هواپیماهایی را معرفی خواهیم کرد که از طریق این شرکت هواپیمایی ساخته شده اند. این شرکت هواپیماسازی قدیمی و بزرگ که رقیب سر سخت شرکت هواپیماسازی ایرباس است، در سال 2011 به عنوان دومین سازنده تجهیزات دفاعی در دنیا هم معرفی گشت. این شرکت در زمینه تولیدات خود در حال حاضر، 5 حوزه کاری معلوم و مشخص دارد که ساخت هواپیماهای تجاری در بین آن ها در صدر این لیست قرار گرفته است. در ادامه می خواهیم تا هواپیماهای ساخت شرکت بوئینگ را که در ایران در عضویت ناوگان هوایی قرار گرفته اند را به شما معرفی نماییم.

  • انواع مختلف هواپیمای بوئینگ 737 | Boeing 737

اولین هواپیمای بوئنیگی که می خواهیم در معرفی هواپیماهای مسافربری ایران به شما معرفی نماییم، بوئینگ 737 است. به هواپیمای بوئینگ مدل 737 بچه بوئینگ هم می گویند و ساختش از سال 1964 در خط تولید بوئینگ آغار شد. درباره این مدل هواپیما باید بگوییم که از آن جایی که بسیار محبوب می باشد، تا به الان 5 هزار و یا بیشتر از این مدل تولید شده است. این هواپیما ظرفیت مسافربر تا 149 نفر ظرفیت بیشتر یعنی 189 نفر را در خود دارد. در حال حاضر نزدیک به 285 شرکت هوایپمایی از این هواپیما استفاده می نمایند. از جمله خصوصیات فنی این هواپیما این است که در زیر بال های خود دارای 2 موتور توربوفن می باشد و سرعتش هم تا 890 کیلوکتر بر ساعت است. در حال حاضر در ایران شرکت های هواپیمایی نفت، کاسپین، آتا ایر و آسمان از این هواپیما در ناوگان هوایی خود از این هواپیمای تک راهرو استفاده می برند و هواپیمایی هایی همچون؛ سپهران در حال اخذ مجوز برای استفاده از این هواپیما هستند.

البته از خانواده 737 بوئینگ ها، مدل بوئینگ 737 NG که قابلیت استفاده از موتورهای نو را دارد و همچنین ظرفیت ترابری مسافر تا 210 نفر را در خود دارد نیز دارد در ناوگان هواپیمایی های ایرانی نیز دیده می گردد. در حال حاضر شرکت هواپیمایی ایران ایر، 35 فروند از این هواپیما را در دست سفارش دارد.

بوئینگ مدل دیگری هم دارد که نام آن، بوئینگ 737 MAX است. در حال حاضر شرکت ایران ایر 50 فروند از این مدل هواپیما را سفارش داده است. ویژگی این هواپیما این است که بین 138 تا 172 نفر ظرفیت جا به جایی مسافر دارد.

  • هواپیمای بوئینگ 727 | Boeing 727

یکی از دیگر هواپیماهای ساخت شرکت هواپیماسازی بوئینگ که در ایران پرواز می نماید، هواپیمای بوئینگ 727 است. این هواپیما در واقع جت مسافربری بسیار بزرگی است که شرکت هواپیما سازی بوئینگ ساخت آن را از سال 1963 میلادی آغاز نمود. این هواپیما دارای بدنه ای باریک، 3 موتور و اندازه ای میانه است. ساخت این مدل از بوئینگ در سال 1984 میلادی و در حالی که بیش از هزار نوع از آن تولید شده بود، پایان پذیرفت. از جمله افتخاراتی که این مدل بوئینگ به صورت دنیای کسب کرد این بود که این هواپیما فرود به باند پرواز بزرگ احتیاج ندارد و مناسب فرودگاه های کوچک هم هست و به همین دلیل بیشتر برای پروازهای منطقه ای و داخلی مورد استفاده قرار می گیرد. حداکثر سرعت این هواپیما 965 کیلومتر بر ساعت است.

  • هواپیمای بوئینگ 757 | Boeing 757

از دیگر محصولات ساخت بوئینگ که در معرفی معرفی هواپیماهای مسافربری ایران باید به آن اشاره کنیم، هواپیمای بوئینگ مدل 757 است. این هواپیما دارای پیکره ای لاغر است و از سری هواپیماهای 2 موتوره است. طراحی این هواپیما از سال 1981 و ساخت آن از 1982 میلادی آغاز شد. این مدل بوئینگ هم در زیر بال های خود از 2 موتور توربوفن بهره می برد. سرعت این هواپیما 912 کیلومتر بر ساعت است و ظرفیت مسافرری آن برابر با 289 نفر مسافر است. ساخت این هواپیما تا سال 2004 میلادی ادامه داشت و پس از آن خط تولید این هواپیما منقضی شد. در حال حاضر شرکت هواپیمایی تابان با این هواپیما پروازهای مسافری برگزار می نماید.

  • هواپیمای بوئینگ 747 | Boeing 747

یکی دیگر از هواپیماهایی که در معرفی هواپیماهای مسافربری ایران و از خانواده بوئینگ ها به شما معرفی خواهیم کرد، بوئینگ 747 است که هم 4 موتوره است و هم از خانواده جمبوجت ها می باشد. این هواپیما را باید به عنوان دومین هواپیمای بزرگ دنیا بعد ازAirbus A380 است. ظرفیت جا به جایی این هواپیما برابر است با حداکثر 550 نفر که در نوع خود بسیار بزرگ است. این هواپیما می تواند تا 14.800 کیلومتر را تنها در یک نوبت پرواز بپیماید. شرکت هواپیمایی ایران ایر این هواپیما را درناوگان خود دارد. همچنین از این مدل هواپیما و در دسته بوئینگ 747-300 شرکت هواپیمایی ماهان ایر، 2 فروند هواپیما دارد.

در معرفی معرفی هواپیماهای مسافربری ایران و در معرفی هواپیماهای بوئینگ موجود در ایران باید اضافه کنیم که هواپیماهای بوئینگ 300-747 و بوئینگ 777 نیز در ناوگان هواپیمایی کشورمان نیز موجود هستند.

هواپیماهای ساخت شرکت هواپیماسازی ایرباس | Airbus

دومین شرکت بزرگ هواپیماسازی که می خواهیم در معرفی هواپیماهای مسافربری ایران به شما معرفی کنیم و هواپیماهایش در ایران پرواز می نمایند، شرکت هواپیمایی ایرباس است. این شرکت هواپیماسازی در انحصار قاره اروپا است و در حال حاضر به عنوان بزرگ ترین رقیب شرکت بوئینگ و همچنین سازنده جت های مسافربری در دنیا شناخته می گردد. برتری ها و نوآوری های مختص به ایرباس عبارت هستند از: مدرنیته کردن سیستم کنترل هواپیماها، وارد کردن تکنولوژی نو و همچنین سیستم های مکانیزه در سیستم هدایت هواپیما، دیجیتالی کردن سیستم های خلبانی در کابین هواپیما و خیلی از موارد تکنولوژیکی در هواپیماهای ساخت خود بود. اولین هواپیمایی که ایرباس تولید کرد، تولید هواپیمای Airbus A300 بود.

  • هواپیمای ایرباس A310 | Airbus A310

این هواپیمای ساخت ایرباس، در واقع یک هواپیمای پهن پیکر بود که دارای بردی میانه تا بلند است. این هواپیما کوچک است ولی با این وجود، گنجایش جا به جایی 220 مسافر را در خود دارد. برد این هواپیما تا 8050 کیلومتر است و تا سال 2007 میلادی بیشتر تولید نشد. از این مدل هواپیما در حال حاضر در شرکت هواپیمایی ایران ایر استفاده می گردد.

مدل Airbus A310-300 هم از همین خانواده است ولی بیشتر شبیه به هواپیمای بوئینگ 767 است. به صورت کلی عملکرد این هواپیما از مدل های A300 و A310 بهتر است. ظرفیت این هواپیما تا 193 نفر است. این هواپیما هم مورد استفاده در ناوگان هوایی شرکت ماهان ایر است.

  • هواپیماهای خانواده ایرباس A320 | Airbus A320 family

یکی از هواپیماهای لاغر پیکر شرکت ایرباس، هواپیماهای ایرباس A320 است. ساخت این هواپیماها از سال 1984 آغاز شد. هواپیماهای Airbus A318، Airbus A320 و Airbus A320 neo از خانواده این هواپیما هستند. این هواپیما توانست تا رکورد فروش انواع مختلف هواپیما را بعد از هواپیمای بوئینگ 737 کسب نماید. این هواپیما قابلیت حمل 150 نفر در خود را دارد. قابلیت های این هواپیما در نهایت به مصرف کمتر انرژی و سوخت در آن و در نتیجه تولید کمتر دی اکسید کربن می گردد. نوترین مدل این هواپیما یعنی Airbus A320 neo از سال 2014 به بعد تولید شده است و در بین نوترین تولیدات و محصولات ایرباس قرار می گیرد. این مدل از هواپیماها نیز دارای 2 موتور توربوفن در زیر بال های خود هستند. شرکت های هواپیمایی همچون ایران ایر، معراج، کیش ایر، قشم ایر، شرکت هواپیمایی آسمان و شرکت هواپیمایی آتا از این هواپیما در ناوگان هوایی خود استفاده می برند. برای خرید بلیط هواپیما معراج و سایر ایرلاین ها به وبسایت خبرنگاران مراجعه کنید.

  • هواپیمای ایرباس A350 | Airbus A350

در معرفی هواپیماهای مسافربری ایران باید هواپیمای ایرباس A350 را هم به شما معرفی نماییم. این هواپیما کاملا پهن پیکر است و 2 موتور توربوفن در زیر دو بال خود دارد. این هواپیما به این معروف است که این توانایی را دارد که مسافران زیادی را در بعدهای مسافتی بالا جا به جا نماید. درباره این هواپیما جالب است بدانید که شرکت هواپیماسازی ایرباس در ساخت بدنه آن از پلیمر تقویت شده به همراه فیبر کربن استفاده کرده است. این هواپیما که برای رقبت با بوئینگ 777 و 787 طراحی و ساخته شد، در سال 2013 به بازار دنیای عرضه شد. این هواپیما مجاز است تا حداکثر 440 نفر را جا به جا نماید و کلاس های پروازی مختلفی را پشتیابنی نماید. شرکت هواپیمایی ایران ایر 16 فروند از این هواپیما را سفارش داده است.

  • هواپیمای A380 | Airbus A380

یکی دیگر از هواپیماهایی که می خواهیم در معرفی هواپیماهای مسافربری ایران برای شما مورد بررسی قرار دهیم، هواپیمای A380 است. این هواپیما پهن پیکر است و دارای دو طبقه 4 موتوره است. در حال حاضر اگر بخواهید بدانید که بزرگ ترین هواپیمای مسافربری دنیا کدام است باید بدون شک در پاسخ سوالتان به هواپیمای A380 برسید! این هواپیما معمولا در مسافت های دور برد و برای جا به جایی مسافران با تعداد زیاد استفاده می گردد. حتی در کلاس های اقتصادی این هواپیم تا 835 نفر هم گنجایش دارد. همچنی برد پروازی این هواپیما نزدیک به 15 هزار کیلومتر است.

در معرفی هواپیماهای مسافربری ایران هواپیماهایی که ساخت کارخانه ایرباس هستند در معرفی دیگر هواپیماهای ساخت این کارخانه باید به هواپیماهایی همچون: Airbus A300، Airbus A319، Airbus A340، Airbus A340-300 اشاره نماییم. هواپیمایی ماهان، ایران ایر، هواپیمای یمعراج، کیش ایر، قشم ایر، هواپیمایی آسمان، هواپیمایی تابان، هواپیمایی آتا، هواپیمایی زاگرس و هواپیمایی اترک از هواپیماهای ایرباس استفاده می نمایند.

هواپیماهای ساخت شرکت هواپیما سازی مک دانل داگلاس | McDonnell Douglas

این شرکت هواپیما سازی در سال 1967 تاسیس شد ولی در سال 1997 میلادی از طریق بوئینگ خریداری شد و با این شرکت ادغام شد. این شرکت در حوزه ساخت فناوری برای هوا و فضا فعالیت می نماید.

  • هواپیمای MD-80 | McDonnell Douglas MD-80

اولین هواپیمایی که در معرفی هواپیماهای مسافربری ایران که ساخت مک دانل داگلاس است را معرفی می کنیم، هواپیمای MD-80 است. این هواپیما دو موتوره است و ظرفیتش 172 مسافر است. محدوده پرواز این هواپیما برابر است با 3476 کیلومتر. شرکت هواپیمایی ایران ایرتور و هواپیمایی زاگرس از این هواپیما در ناوگان هوایی خود بهره می برند.

  • هواپیمای MD-88 | McDonnell Douglas MD-88

این هواپیما از خانواده هواپیماهای MD-88 است. از لحاظ بدنه این هواپیما باریک پیکر است و چون آخرین مدل تولید شده از طریق مک دانل است، مکاناتش تا حد زیادی بهتر شده است. این هواپیما حداکثر می تواند 172 نفر را جا به جا نماید.

در معرفی هواپیماهای مسافربری ایران و از تولیدات کارخانه مک دانل داگلاس مدل های McDonnell Douglas MD-82 و McDonnell Douglas MD-83 هم از طریق شرکت های هواپیمایی ایران ایرتور و زاگرس پرواز می نمایند.

دیگر هواپیماهای فعال در ناوگان هوایی و مسافربری ایران

  • فوکر 100 | Fokker 100

تنها هواپیمای فوکر هلندی که در ایران در حال حاضر پرواز می نماید، هواپیمای فوکر 100 است. این هواپیما 2 موتوره است و حداکثر 122 نفر را جا به جا می نماید. سرعت این هواپیما 845 کیلومتر بر یاعت است. شرکت های هواپیمایی ایران ایر، کیش ایر، قشم ایر، آسمان و نفت از این هواپیما در ناوگان خود بهره می برند.

  • هواپیمای BAe 146 | British Aerospace 146

این هواپیمای از سال 1981 میلادی به بازار آمد و دارای 4 موتور است. ظرفیت جا به جایی این هواپیما، 112 نفر است و بیشترین سرعتش برابر با 801 کیلومتر بر ساعت است. این هواپیما از طریق قشم ایر و هواپیمایی تابان استفاده می گردد.

  • هواپیمای ATR 72 | ATR 72

این هواپیما کاملا میان برد است و کاملا مناسب برای پروازهای داخلی و منطقه ای است. ظرفیت این هواپیما بین 68 تا 78 نفر است. شرکت هواپیمایی آسمان از این مدل هواپیما استفاده می نماید.

منبع: الی گشت
انتشار: 3 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 3 اردیبهشت 1401 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 1782

به "معرفی انواع هواپیماهای مسافربری ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی انواع هواپیماهای مسافربری ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید