ترمیم اعصاب مغز با هیدروژل

به گزارش مجله جهانگیر، در مطالعه ای جدید دانشمندان پیروز به ساخت هیدروژلی رسانا و انعطاف پذیر برای ترمیم اعصاب مغز شدند.

ترمیم اعصاب مغز با هیدروژل

اعصاب محیطی بافت هایی هستند که سیگنال های بیوالکتریک را از مغز به سایر بخش های بدن منتقل می نمایند. آسیب به اعصاب مغز اغلب منجر به دردهای مزمن، اختلالات عصبی، فلج یا ناتوانی جسمی می گردد. در پژوهشی جدید محققان هیدروژل رسانا و قابل انعطافی ساخته اند که می تواند برای ترمیم این نوع اعصاب آسیب دیده مورد استفاده قرار گیرد. در ادامه این مطلب از خبرنگاران درباره این پژوهش جدید بخوانید.

زمانی که در اثر آسیب های شدید مانند صدمات ناشی از تصادفات، اعصاب محیطی به طورکلی قطع شوند، ترمیم اعصاب مغز بسیار سخت خواهد بود. یکی از روش های درمانی رایج، پیوند عصب اتولوگ (autologous nerve transplantation) نام دارد که شامل برداشتن بخشی از عصب محیطی از جای دیگر بدن و اتصال آن به انتهای عصب قطع شده است؛ اما این نوع جراحی همواره عملکرد عصب محیطی آسیب دیده را را بازیابی نمی نماید و گاهی اوقات به چندین عمل جراحی متوالی برای درمان احتیاج خواهد بود. بعضی مواقع از پیوند عصب مصنوعی در ترکیب با سلول های پشتیبانی نماینده نیز استفاده می گردد؛ اما بهبودی کامل اعصاب آسیب دیده اغلب مدت زیادی به طول می انجامد.

اون دانگ شن و همکارانش برای ایجاد یک روش درمانی سریع و کارآمد که بتواند جایگزین مناسبی برای روش پیوند عصب اتولوگ گردد، مطالعه می کردند. برای این منظور، آن ها هیدروژل های رسانا متورم شده با آب از جنس پلیمرهای زیست سازگار را که می توانند سیگنال های بیوالکتریکی را انتقال دهند، مورد آنالیز قرار دادند. پژوهشگران هیدروژل رسانای سخت؛ اما کشش پذیر حاوی پلی آنیلین و پلی آکریل آمید تهیه کردند. این پلیمر با پیوندهای عرضی خود شبکه متخلخل سه بعدی را می سازد که پس از کاشت در بافت، به سلول های عصبی اجازه ورود و چسبیدن می دهد و به بازیابی بافت از دست رفته و ترمیم اعصاب یاری می نماید. آن ها نشان دادند که چنین ماده ای می تواند سیگنال های بیوالکتریک را ازطریق عصب سیاتیک آسیب دیده یک وزغ مورد آزمایش، راهنمایی کند.

در ادامه پژوهشگران هیدروژل را در موش های صحرایی با آسیب عصب سیاتیک کاشتند. پس از گذشت دو هفته، اعصاب موش ها خاصیت بیوالکتریکی خود را بازیافتند و راه رفتن آن ها در مقایسه با موش های درمان نشده، بهبود یافت. پژوهشگران می گویند، ازآنجاکه خصوصیات رسانای الکتریکی این مواد با تابش نور نزدیک به مادون قرمز که می تواند به بافت ها نفوذ کند، بهبود می یابند، می توان راهنمایی و بازیابی عصب را از این طریق بیشتر تقویت کرد.

بیشتر بخوانید: برای مطالعه بیشتر درباره عملکرد مغز مقاله کشف جدید درباره عملکرد سلول های مغز را بخوانید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 27 آبان 1399 بروزرسانی: 27 آبان 1399 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 1022

به "ترمیم اعصاب مغز با هیدروژل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترمیم اعصاب مغز با هیدروژل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید