استرس چه ارتباطی با مسائل گوارشی دارد؟

به گزارش مجله جهانگیر، استرس می تواند باعث ایجاد طیفی از مسائل گوارشی از جمله گرفتگی عضلات شکم، نفخ و از دست دادن اشتها گردد.

استرس چه ارتباطی با مسائل گوارشی دارد؟

به نقل از نشریه پزشکی Everyday Health، هنگامی که با یک موقعیت تهدیدآمیز روبرو می شوید، سیستم عصبی سمپاتیک - بخشی از سیستم عصبی مرکزی بدن که عملنمودهایی مانند ضربان قلب، تنفس و فشار خون را تنظیم می نماید - باعث تحریک واکنش جنگ یا گریز می گردد. هورمون استرس یا همان کورتیزول نیز بدن را هوشیار و آماده مقابله با تهدید می نماید.

استرس باعث تغییرات فیزیولوژیکی مانند افزایش سطح هوشیاری، تنفس و ضربان قلب سریع تر، فشار خون بالا، افزایش کلسترول خون و افزایش تنش عضلانی می گردد.

وقتی استرس پاسخ جنگ یا گریز را در سیستم عصبی مرکزی فعال می نماید، می تواند بر سیستم گوارش تأثیر بگذارد: اسپاسم مری، افزایش اسید معده و سوء هاضمه، ایجاد حالت تهوع و اسهال یا یبوست.

در موارد جدی تر، استرس ممکن است باعث کاهش جریان خون و اکسیژن به معده شده و منجر به گرفتگی، التهاب یا عدم تعادل باکتری های روده گردد.

بعلاوه می تواند اختلالات گوارشی جدی را تشدید کند، از جمله: سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، بیماری التهابی روده (IBD)، زخم معده و بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD)

در همین حال به گفته متخصصان، برای کاهش سطح استرس و در نتیجه کاهش علائم گوارشی ناشی از آن می توانید:

ـ به طور منظم ورزش کنید

فعالیت بدنی تنش را از بین می برد و ترشح مواد شیمیایی به نام اندورفین را در مغز تحریک می نماید. اندورفین خواب را بهبود می بخشد و به کاهش استرس یاری می نماید. حتی فعالیت بدنی با شدت کم، مزایای بیشتری نسبت به بی تحرکی، برای کاهش اضطراب دارد.

ـ روان درمانی را در نظر بگیرید

درمان شناختی رفتاری (CBT) تکنیکی است که با یاری به شما برای جایگزینی افکار منفی و تحریف شده با افکار مثبت، به کاهش اضطراب و استرس یاری می نماید. مطالعه ای که در سال 2017 در مجله روانشناسی بالینی آمریکا منتشر شد، نشان داد که CBT منجر به بهبود علائم سندرم روده تحریک پذیر می گردد.

ـ یوگا کنید

این تمرین فکر و بدن، حالت های فیزیکی را با تکنیک های تنفس و مدیتیشن ترکیب می نماید. طبق مطالعه ای که در سال 2018 در مجله بین المللی پزشکی پیشگیرانه منتشر شد، زنانی که سه بار در هفته و به مدت 12 جلسه در کلاس های یک ساعته یوگا شرکت کردند، شاهد کاهش قابل توجه استرس، اضطراب و افسردگی بودند. تحقیقات بعلاوه نشان می دهد که یوگا می تواند فشار خون و ضربان قلب را کاهش دهد.

ـ رژیم غذایی سالم داشته باشید

برای کاهش استرس، در پی کربوهیدرات های پیچیده، پروتئین های بدون چربی و اسیدهای چرب موجود در ماهی، تخم مرغ و آجیل باشید. آنتی اکسیدان ها نیز از سلول های شما در برابر آسیب هایی که استرس مزمن می تواند ایجاد کند، محافظت می نمایند. شما می توانید آنها را در غذاهای متنوعی مانند لوبیا، میوه ها، انواع توت ها، سبزیجات و ادویه هایی مانند زنجبیل پیدا کنید. دانشمندان بعضی از مواد مغذی را معین نموده اند که به نظر می رسد به کاهش اثرات استرس بر بدن و فکر یاری می نمایند.

حتماً به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل به میزان کافی از ویتامین سی، منیزیم، اسیدهای چرب امگا 3 مصرف کنید.

منبع: گردشبان
انتشار: 22 مهر 1402 بروزرسانی: 22 مهر 1402 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 2056

به "استرس چه ارتباطی با مسائل گوارشی دارد؟" امتیاز دهید

2 کاربر به "استرس چه ارتباطی با مسائل گوارشی دارد؟" امتیاز داده اند | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استرس چه ارتباطی با مسائل گوارشی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید