ترکیب ادویه ماکارونی چیست

به گزارش مجله جهانگیر، یکی از رازهای خوشمزه شدن ماکارونی، استفاده از برترین طعم دهنده ماکارونی در مایه یا سس ماکارونی است. ادویه ها و چاشنی های مختلفی برای خوش عطر و خوش طعم تر شدن پاستا، لازانیا و ماکارونی به کار می روند. بعلاوه استفاده از سس مخصوص ماکارونی می تواند طعم آن را بسیار ارتقا دهد. معمولا ادویه ماکارونی با گوشت و ادویه ماکارونی با سویا و به صورت گیاهی، در عین شباهت ها، تفاوت هایی هم با هم دارد. در این مقاله از در ما مواد لازم و طرز تهیه ادویه ماکارونی و برترین طعم دهنده های آن را به شما خواهیم گفت.

ترکیب ادویه ماکارونی چیست

برترین ادویه و چاشنی ها برای ماکارونی و لازانیا با گوشت و بدون گوشت

استفاده از سبزی ها، ادویه ها و چاشنی های مختلف در ، ، و نیز و لازانیا، می تواند طعم آن را بسیار خوشمزه کند و ، و حتی سویا را بگیرد.

در ترکیب ادویه ماکارونی از ادویه های مختلفی استفاده می گردد که شما می توانید بنا به سلیقه خود، آنها را کمتر در نظر گرفته یا حذف کنید. ادویه های متداول برای ماکارونی را در ادامه به شما معرفی می کنیم.

ضمناً شما می توانید ،، گوشت چرخ نموده، و را به روش های و اینترنتی از فروشگاه های تهیه کنید.

1- فلفل قرمز

در طرز تهیه بعضی ماکارونی ها مثل (با ماکارونی فرمی یا اسپاگتی)، استفاده از فلفل قرمز تند یا چیلی، لازم است، چون این پاستا باید تند و تیز باشد. اما در تهیه دیگر انواع ماکارونی می توانید از پودر فلفل قرمز به مقدار کم برای طعم دادن بیشتر بهره ببرید.

2- فلفل سیاه

این فلفل به مقدار فلفل قرمز، تند نیست ولی عطر زیادی دارد. به همین دلیل، جزو جدانشدنی انواع ادویه غذا از جمله ادویه ماکارونی به شمار میرود. بد نیست بدانید فلفل سیاه بعد از برداشت شدن، پخته و بعد استفاده می گردد. این ادویه برای اینکه عطر خود را به خوبی آزاد کند، باید پودر گردد.

3- زردچوبه

زردچوبه جزو ادویه هایی است که علاوه بر عطر، رنگ خوبی هم به ماکارونی می دهد. می توانید به آب جوشی که ماکارونی را در آن می جوشانید هم مقداری پودر زردچوبه اضافه کنید تا ماکارونی ها خوشرنگ شوند. فقط مراقب باشید اندازه زردچوبه را زیاد در نظر نگیرید، چون طعم ماکارونی سس تلخ می گردد.

4- تخم گشنیز

تخم گشنیز عطر فوق العاده ای دارد، در حالی طعم آن، نه تند و نه تلخ است. ضمناً خواص بسیار زیادی هم برای سلامت عمومی بدن دارد. تخم گشنیز برای استفاده در ادویه ماکارونی و سایر ادویه غذا بهتر است ابتدا تفت داده شده و بعد آسیاب گردد ولی به صورت تفت نداده هم عطر زیادی دارد.

5- پودر زنجبیل

خیلی ها ترجیح می دهند به جای پودر زنجبیل ()، از زنجبیل تازه رنده یا خرد شده در مایه سس ماکارونی استفاده نمایند. زنجبیل طعم تندی دارد ولی تندی آن از فلفل قرمز کمتر است. خودتان هم می توانید زنجبیل تازه را حلقه حلقه نموده و خشک کنید تا برای عطر دادن به غذاهایتان از آن یاری بگیرید.

6- دارچین

دارچین هم به صورت پودری و هم به صورت چوب خشک شده برای عطر و طعم دادن به سس ماکارونی به کار می رود. اگر از چوب دارچین استفاده می کنید، بعد از پخت غذا، آن را بیرون بیاورید. استفاده از چوب دارچین، از تیره شدن مایه ماکارونی یا پاستا هم جلوگیری می نماید. اما پودر دارچین هم همان طعم، رایحه و خواص دارچین را دارد و می توانید در ترکیبات ادویه ماکارونی به کار ببرید.

7- پودر فلفل پاپریکا

پودر فلفل پاپریکا () از خشک و آسیاب کردن فلفل دلمه ای قرمز به دست می آید، بنابراین ته مزه شیرین و عطر فوق العاده ای دارد. این ادویه را خودتان هم به راحتی می توانید در خانه درست کنید و به عنوان یکی از ادویه های ماکارونی بهره ببرید.

پودر فلفل پاپریکا را می توانید به صورت حضوری و اینترنتی از فروشگاه های تهیه کنید.

8- ادویه کاری

ادویه کاری از ترکیب چند ادویه مختلف درست شده است و عطر و طعم عالی دارد. این ادویه ته مزه تلخ دارد ولی اگر به مقدار در ادویه ماکارونی آن را مصرف کنید، می توانید هم از طبع گرم و هم از ، نهایت بهره را ببرید.

9- پودر یا گرد لیمو عمانی

برای اضافه کردن طعم ترش به سس ماکارونی، پودر لیمو عمانی یک انتخاب بسیار خوب است. اگر می خواهید پودر لیمو عمانی کمترین تلخی را داشته باشد، بهتر است آن را بشکنید و هسته ها را بیرون بیاورید، یا فقط از پرک لیمو عمانی در سس خود بهره ببرید. البته به جای پودر لیمو عمانی می توانید از آبلیمو هم بهره ببرید.

10- پودر سیر

سیر جزو جدانشدنی ادویه ماکارونی است و خواص زیادی برای سلامتی دارد. اما می توانید به جای پودر سیر یا از سیر تازه رنده یا خرد شده، استفاده و از ترکیب ادویه ماکارونی آن را حذف کنید. در خانه بسیار کار راحتی است. خودتان هم می توانید آن را درست کنید.

11- پودر پیاز

برای استفاده سریع از پیاز، می توانید از پودر پیاز () در ترکیب ادویه ماکارونی بهره ببرید. اگر از پیاز داغ () برای گرفتن بوی زهم گوشت، مرغ یا سویا استفاده می کنید، می توانید پودر پیاز را از ادویه حذف کنید ولی افزودن آن هم طعم ادویه را خراب نمی نماید.

پیاز داغ آماده منجمد را به روش های خرید حضوری و اینترنتی از فروشگاه های می توانید تهیه کنید.

12- رزماری

رزماری در اصل جزو چاشنی هایی است که اگر در تهیه سس پاستا از گوشت چرخ نموده استفاده می کنید، می توانید در مایه سس بریزید تا بوی زهم گوشت را بگیرد. احتیاجی نیست رزماری را پودر کنید. چند برگ رزماری اضافه نموده و بعد از پخت سس، آنها را خارج کنید. فقط مراقب باشید نباید رزماری زیادی بریزید چون طعم مایه سس تلخ می گردد.

در ادامه به شما می گوییم برای درست کردن انواع ماکارونی با گوشت و سویا چطور ادویه مخصوص درست کنید.

مواد لازم برای تهیه ادویه ماکارونی با گوشت چرخ نموده

مواد اولیهمقدار مورد احتیاج
پودر پیازنصف قاشق غذاخوری
زردچوبهنصف قاشق غذاخوری
پودر زنجبیلنصف قاشق غذاخوری
تخم گشنیزنصف قاشق غذاخوری
دارچیننصف قاشق غذاخوری
ادویه کارینصف قاشق غذاخوری
پودر فلفل پاپریکانصف قاشق غذاخوری
پودر سیرنصف قاشق غذاخوری
پودر آویشننصف قاشق غذاخوری
پودر گلپرنصف قاشق غذاخوری
گرد لیموعمانینصف قاشق غذاخوری
میخک1/4 قاشق غذاخوری
فلفل سیاه1 قاشق چای خوری
فلفل قرمز1 قاشق چای خوری
جوز هندی1 عدد
هل سبز7 عدد

مدت زمان آماده سازی و تهیه ادویه ماکارونی: 15 دقیقه

طرز تهیه ادویه ماکارونی با گوشت چرخ نموده

اگر از مرغ یا گوشت چرخ نموده در سس یا مایه ماکارونی استفاده می کنید، برای گرفتن بوی این گوشت ها و طعم دادن به سس، ادویه های ماکارونی شامل دانه هل، میخک، فلفل سیاه، فلفل قرمز، دارچین و دیگر ادویه هایی را که در جدول بالا به آنها اشاره شده است، در آسیاب، پودر و الک نموده و بسته به اندازه ماکارونی که می خواهید بپزید، آن را به سس ماکارونی اضافه کنید. برای نگهداری ادویه ها، آنها را در بطری تمیز دربسته و در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

مواد لازم برای تهیه ادویه ماکارونی با سویا

مواد اولیهمقدار مورد احتیاج
زردچوبه1 قاشق چای خوری
پودر پیاز1 قاشق چای خوری
پودر آویشن1 قاشق چای خوری
گرد لیموعمانی1 قاشق چای خوری
پودر تخم گشنیز1 قاشق چای خوری
پودر فلفل پاپریکا1 قاشق چای خوری
ادویه کارینصف قاشق چای خوری
فلفل سیاهنصف قاشق چای خوری
فلفل قرمزنصف قاشق چای خوری

زمان آماده سازی و تهیه ادویه ماکارونی با سویا: 15 دقیقه

طرز تهیه ادویه ماکارونی بدون گوشت با سویا

در این ادویه به خاطر اینکه از گوشت استفاده نمی کنید، به مواد کمتری احتیاج دارید. برای طرز تهیه ادویه ماکارونی گیاهی، باید همه مواد را در آسیاب، پودر نموده و الک کنید. سپس به سس ماکارونی اضافه کنید و بقیه ادویه را در بطری تمیز و خشک دربسته، در جای خنک و تاریک نگهداری کنید.

مواد لازم برای چاشنی پاستا ایتالیایی یا ماکارونی

مواد اولیهمقدار مورد احتیاج
سبزی خشک ریحان2 قاشق غذاخوری
پونه کوهی خشک1 قاشق غذاخوری
برگ خشک آویشن1 قاشق چای خوری
پودر سیر1 قاشق چای خوری

زمان آماده سازی و تهیه چاشنی پاستا ایتالیایی: 10 دقیقه

طرز تهیه چاشنی پاستا ایتالیایی

برای اینکه عطر ادویه های ماکارونی بیشتر و خود ماکارونی و پاستا خوشمزه تر گردد، می توانید به سبک ایتالیایی ها، از ترکیب سبزی های خشک بهره ببرید. برای تهیه این چاشنی، پونه کوهی خشک، برگ آویشن خشک، ریحان خشک و پودر سیر را در آسیاب پودر نموده و الک کنید. سپس مقداری از این چاشنی روی ماکارونی یا پاستا بریزید.

بهتر است در هنگام دم کردن ماکارونی، این چاشنی را اضافه کنید. بقیه ادویه را می توانید در بطری های تمیز، دربسته و خشک بریزید و در جای خنک و دور از آفتاب نگهداری کنید.

رازهای خوشمزه شدن ماکارونی و ادویه آن

  • هر چند اندازه استفاده از ادویه ماکارونی و لازانیا، سلیقه ای است اما اگر ادویه را خیلی زیاد به کار ببرید، هم ماکارونی شما تلخ و هم بدرنگ می گردد. ضمناً ادویه زیاد، اجازه نمی دهد طعم واقعی غذا را بچشید.
  • اگر از چاشنی هایی مثل زعفران در ماکارونی استفاده می کنید، افزودن زعفران را به زمان انتهایی پخت، موکول کنید تا عطر آن باقی بماند.
  • در این ادویه ها، از نمک و اندازه آن نام برده نشده است ولی شما می توانید اندازه نمک را به مقدار دلخواه در نظر گرفته و به سس ماکارونی اضافه کنید.
  • ترکیب ادویه ماکارونی و لازانیا یکسان است و می توانید برای هر دو، بسته به گیاهی یا دارای گوشت بودن ماکارونی، یکی را انتخاب کنید.
  • برای تزیین روی ماکارونی می توانید از سبزی های معطر تازه مثل نعناع، جعفری و ریحان خرد شده بهره ببرید.
  • برای خواندن جزییات بیشتر درباره رازهای خوشمزه شدن ماکارونی روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

سوالات متداول درباره ادویه مخصوص ماکارونی

برترین زمان اضافه کردن ادویه کی هست؟

اگر زمانی که گوشت، مرغ یا سویا را تفت می دهید، ادویه را اضافه کنید، عطر آن خارج شده و باعث خوشمزه و خوش عطر شدن ماکارونی می گردد.

چرا سس ماکارونی تلخ می گردد؟

1-اگر نسبت ادویه ها را زیاد در نظر بگیرید، سس و خود ماکارونی تلخ می گردد.

2- اگر ادویه ها را روی شعله زیاد و به مدت طولانی تفت دهید، می سوزد و تلخ می گردد. همین که عطر آنها خارج گردد، کافی است.

ماندگاری ادویه ماکارونی چقدر است؟

به خاطر استفاده از مواد خشک، ادویه ماکارونی فاسد نمی گردد ولی به مرور طعم و رنگ اصلی خود را از دست می دهد. بسته به ظرف و مکان نگهداری، ادویه ماکارونی را تا 6 ماه می توانید با کیفیت قابل قبول بهره ببرید.

منبع: افق کوروش
انتشار: 7 خرداد 1403 بروزرسانی: 7 خرداد 1403 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 2070

به "ترکیب ادویه ماکارونی چیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترکیب ادویه ماکارونی چیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید