انواع درب ورودی و حیاط ساختمان

به گزارش مجله جهانگیر، درب ورودی یکی از قسمت های ضروری در هر خانه است که حریم خصوصی را معین نموده و امنیت ساکنین را تضمین می کند. درب ها در مدل های گوناگون و از جنس های مختلف ساخته می شوند و بنا به سلیقه افراد و کاربرد در ورودی ساختمان نصب می گردند. تنوع و تعداد درب هایی که هم می توان سفارش ساخت آن ها را داد و هم به صورت آماده در فروشگاه ها آنها را یافت، بسیار بالاست. در این نوشته از ما به آنالیز انواع درب ورودی ساختمان، مزایا و معایب و ویژگی های منحصر بفرد هر یک برای یاری به انتخاب آسان شما می پردازیم. با ما همراه باشید.

انواع درب ورودی و حیاط ساختمان

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید.

درب آهنی

یکی از پر مصرف ترین انواع درب درمیان درب های ساختمانی، درب آهنی ساده می باشد. از آن جایی که درب ورودی ساختمان تاثیر زیادی بر نمای خارجی خانه دارد، در انتخاب آن باید دقت کرد. از این رو سازندگان درب های آهنی بر آن شدند علاوه بر استحکام به زیبایی این درب ها نیز توجه نمایند. نکته مهم در درب های آهنی ساخت چهارچوب قوی و تراز بودن آن می باشد.

درب ویلایی ساختمان

درب های ویلایی می توانند نمونه ای از درب های مناسب برای ساختمان و نمونه ای مناسب به عنوان مدل درب حیاط می باشد. این درب ها نمونه ای از درب های پرطرفدار برای خانه های ویلایی می باشند.

درب چوبی

همان طور که می دانید، از زمان های قدیم چوب به عنوان یک مولفه اصلی در ساخت انواع درب و پنجره مورد استفاده قرار می گرفت. یکی از مزایای اصلی درب و پنجره چوبی، دسترسی راحت به متریال چوب و راحتی ساخت آن از طریق نجارهای محلی است. در حال حاضر، انواع مختلف چوب در دسترس می باشد و افراد بر اساس طول عمر چوب و بودجه خود اقدام به انتخاب چوب مورد نظر خود مینمایند. اگر چه میتوان از درب چوبی برای تمام قسمت های خانه استفاده کرد، اما بهترین مکان برای استفاده از آن درب های خارجی می باشد. چوب به عنوان رایج ترین متریال در ساخت درب و پنجره در نظر گرفته شده است.

درب با وادارهای افقی و عمودی

این گونه درب ها ساده ترین شکل درب هستند و از سال ها پیش مورد استفاده قرار گرفته اند. این درب ها از چوب های عمودی به اندازه طول درب با ضخامت 35 میلی متر که معمولا زبانه دار و دارای شیار متصل هستند تشکیل شده اند. معمولا سه چوب افقی، یکی در بالا، یکی در وسط و یکی در پایین درب تعبیه شده است. این درب ها می توانند از طریق تسمه سفت شده یا درون فریم قرار گیرند و باعث ایجاد استحکام و ظاهری بهتر شوند. از این گونه درب ها بیشتر در حمام، سرویس های بهداشتی و خانه هایی که صرفه مالی در الویت واقع شده است، استفاده می شوند.

درب دارای قاب و پنل

درب ها و پنجره هایی که دارای قاب و صفحه هستند برای خانه ها ساخته میشوند. چهارچوب این گونه درب ها از چوب و صفحات چوبی، تخته سه لایه، تخته های چند لایه، تخته های فیبری و … تشکیل شده است. صفحات درب را می توان به صورت های مختلف طراحی کرد و درنتیجه باعث ایجاد درب هایی تزئینی شد. از شیشه نیز می توان برای ساخت این گونه پنل ها استفاده کرد. به درب هایی که قسمتی از درب، در پنل های چوبی قرار گرفته و قسمت باقی مانده از شیشه ساخته شده باشد، درب های پنل دار و صیقلی گفته می گردد. این گونه درب ها قابلیت هرگونه طراحی را دارند که باعث ایجاد ظاهری زیبا می شوند. این طراحی می تواند مطابق با احتیاج و محل قرار گیری درب، صورت پذیرد. در ساخت چهارچوب این درب ها می توان از چوب یا فلز هایی مانند استیل استفاده کرد.

درب هم تراز

این درب ها، درب هایی صیقل داده شده هستند که از تخته سه لایه یا تخته های فیبری با ضخامت متوسط که توسط لایه ای از چوب پوشیده شده اند و نسبتا وزن کمی دارند، تشکیل شده اند. مرکز تو خالی این گونه درب ها توسط لایه های نازک مقوا پر شده است. این گونه درب ها معمولا به عنوان درب های داخلی منازل به کار می فرایند اما با کمی تنوع می توان از آن ها به عنوان درب های خارجی نیز استفاده نمود. برای ساخت چهارچوب این درب ها از چوب، فلز و … که توانایی تحمل وزن آن را داشته باشد استفاده می نمایند. در نصب درب های هم تراز معمولا در یک طرف لولا زده می گردد و درب تنها از یک طرف باز و بسته میگردند. امروزه از این درب ها به دلایلی مانند صرفه مالی، ظاهر مناسب، استحکام و دوام بالا در منازل استفاده می گردد و معمولا به طور متداول در فروشگاه ها موجود هستند. اگر این درب ها برای سرویس های بهداشتی و حمام مورد استفاده قرار گیرند باید از طریق یک ورقه آلومینیومی پوشانده شوند تا از ورود آب به داخل آنها جلوگیری به عمل آید. در ساخت چهارچوب این گونه درب و پنجره ها می توان از روش های سنتی بهره گرفت.

درب شیشه ای

از شیشه برای ساخت درب و پنجره استفاده می گردد. بنا به درخواست افراد می توان درب های شیشه ای برای مکان های خاص فراوری کرد. به طور معمول این گونه درب ها در قسمت پشت خانه مورد استفاده قرار می گیرند و و باعث ایجاد چشم اندازی زیبا از حیاط خلوت می شوند. استفاده از درب های شیشه ای برای درب اصلی ساختمان نیز از زیبایی ویژه ای برخوردار است اما در این موارد باید به استحکام و حفظ حریم شخصی توجه کرد. پنل های شیشه ای که در اسکلت های چوبی قرار گرفته اند انتخابی زیبا برای درب ساختمان محسوب میشوند. نصب این درب ها از هزینه نسبتا بالایی برخوردار بوده و احتیاج به مراقبت ویژه دارد. درب های شیشه ای معمولا نسبت به درب های دیگر وزن بیشتری داشته و گران تر هستند.

درب استیل

درب استیل یا دیگر فلزات سال های زیادی است که به دلیل کارایی بالا مورد استفاده قرار گرفته اند و گزینه ای مناسب برای درب های داخلی و خارجی می باشند. فلز جایگزین مناسبی برای چوب است و از آن برای ساخت چهارچوب نیز استفاده می گردد. در ساخت درب استیل لولای درب به قاب فلزی جوش داده می گردد. چهارچوب های فلزی در بین عموم مرسوم بوده و به طور گسترده برای درب خانه ها و دیگر مکان ها مورد استفاده قرار می گیرند چرا که نسبت به چهارچوب های چوبی به صرفه تر می باشند. درب های استیل را می توان با استفاده از استیل هایی که به نسبت ضخامت کمتری دارند، تحت آنالیز دقیق فراوری کرد. این درب ها از عمر بیشتری برخوردار بوده و نگهداری از آن ها آسان تر می باشد و در رنگ های مختلف و زیبا با طرح و بافت چوبی نیز در دسترس می باشند. از این درب ها برای مکان هایی که حفظ امنیت از اهمیت برخوردار است استفاده می گردد.

درب پی وی سی

PVC کلمه ای اختصاری برای محصول پلی وینیل کلرید می باشد. این محصول ماده ای پلاستیکی است که برای فراوری محصولاتی مانند تانکرهای آب، لوله ها، اتصالات و … مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از پی وی سی در فراوری درب ها مرسوم شده است و در انواع مختلف طرح و رنگ وجود دارند. از جمله مزایای درب های پی وی سی می توان به مقاوم بودن در برابر موریانه، دوام بالا، ضد خوردگی، وزن سبک، مقاومت در برابر رطوبت و … اشاره نمود. هم چنین ساخت و نصب این گونه درب ها نیز بسیار ساده می باشد. با این حال درب های پی وی سی برای استفاده به عنوان درب ورودی مناسب نمی باشند زیرا آنها مانند درب های چوبی یا فلزی، در برابر تنوع آب و هوایی مقاومت چندانی ندارند. این درب ها به راحتی در دسترس بوده و نسبت به درب های چوبی از نظر مالی مقرون بصرفه هستند.

درب فایبرگلاس

فایبرگلاس، کامپوزیتی از الیاف شیشه می باشد که به شکل الیاف فیبری در آمده و از پشم شیشه در ساختار آن استفاده شده است. این محصول سبک و غیر قابل اشتعال بوده و از قابلیت انبساط بالایی برخوردار می باشد. فیبرهای شیشه ای با ماده ای به نام رزین مخلوط میشوند و محصولی فراوری می نمایند که می توان از آن ها برای فراوری محصولات مختلفی از جمله وان حمام، درب، پنجره و غیره استفاده کرد. گفته می گردد، فایبرگلاس یکی از سخت ترین متریال ها است که در مقایسه با چوب و استیل، نگهداری کم خرج و آسان تری به همراه دارد. درب های فایبرگلاس، درب هایی مقاوم بوده و دچار تاب یا تغییر شکل نمی شوند. درون آن ها از فوم پر شده و خاصیت عایق مانند نیز دارد. هم چنین می توان با رنگ کردن این گونه درب ها ، آن ها را به طرح دلخواه خود درآورد. برای زیبایی درب و پنجره هایی که از فایبرگلاس ساخته شده اند، می توان از یک روکش چوبی بر روی سطح آن ها استفاده نمود. درب های فایبرگلاس برای فضاهای داخلی و خارجی کاربرد دارند. برای زیباسازی این درب ها که از آن ها در محیط های بیرونی مانند درب خانه استفاده می گردد، می توان از شیشه های طرح دار استفاده نمود. این درب ها در تمامی فروشگاه ها در دسترس بوده و با هر سبکی از معماری همخوانی دارند.

درب پلیمری

فیبرهای تقویت شده پلیمری با عنوان اختصاری FRP شناخته می شوند. از جمله ویژگی های اف آر پی، استحکام بالا می باشد و به همین خاطر در مصارف زیاد از جمله فراوری درب از آن ها استفاده می گردد. به طور معمول استحکام کششی FRP، ده برابر پی وی سی است. درب های اف آر پی در رنگ های مختلف از جمله رنگ چوب طبیعی در دسترس می باشند. ضخامت استاندارد این درب ها 30 تا 35 میلی متر بوده و خاصیت جلوگیری از نفوذ شعله های آتش را دارد. در قسمت هایی از این نوع درب از چوب برای تثبیت جای دسته ها، قفل ها و دیگر لوازم جانبی استفاده می گردد. امروزه استفاده از این گونه درب ها برای خانه های مدرن به طور گسترده ای افزایش یافته است.

درب آلومینیومی

آلومینیوم فلزی است که وزن بسیار سبکی دارد و این ویژگی باعث شده تا در مصارف زیادی مورد استفاده قرار گیرد. از آلومینیوم در فراوری محصولات زیادی از جمله درب، پنجره و پارتیشن استفاده می گردد و تمام این محصولات به راحتی قابل خریداری هستند. از ویژگی چهارچوب های آلومینیومی درب و پنجره، می توان به مقاومت بالای آن ها در برابر شرایط سخت آب و هوایی اشاره نمود. وزن سبک این نوع فلز نیز باعث شده جا به جایی آن نیز آسان باشد. چهارچوب های آلومینیومی راهی برای نفوذ موریانه ها ندارند و از طول عمر زیادی برخوردار هستند. درب ها و پنجره های آلومینیومی می توانند در دو حالت کشویی و یا لولایی مورد استفاده قرار گیرند و برای استفاده در محیط های داخلی و خارجی نیز مناسب هستند. درب های آلومینیومی ظاهر خوبی دارند و برای استفاده طولانی مدت بسیار مقرون به صرفه می باشند.

درب کامپوزیتی بامبو

بامبو یکی از گیاهانی است که با چرخه بلوغ 3-4 ساله، تجدیدپذیری سریعی دارد و همین امر باعث شده که در مقایسه با دیگر چوب های جنگلی منبع طبیعی خوبی به حساب آید. بامبو پتانسیل خوبی در پردازش به شکل کامپوزیت دارد و جایگزین مناسبی برای چوب می باشد. از ورق های بامبو می توان به عنوان جایگزین چوب در موارد مختلف مانند ساخت درب، پنجره و چهارچوب ها استفاده کرد. یکی از محصولاتی که می توان از آن به عنوان جایگزینی برای چوب استفاده کرد صفحات کامپوزیتی الیافی است که از آنها در ساخت درب استفاده می گردد. فیبرهای سخت طبیعی مانند الیاف سخت که با رزین فنلی ترکیب می شوند می توانند در فراوری صفحات کامپوزیتی مورد استفاده قرار گیرند. این گونه درب ها خاصیت ضد آب، ضد خوردگی، ضد نفوذ موریانه، دوستدار محیط زیست، تجزیه پذیر و مالی بودن را دارند. پنل های کامپوزیتی توسط تعدادی از کمپانی ها فراوری شده و می توانند به راحتی جایگزین چوب یا دیگر درب های به کار رفته در خانه ها شوند.

درب پلی وود

در ساخت درب های پلی وود از پودر چوب و پی وی سی استفاده شده است. درب های پلی وود در برابر رطوبت، حریق و ضربه از مقاومت بالایی برخوردار هستند. این درب ها نوعی عایق در برابر صدا نیز محسوب می شوند. آنها به دلیل دارا بودن سطحی یکپارچه، محلی برای تجمع باکتری ها نداشته و آنتی باکتریال می باشند.

درب ضد سرقت

درب ضد سرقت از جمله درب های بسیار محبوب و رایج در آپارتمان های امروزی است. این نوع درب در مقایسه با سایر درب ها از امنیت بالایی برخوردار بوده و از نظر جنس، ساختار، لولا و قفل متفاوت میباشد. لایه داخلی این درب ها از جنس فولاد است که با لایه ای از چوب پوشیده شده و در فضای داخلی آن از پشم سنگ با دانسیته بالا به عنوان عایق صوتی و حرارتی استفاده شده است. درب های ضد سرقت علاوه بر تامین آرامش و امنیت ساکنین از اتلاف انرژی و انتقال سر و صدا نیز جلوگیری به عمل می آورد. گفتنی است که قیمت این درب ها در مقایسه با سایر درب ها کمی گران تر میباشد. درب های ضد سرقت نمونه های مختلفی دارند. برای مثال درب ضد سرقت چینی، درب ضد سرقت ایرانی و درب ضد سرقت ترکیه ای، نمونه ای از انواع درب ضد سرقت می باشد.

درب کرو

به درب های اتوماتیک که حالت گرد و نیم گرد دارند، درب کرو گفته می گردد. این درب ها از نمای بسیار زیبایی برخوردار می باشد. این نمونه، همانند سایر درب ها از انواع و شکل های مختلف برخوردار می باشند که می توان با توجه به فضای مورد نظر مورد استفاده قرار داد.

درب یو پی وی سی

درب های یو پی وی سی، نمونه ای از درب های عایق می باشند. پروفیل های یو پی وی سی در رنگ ها و طرح های مختلف موجود می باشند و از این رو می توانند جوابگوی سلایق مختلف باشند.

درب دو جداره

درب یو پی وی سی همان درب دو جداره می باشد. استفاده از این درب می تواند به عنوان عایق صوتی عمل کند.

درب اچ دی اف

به درب هایی که از ورقه های اچ دی اف در ساخت آن ها استفاده شده است، درب اچ دی اف می گویند. ورق های اچ دی اف بر روی تخته های چوبی پرس می شوند. از این درب ها بیش تر به عنوان درب اتاق خواب و سرویس بهداشتی استفاده می گردد. اما امکان استفاده از آن ها برای درب ورودی ساختمان نیز امکان پذیر می باشد.

درب کشویی

درب های کشویی درب هایی هستند که باز و بسته شدن آن ها به صورت کشویی بوده و استفاده از آن ها در مکان هایی که فضای کمی دارند بسیار مناسب می باشد. استفاده از این درب ها در ساختمان های مختلف امکان پذیر می باشد.

درب اتوماتیک اسلایدینگ

درب اتوماتیک اسلایدینگ همان درب های کشویی هستند که نحوه عملکرد آن ها به صورت اتوماتیک می باشد. استفاده از این درب ها در مکان هایی که فضای طولی مناسبی دارند، مناسب می باشد.

درب ضد حریق

همان گونه که از نام آن ها پیداست، این گونه درب ها در برابر حرارت مقاوم می باشند و دچار آتش سوزی نمی شوند. میزان مقاومت دمایی در این درب ها متفاوت می باشد. درب های ضد حریق انواع مختلفی دارند. برای مثال می توان درب ضد حریق چوبی و درب ضد حریق شیشه ای را نام برد. یراق آلات درب ضد حریق با توجه به به مدل درب می تواند متفاوت باشد.

درب ها از اجزاء مختلفی تشکیل شده اند که عبارتند از:

لنگه

به قسمتی از درب که حالت متحرک دارد، لنگه گفته می گردد.

قاب

به چهارچوب درب که لنگه در آن قرار می گیرد قاب درب گفته می گردد.

آستانه

قسمت پایین قاب که معمولا در درب های ورودی و درب سرویس های بهداشتی تعبیه شده است آستانه درب گفته میگردد.

کتیبه

کتیبه در قسمت بالایی درب تعبیه شده و می تواند ثابت یا متحرک باشد.

وادار

لنگه درب می تواند به دو یا چند قسمت تقسیم گردد که به هریک از این قسمت ها وادار یا قید می گویند.

بایو

بایو به قسمت وادار عمودی طرفین درب که قفل لولا به آن متصل است، گفته می گردد.

پاخور

برای جلوگیری از ضربه دیدن درب، در یال پایینی آن قسمتی تعبیه شده است که پاخور نامیده می گردد.

دماغه

دماغه به قسمتی از لنگه درب گفته می گردد که بر روی نمای قاب قرار می گیرد.

یراق

به لوازمی مانند قفل، لولا، شیب بند و غیره یراق گفته می گردد.

زهواره

از زهواره به منظور درزگیری و برای سهولت نصب شیشه بر روی درب استفاده می گردد.

شیشه خور

به قسمتی از یال های درب که محلی برای قرار دریافت شیشه می باشد شیشه خور می گویند.

قیدهای فوقانی و تحتانی

وادارهای بالا و پایین درب، قیدهای فوقانی و تحتانی نامیده می شوند.

تنکه

به قسمتی از درب که مابین دو وادار قرار می گیرد تنکه می گویند.

یراق آلات درب

یراق آلات درب ها شامل المان هایی هم چون دستگیره، لولا، قفل و المان هایی از این دست می شوند. هریک از موارد ذکر شده می تواند در انواع درب ها متفاوت باشد.

قیمت درب

نوع دربقیمتتاریخ به روز رسانی
درب ام دی اف ملامینه ضد خش ایگر1,850,000 ریال به ازای هر متر مربع1398/10/23
درب ضد سرقت سری برجسته35,000,000 ریال به ازای هر لنگه1398/10/23
درب شیشه ای ریلی (سکوریت)18,000,000 ریال به ازای هر متر مربع1398/10/30
درب پنجره آلومینیوم تکجداره ودوجداره320,000 ریال به ازای هر متر مربع1398/3/25

قیمت درب ها می تواند با توجه به انواع آن ها، متریال به کار رفته در ساخت، ویژگی های هریک و اندازه آن ها متفاوت باشد و رنج وسیعی از قیمت را پوشش دهد. گفتنی است در خرید درب ورودی علاوه بر قیمت به کیفیت مورد نظر نیز توجه کنید.

انواع درب ورودی براساس متریال استفاده شده، کدام اند؟

درب آهنی، درب چوبی، درب شیشیه ای، درب استیل، درب پی وی سی، درب فایبر گلاس، درب پلیمری،درب پلی وود و ...

قیمت انواع درب چقدر است؟

برای استعلام قیمت به روز انواع درب کلیک کنید.

درب از چه اجزایی تشکیل شده است؟

لنگه، قاب، آستانه، کتیبه، وادار، بایو، پاخور، دماغه، یراق، زهواره، شیشه خور، قیدهای فوقانی و تحتانی، تنکه

یراق آلات درب چیست؟

یراق آلات درب ها شامل المان هایی هم چون دستگیره، لولا، قفل و المان هایی از این دست می شوند.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 5 بهمن 1398 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 360

به "انواع درب ورودی و حیاط ساختمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع درب ورودی و حیاط ساختمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید