این مواد غذایی را حتما بخورید

به گزارش مجله جهانگیر، پروتئین ها به عنوان منابع بسیار غنی نقش با اهمیتی در تامین سلامت بدن دارند و کمبود آنها در سبد تغذیه روزانه، تاثیر نامطلوبی بر بدن خواهد گذاشت.

این مواد غذایی را حتما بخورید

داشتن اصول تغذیه مناسب و مصرف بهنگام، میزان و پرهیز از افراط و تفریط در تغذیه روزانه از اهمیت بسزایی در تامین سلامت عمومی بدن برخوردار است و این موضوع همیشه مورد تاکید متخصصان تغذیه واقع شده است.

پروتئین ها به عنوان منابع بسیار غنی نقش با اهمیتی در تامین سلامت بدن دارند و کمبود آن ها در سبد تغذیه روزانه، تاثیرات نامطلوبی بر بدن خواهد گذاشت. در این میان پروتئین ها به دو گروه حیوانی و گیاهی تقسیم می شوند که هرکدام ویژگی های خاص خود را دارند.

در این گزارش شما را با این دو گروه پروتئینی آشنا می کنیم.

امروزه، سوالات زیادی در خصوص تفاوت پروتئین گیاهی و حیوانی وجود دارد. پروتئین یکی از بلوک های سازنده بدن است. تمامی اندام های بدن از ماهیچه ها گرفته تا استخوانها، پوست و مو به پروتئین احتیاج دارند و این پروتئین باید از رژیم غذایی تامین گردد.

پروتئین ها از آمینو اسید ها تشکیل شده اند. بدن انسان برای عملکرد صحیح به وجود 22 آمینو اسید احتیاج دارد. پیروی از رژیم غذایی حاوی پروتئین اهمیت بسیار زیادی دارد. حفظ تعادل آمینو اسید های بدن نقش موثری در ارتقا سلامتی، به ویژه سلامتی عضلات دارد. با توجه به تمامی این موارد درک تفاوت پروتئین گیاهی و حیوانی یکی از موضوعاتی است که باید پاسخ دقیقی به آن داده گردد.

در خصوص تفاوت پروتئین گیاهی و حیوانی باید بگوییم که پروتئین های گیاهی و حیوانی دارای آمینو اسید های متفاوتی هستند. آمینو اسید ها اجزای سازنده پروتئین ها هستند. وقتی بدن پروتئین های موجود در غذا را هضم می نماید، این آمینو اسید ها در بدن فعال می شوند.

تمامی اندام های بدن از ماهیچه ها گرفته تا استخوانها، پوست و مو به پروتئین احتیاج دارند و این پروتئین باید از رژیم غذایی تامین گردد

بدن انسان در زمان های مختلف به آمینو اسید های متفاوت احتیاج دارد. تامین آمینو اسید های ضروری برای بدن اهمیت بسیار زیادی دارد. بعضی از مواد غذایی منابع پروتئین کامل هستند که به توضیح زیرند:

ماهی

تخم مرغ

محصولات لبنی مانند پنیر و شیر

گوشت قرمز

گوشت مرغ مانند بلدرچین، مرغ و بوقلمون

نکته بسیار مهمی که در تفاوت پروتئین گیاهی و حیوانی وجود دارد، این است که بیشتر پروتئین های گیاهی ناقص هستند؛ یعنی حداقل یکی از آمینو اسید های ضروری را ندارند.

پروتئین های گیاهی می توانند سطح کلسترول خون را کاهش دهند و این موضوع به حفظ سلامت قلب یاری می نماید

پروتئین گیاهی دیرتر هضم می گردد

کسانی که گیاهخوار هستند و از رژیم غذایی گیاهخواری پیروی می نمایند باید استفاده از مکمل پروتئین را شروع نمایند تا احتیاج های بدن خود را تامین نمایند. بعلاوه، باید بدانید معمولا پروتئین های گیاهی دیرتر از پروتئین های حیوانی هضم می شوند. بعضی از مواد گیاهی که حاوی پروتئین زیادی هستند به توضیح زیرند:

عدس

آجیل

لوبیا

حبوبات

مصرف بعضی میوه ها مانند آووکادو

سویا

برنج

نخود فرنگی

بسیاری از آجیلها، غلات و سبزیجات دیگر نیز حاوی مقادیر بالایی پروتئین هستند.

کدام پروتئین برای سلامتی بهتر است؟

یکی از سوالاتی که در روند تفاوت پروتئین گیاهی و حیوانی پرسیده می گردد، این است که کدام پروتئین برای سلامتی بهتر است. بهتر است بدانید که غذا های گیاهی حاوی فیبر هستند و برای دستگاه گوارش بسیار مفیدند.

از طرفی دیگر، معمولا منابع پروتئین حیوانی حاوی مواد مورد احتیاج بدن انسان مانند آهن و ویتامین ب 12 هستند. کارشناسان سلامتی بر این امر تاکید می ورزند که ترکیبی از پروتئین گیاهی و حیوانی برای سلامتی مفید است و هرگز نباید در مصرف هیچ یک از این پروتئین ها زیاده روی کرد.

کدام پروتئین برای برای عضله سازی بهتر است؟

یکی دیگر از سوالاتی که در روند تفاوت پروتئین گیاهی و حیوانی پرسیده می گردد در خصوص برترین پروتئین برای عضله سازی است. مطالعات نشان داده اند که بسیاری از منابع گیاهی مانند سویا حاوی مقادیر مشابهی از پروتئین هستند. به همین علت کارشناسان استفاده از ترکیبی از پروتئین های گیاهی و حیوانی را در طول تمرینات ورزشی توصیه می نمایند.

غذا های گیاهی حاوی فیبر هستند و برای دستگاه گوارش بسیار مفیدند

پروتئین گیاهی بخوریم یا حیوانی؟

اکنون ممکن است در روند تفاوت پروتئین گیاهی و حیوانی این سوال برای شما پیش بیاید که پروتئین گیاهی بخوریم یا حیوانی؟ در بالا به آن اشاره نمودیم که ترکیبی از دو پروتئین برای سلامتی مفید است.

پروتئین های گیاهی می توانند سطح کلسترول خون را کاهش دهند و این موضوع به حفظ سلامت قلب یاری می نماید. بعلاوه، گیاهان حاوی فیبر هستند که برای حفظ تعادل دستگاه گوارش بسیار مفید هستند و می توانند سلامتی کلی فرد را بهبود ببخشند.

در نتیجه برترین روش استفاده از پروتئین های گیاهی و حیوانی همراه با یکدیگر است.

به طور کلی اگر می خواهید بدنی سالمی داشته باشید باید پروتین های گیاهی و حیوانی را باهم بهره ببرید. اگر گیاه خوار هستید بهتر است مکمل های پروتینی و ویتامین دار را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

آمینواسید ها نقش بسیار مهمی را در سلامت عمومی بدن بازی می نمایند. عضله سازی و رشد استخوان ها یکی از وظایف اصلی این ریز مغذی ها در بدن هستند. در کنار این وظایف، آمینواسید ها به حفظ ایمنی بدن، جلوگیری از بروز بیماری های مختلف، بالا بردن انرژی بدن و بازسازی و ترمیم سلول ها یاری شایانی می نمایند.

اگر می خواهید بدنی سالمی داشته باشید باید پروتین های گیاهی و حیوانی را باهم بهره ببرید

مصرف پروتین ها در دوران میانسالی بسیار حائز اهمیت است. پروتین ها از ابتلا به بیماری تحلیل عضلات در میان سالی جلوگیری به عمل می آورند.

گنجاندن غذا های سرشار از آمینواسید های مورد احتیاج بدن و یا مکمل های مربوطه در رژیم غذایی بسیار مهم است؛ در نتیجه در انتها شما نیز به این نتیجه رسیده اید که در تفاوت پروتئین گیاهی و حیوانی شما به هر دو منبع احتیاج دارید.

پروتئین حیوانی چیست؟

پروتئین حیوانی به پروتئینی گفته می گردد که در گوشت حیوانات وجود دارد؛ مانند ماهی و گوشت قرمز. این پروتئین حاوی تمامی آمینو اسید های ضروری برای بدن است.

فواید پروتئین گیاهی

از فواید پروتئین گیاهی می توان به کاهش وزن، حفظ سلامت دستگاه گوارش و حفظ سیستم قلبی و عروقی اشاره نمود.

آزاده متقی، استاد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره اینکه پروتئین های گیاهی بهتر هستند یا حیوانی؟، گفت:پروتئین های حیوانی قطعا بهتر هستند؛ به خاطر اینکه پروفایل اسید آمینه آن ها خیلی بهتر است و بیشتر اسید آمینه ضروری بدن را دارند.

وی ادامه داد: اسید های آمینه ضروری بدن آن هایی هستند که باید به وسیله مواد غذایی تامین شوند و بدن نمی تواند خودش بسازد و قابلیت دسترسی بدن به پروتئین های حیوانی نسبت به پروتئین گیاهی قابلیت دسترسی بهتری است.

این استاد تغذیه دانشگاه درباره اینکه آیا خوردن حبوبات می تواند پروتئین مورد احتیاج بدن را تامین کند؟، گفت: وقتی پروتئین حیوانی مصرف می کنیم احتیاج های بدن تامین می گردد، اما وقتی پروتئین گیاهی مصرف می کنیم اسید آمینه محدود نماینده دارند و این ها در حبوبات محدود است.

متقی بیان داشت: ساخت پروتئین در بدن فرایند ای صفر تا صد است؛ یعنی اگر 20 اسید آمینه احتیاج داشته باشیم اگر 19 اسید آمینه باشد و یکی کم باشد دیگر امکانپذیر نیست؛ در نتیجه راه حل این است که غلات را با حبوبات مصرف کنیم؛ مثلا عدس با برنج یا ماش با برنج مصرف کنیم. این ترکیبات با هم می تواند تا حدودی تامین نماینده پروتئین مورد احتیاج باشد.

منبع : شهر خبر

بیشتر بخوانید

خبرنگاران وب گردی وبگردی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 25 شهریور 1401 بروزرسانی: 25 شهریور 1401 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 1899

به "این مواد غذایی را حتما بخورید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این مواد غذایی را حتما بخورید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید