بخشنامه ای که رانت سالانه 50 هزار میلیارد تومانی به دنبال خواهد داشت

به گزارش مجله جهانگیر، ریزش ادامه دار بورس این بار به مدد بخشنامه صمت برای قیمت گذاری دستوری فولاد رقم خورد، بخشنامه ای که کارشناسان معتقدند رانت سالانه 50 هزار میلیارد تومانی به دنبال خواهد داشت.

بخشنامه ای که رانت سالانه 50 هزار میلیارد تومانی به دنبال خواهد داشت

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، شاخص کل بورس معاملات دیروز را هم با کاهش سنگین سپری کرد. کاهشی که این بار به دلیل بخشنامه پر حرف و حدیث در وزارت صمت برای کاهش دستوری قیمت فولاد در بورس کالاست. اقدامی که فولادی های حاضر در بورس را به شدت منفی کرد.

به گزارش فارس، با این که فرایند نزولی شاخص کل از اول هفته جاری آغاز شده بود، دیروز هم از ابتدای بازار شاخص کل سر ناسازگاری داشت و رو به کاهش بود، به گونه ای که در سرانجام معاملات شاخص کل با کاهش 42 هزار و 970 واحد به رقم یک میلیون و 419 هزار و 312 واحد رسید.

در همین حال اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر کاهش دستوری قیمت فولاد در بورس صدای سهامداران را درآورده و سرنوشت مبهمی را برای سهم های ارزنده گروه فلزات اساسی رقم زده است.

به گزارش مهر، اقدام وزارت صنعت، معدن و تجارت واکنش شدید مدیرعامل بورس تهران را نیز در پی داشته است و او از ضرر سهامداران بورسی به دلیل اشتباه در تصمیم گیری به نفع کاهش دستوری قیمت فولاد گلایه نموده است.

حسن قالیباف اصل ادامه داد: بعضی از تصمیمات احتمالی آینده در حوزه قیمت گذاری و معین سقف رقابت برای محصولات فولادی در بورس کالا حاکی از تکرار اقدامات اشتباه سال 97 و دخالت در فرایند ذاتی اقتصاد است. وی گفت: بر اساس تجربه قبلی این اقدام هیچ نتیجه مفیدی نخواهد داشت و تنها به توزیع رانت در میان عده ای خاص منجر می گردد.

هرچند در مقابل، داریوش اسماعیلی، معاون معدنی وزیر صمت با بیان این که قیمت گذاری محصولات فولادی دلالی و رانت را حذف می نماید، اضافه کرد: کار کارشناسی روی بخشنامه هنوز به سرانجام نرسیده و امیدوارم به زودی شاهد نهایی شدن و اجرای آن باشیم.

با این حال موج مخالفت کارشناسان مالی و فعالان بورس با این تصمیم شکل گرفته است. مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون مالی در توئیتی نوشت: متاسفانه تجربه قیمت گذاری فولاد و توزیع رانت آن برای چندمین مرتبه در حال تکرار است. بهتر نیست وزیر تازه کار صمت قبل از ابلاغ این دستورالعمل نتایج اقدامات قبلی و رانتی که به جیب دلالان فولاد ریخته شد را آنالیز نمایند؟!

میثم هاشم خانی، کارشناس مالی نیز نوشت: همین چند خط ناقابل، یعنی خیرات حدود 50 هزار میلیارد تومان رانت خالص بین نورچشمی ها در بورس کالا یعنی حدود 1.5 برابر یارانه نقدی سالانه کل ایرانیان.

منبع: خراسان

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 30 آبان 1399 بروزرسانی: 30 آبان 1399 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 1029

به "بخشنامه ای که رانت سالانه 50 هزار میلیارد تومانی به دنبال خواهد داشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بخشنامه ای که رانت سالانه 50 هزار میلیارد تومانی به دنبال خواهد داشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید