افزایش جمعیت، اراضی کشاورزی استان تهران را تهدید می کند

به گزارش مجله جهانگیر، خبرنگاران: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: گسترش کانون های جمعیتی و تبدیل شدن روستاها به شهرها سبب شده تا بهترین و حاصلخیزترین اراضی کشاورزی استان نابوده شده و به ساختمان های مسکونی و یا تجاری تبدیل شود.

افزایش جمعیت، اراضی کشاورزی استان تهران را تهدید می کند

به گزارش خبرنگاران از استان تهران، سیدمحمد موسوی در همایش بهره وری مصرف آب کشاورزی در شهرستان قرچک اظهار کرد: تأمین امنیت غذایی کشور مهمترین رسالت بخش کشاورزی است و به فرموده امام (ره) کشوری که سفره آن وابسته به بیگانگان باشد، نمی تواند استقلال خود را به دست آورد.

وی اضافه کرد: امنیت غذایی یکی از مهمترین محورهای رشد و توسعه و سلامت کشورهاست و همه افراد جامعه باید به غذای سالم و کافی دسترسی داشته باشند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با بیان اینکه بخش کشاورزی اصلی ترین بخش در تامین امنیت غذایی است گفت: باید غذای کافی و با کیفیت مطلوب در دسترس همگان قرار گیرد اما توزیع نامناسب مواد غذایی موجب شده که برخی از مردم با کمبودهای غذایی رو به رو شوند.

وی گفت: مهمترین رسالت بخش کشاورزی تامین نیازهای غذایی و زمینه سازی برای افزایش سهم پروتئین حیوانی در سبد غذایی همه خانوارها با تاکید بر اقشار آسیب پذیر است.

موسوی اضافه کرد: در حال حاضر تامین مواد غذایی به اهرمی برای فشار آوردن بر کشورهای دیگر در مناسبات بین المللی تبدیل شده و توسعه کشاورزی یکی از کارآمدترین روش ها برای مقابله بافقر در کشورهای جهان سوم است.

وی اضافه کرد: تولید محصولات کشاورزی علاوه بر اینکه امنیت غذایی کشورها را تامین می کند بستر مناسبی برای ایجاد اشتغال، افزایش درآمد، ارتقای سطح زندگی و ارز آوری است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران به نقش تغذیه سالم و ارتباط آن با توسعه اجتماعی و اقتصادی اشاره کرد و گفت: دسترسی به غذای کافی یکی از نیازهای اساسی و اولیه انسانهاست و دولت جمهوری اسلامی ایران برای تامین غذای کافی و دسترسی تمام خانواده ها به آن و بالا بردن سطح بهداشت غذایی برنامه های گسترده ای اجرا کرده است.

وی با اشاره به اینکه کشاورزی استان تهران با دو مشکل محوری و اساسی که مانند سرطان در حال نابود کردن کشاورزی است، روبرو است، اضافه کرد: گسترش کانون های جمعیتی و تبدیل شدن روستاها به شهرها سبب شده تا بهترین و حاصلخیزترین اراضی کشاورزی استان نابوده شده و به ساختمان های مسکونی و یا تجاری تبدیل شود که این مهمترین معضل کشاورزی استان تهران است.

موسوی کمبود منابع آبی را دومین معضل کشاورزی استان تهران ذکر کرد و اضافه کرد: در حال حاضر 211 هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان تهران وجود دارد که سهم این اراضی کشاورزی از 3 و نیم میلیارد متر مکعب منابع آبی در سال 1340 دو میلیارد و 900 میلیون متر مکعب بود.

وی اضافه کرد: توسعه استان و افزایش جمعیت استان به 13 میلیون نفر سبب احداث سدهای کرج، لار و ماملو در استان شد و با توجه به اولویت تأمین آب شرب مورد نیاز مردم، از میزان آب موجود در استان تنها یک و نیم میلیارد مترمکعب آب به کشاورزی استان اختصاص یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران اظهار کرد: بیش از 90 درصد از آب استحصالی کشور به بخش کشاورزی اختصاص پیدا می کند در صورتی که در استان تهران سهم بخش کشاورزی از آب موجود تنها 40 تا 45 درصد است به گونه ای که سهم آب کشاورزی استان از سال 1340 تا به امروز 50 درصد کاهش یافته است و این در شرایطی است که میزان نزولات جوی نسبت به سال گذشته 30 درصد کاهش یافته است.

وی گفت: متأسفانه حجم ذخیره سدها به شدت کاهش یافته است، چشمه های آب خشک شده، رودخانه در حال نابود شدن هستند و با افزایش میزان برداشت از ذخایر آب زیرزمینی سطح سفره های زیرزمینی به شدت پائین رفته است.

موسوی اضافه کرد: سال های قبل در عمق 50 متری می توانستیم به آب دست پیدا کنیم ولی امروز باید دو برابر عمق حفر چاه را افزایش دهیم تا به آب دست پیدا کنیم و در برخی از شرایط استحصال آب از این عمق صرفه اقتصادی نیز ندارد، زیرا آبی که از این عمق به دست می آید کیفیت لازم را نداشته و به دلیل شوری زمین کشاورزی را نیز نابود می کند.

وی شرح داد: هر واحد تولیدی زمانی می تواند دوام و بقاء داشته باشد که قیمت تمام شده محصول آن حداقل باشد تا بتواند قدرت رقابت داشته باشد و از طرف دیگر تولید آن باید از کیفیت لازم برخوردار باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران اظهار کرد: باید برای گذر از بحران کم آبی به سمت توسعه طرح های آبیاری نوین و تحت فشار برویم تا به اهدافی که طراحی کرده ایم، دست یابیم.

وی اعلام کرد: زمانی که شیوه آبیاری از سنتی به مدرن تغییر پیدا کند، هزینه های آبیاری به غیر از سال اول تا 80 درصد کاهش می یابد که این امر در کاهش قیمت تمام شده محصول نقش به سزایی ایفا می کند.

ب

منبع: تسنیم
انتشار: 5 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 762

به "افزایش جمعیت، اراضی کشاورزی استان تهران را تهدید می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش جمعیت، اراضی کشاورزی استان تهران را تهدید می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید