ایران حرف اول را در پزشکی منطقه می زند، بعضی پزشکان را افرادی عافیت طلب و مال اندوز جلوه می دهند

به گزارش مجله جهانگیر، یک شهریور روز پزشک است و به همین بهانه سراغ دو پیشکسوت این حرفه شریف رفتیم و در خصوص چالش های این حوزه به بحث و مصاحبه پرداختیم.

ایران حرف اول را در پزشکی منطقه می زند، بعضی پزشکان را افرادی عافیت طلب و مال اندوز جلوه می دهند

به گزارش خبرنگار ، در کشور ما بیست و سوم اوت مقارن با اول شهریور ماه که همزمان با زادروز تولد ابوعلی سینا است برای روز پزشک در نظر گرفته شده است. ابوعلی سینا از مشهورترین و تاثیرگذارترین فیلسوفان و دانشمندان ایران محسوب می گردد و به همین دلیل تصویرش این دانشمند روی جلد دفترچه های نقش بسته است.

کشور های مختلف روز های متفاوتی را به این موضوع اختصاص داده اند برای مثال در آمریکا 30 مارس به بزرگداشت پزشکان اختصاص داده اند، در این تاریخ و سال 1842 دکتر لانگ برای نخستین بار داروی بیهوشی اتر را در عمل جراحی به عنوان بیهوش نماینده استفاده کرد و بیماری را تحت عمل جراحی قرار داد یا در کشور ویتنام برای نخستین بار روز پزشک در تاریخ 27 فوریه سال 1955 جشن گرفته شد.

در کشور کوبا 3 دسامبر که سالروز تولد کارلوس جوان فینلی است برای روز پزشک در نظر گرفته شده است؛ او یک پزشک و دانشمند کوبایی تبار بود به عنوان پیشگام تب زرد در دنیا معروف است و در سال 1881 برای نخستین بار تئوری پشه ناقل تب زرد را مطرح نمود، در سایر کشور ها هم ماجرا بر همین منوال است، همه کشور ها روزی را برای قدردانی از رپوش سفید ها در نظر گرفته اند.

در طول این سال ها رشته پزشکی تغییرات زیادی را تجربه نموده است، دیگر خبر از آن روز ها نیست که فردی سراسیمه خود را به منزل پزشک می رساند و از او تقاضای یاری می کرد، زمانی که حرفی از کارتخوان و مالیات نبود و هر کس با هر آنچه که از دستش بر می آمد زحمات پزشک را جبران می کرد؛ پزشکان ما از دوران جنگ عبور نموده اند و آموختند که با دست خالی و عشق بیماران را درمان نمایند و امروز برای هر عضوی یک رشته تخصصی به وجود آمده است.

ناصر سیم فروش رئیس بخش اورولوژی و پیوند کلیه بیمارستان لبافی نژاد در گفت وگو با خبرنگار ، اظهار کرد: به لطف خدا این سی و نهمین سالی است به ارائه خدمات پزشکی به مردم کشورم می پردازم از سال 59 و بعد از دریافت مدرک تخصص به تهران بازگشتم تا به مردم کشورم خدمت کنم و افتخار می کنم که در دوران دفاع مقدس عضوی از تیم اورژانس بودم و توانستم بخشی از این جامعه گذاری به هنگامه حملات در جبهه های جنگ حضور داشته باشم.

وی ادامه داد: حالا بعد از چند سال در کشوری زندگی می کنم که حرف اول را در پزشکی منطقه می زند و افراد زیادی برای درمان و آموزش از کشورهای خارجی به آن مراجعه می نمایند.

سیم فروش گفت: هنوز هم هر روز با تعداد زیادی از دانشجویان سر و کار دارم و کوشش می کنم آنچه که باید بدانند را به آنان ارائه کنم؛ دانشجویان جوان باید یاد بگیرند که پزشکی احتیاج به نوع خاصیت رفتار، پوشش، کلام و غیره دارد؛ باید با برخورد مناسب هم جدی دریافت بیمار انتظارات آنها را رفع کنیم و باید به بیمار اهمیت بدهیم و این اهمیت را به او نشان بدهیم اینجا حس خوبی داشته باشد.

رئیس بخش اورولوژی و پیوند کلیه بیمارستان لبافی نژاد گفت: پزشکان کشور ما خدمتگزاران مردم هستند و این را در 8 سال جنگ تحمیلی ثابت کردند چه آنان که شهید شدند و چه آنان که کماکان به ارائه خدمت به مردم و کشور می پردازند.

او توضیح داد: رابطه بین پزشک و بیمار یک رابطه بسیار مهم و انسانی است بنابراین هر دو باید احترام همدیگر را حفظ نمایند حتی اگر اشکالی در نظام سلامت و وجود دارد نباید آن را بزرگ و مردم را نسبت به جامعه پزشکی بدبین کنیم.

سیم فروش پزشکان این کشور را بی نظیر خواند و گفت: خدمت به مردم کشور اصل کار پزشکان است؛ من به خودم افتخار می کنم که بیشتر عمرم را در بیمارستان های دانشگاهی و تأمین اجتماعی گذراندم تا بتوانم خدمات لازم را به مردم احتیاجمند کشورم برسانم ،در طول این سالها بیمارستان به عنوان خانه و بیماران حکم خانواده من را داشتند.

روزگار تلخ مرگ و میر بیماران دیالیزی

رئیس بخش اورولوژی و پیوند کلیه بیمارستان لبافی نژاد توضیح داد: پزشک شدن کار دشواری است، باید سخت کوش باشید و برای این کسب علم و مهارت لازم کوشش کنید؛ اغلب پزشکان به هیچ رشته یا کار دیگری فکر ننموده اند و تنها به دنبال خدمت به مردمشان هستند؛ زمانی را به یاد داریم که پیوند به این گستردگی در کشور وجود نداشت و جلوی چشم ما بیماران دیالیزی به کما رفته و فوت می کردند اما امروز شاهد آن هستیم که بیش از پنج هزار پیوند فقط در همین بیمارستان صورت گرفته است.

در چند سال اخیر مسائل و اختلالات حوزه درمان کمی بیش از گذشته به چشم می خورد؛ نمی توانیم بگوییم پزشکان بد شده اند یا بعضی تخلفات بین آنها افزایش پیدا نموده است اما شاید لکه سیاه روی روپوش سفید بیشتر از سایر لباس ها به چشم می آید؛ دیدن تخلف در بین پزشکانی که با جان مردم سرو کار دارند با با تخلف در سایر شغل ها متفاوت است.

این موضوع هجمه های موجود به سمت پزشکان را افزایش داده؛ این انتقادها که ممکن است به حق یا به ناحق باشد دل بسیاری از پزشکان را رنجانده و آن ها را گاه مند نموده است، به طوری که محمد رضا ظفرقندی رییس کل سازمان نظام پزشکی در گفت وگو با خبرنگار ، ترجیح داد به جای تکریم و قدردانی از همکارانش این گلایه ها را به گوش مردم کشور برساند.

او ضمن تبریک این روز به جامعه پزشکی گفت: اینجانب به عنوان نماینده منتخب جامعه پزشکی ایران بیش از این که قصد تکریم و تقدیس همکارانم را داشته باشم، به دلیل جفاهای روزافزون و فشارهای ناروایی که در حق این قشر عزیز و پیشرو به ناحق اعمال می گردد؛ لازم می دانم مواردی را بازگو و همه را به تفکر و تامل در این موارد دعوت و قضاوت را به وجدان عمومی واگذار کنم. حرفه پزشکی امروز در معرض حملات همه جانبه است. یک روز طرحی غیر کارشناسی و جهت دار برای افزایش ظرفیت رشته های پزشکی رونمایی می گردد، بدون اینکه به زیرساخت های لازم برای چنین کاری توجه گردد. انگار که ارائه نمایندگان نمی دانند یا نمی خواهند بدانند، که تربیت پزشک بدون استانداردهای آموزشی قابل قبول جان مردم را در معرض خطر قرار می دهد.

واکنش یکپارچه پزشکان جلوی پیوند عضو از محکومین به اعدام

ظفرقندی ادامه داد: روزی دیگر با پیشنهاد دستورالعملی برای استفاده از اعضای بدن محکومین به اعدام برای پیوند به بیماران احتیاجمند، جامعه پزشکی را دچار تنش و التهاب کرد که خوشبختانه با واکنش قوی و یکپارچه جامعه پزشکی و پیوند اعضاء کشور روبرو شد. به زعم اینجانب این مورد نمونه ای بود از حساسیت درست و دقیق جامعه پزشکی در خصوص موضوع بسیار مهم استقلال حرفه ای که نشان داد پزشکان بر اساس یک سنت تاریخی نسبت به آنچه که در بیرون مطب ها و بیمارستان ها و اتاق عمل ها، اما مرتبط با فعالیت حرفه ایشان اتفاق می افتد، بی تفاوت نبوده و نیستند؛ پزشکان آنچه را که بر خلاف اخلاق حرفه ای خود بدانند از طرق قانونی و مدنی پیگیری می نمایند. در همین مورد هم واکنش منطقی و یکپارچه جامعه پزشکی که مبتنی بر استدلال های اخلاقی دقیق بود پیامد مورد نظر را به بار آورد و مورد پذیرش مسئولین محترم قوه قضائیه نهاده شد.

رئیس سازمان نظام پزشکی اعلام کرد: شاید از همه دردناک تر حملات بعضی کارشناس نماها است که متاسفانه با ارائه آمار و اطلاعات مغلوط ، در شرایطی که فشار مالی مردم عزیزمان را تحت تاثیر قرار داده است، کوشش می نمایند که جامعه شریف پزشکی را افرادی عافیت طلب و مال اندوز جلوه دهند؛ این افراد به خوبی می دانند که از یک طرف آنچه که در خصوص درآمد پزشکان می گویند در قریب به اتفاق موارد درست نیست. از سوی دیگر وجود یک درآمد مناسب برای افرادی که از نخبه ترین اقشار جامعه بوده و در عین حال سال ها علاوه بر کوشش و تحمل سختی های زیاد در دوره های آموزشی خود شامل کارآموزی، کارورزی، دستیاری تخصصی و فوق تخصصی سخت ترین شرایط کاری و زندگی را تحمل نموده اند، پس در میانسالی ممکن است بتوانند درآمد قابل قبولی داشته باشند، خلاف انصاف و عدالت نیست.

او اعلام کرد: جامعه پزشکی شاید تنها گروهی باشد که در ازای این آموزش ها ملزم می گردد در چهارچوب طرح نیروی انسانی سال ها در دورافتاده ترین و محروم ترین مناطق کشور خدمت نمایند؛ دراین شرایط طرح از مزایای قانون تبعیت از همسر برای انتخاب محل طرح خود هم محروم هستند. خواسته من از نخبگان علوم انسانی و به ویژه جامعه شناسان عزیز این است که با نگاه علمی و فنی بر این مسائل نور بتابند تا مانع عوام فریبی شوند.

ظفرقندی توضیح داد: هشدار می دهم که در پیش دریافت روش تخریبی توسط اینگونه افراد باعث ایجاد خدشه در اعتماد مردم به پزشکانشان می گردد که پیامدهای بسیار ناگواری برای مردم دارد. طبابت امری خطیر است و طبیب برای انجام وظیفه بسیار حساس خود احتیاج به آرامش روان و بدور از هیاهوی غوغاسالاران و عوام فریبان دارد.

رئیس سازمان نظام پزشکی با اشاره به دخالت بعضی در امور پزشکی گفت: پیامد خطرناک دیگر بدبین شدن مردم به طبابت علمی و رو آوردن بعضی از آنها به سودجویانی است که هر روز در شکلی ادعای درمانگری می نمایند و هر چه بتوانند را دستاویز سودجویی خود قرار می دهند. تا جایی که گاه دین و اعتقادات مذهبی مردم با عناوینی چون طب اسلامی روشی برای مدعیان دروغین درمانگری می گردد و تا جایی که بر اساس اوهام خود اولیه ترین الزامات سلامت جامعه از جمله واکسیناسیون بچه ها بی گناه را به خطر می اندازند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 28 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 22

به "ایران حرف اول را در پزشکی منطقه می زند، بعضی پزشکان را افرادی عافیت طلب و مال اندوز جلوه می دهند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران حرف اول را در پزشکی منطقه می زند، بعضی پزشکان را افرادی عافیت طلب و مال اندوز جلوه می دهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید