آیا تزریق واکسن سینوفارم مرگ آور است؟

به گزارش مجله جهانگیر، یک پزشک فوق تخصص ICU گفت: واکسن کرونا با عوارضی همراه است و برای هر واکسنی عوارضی وجود دارد، اما آیا این عوارض شایع هستند؟ خیر این چنین نیست، در جهان واکسن ها عوارض مشخصی نظیر بروز حساسیت های مختلف در واکسن های مختلف دارند، اما به نمی رسد حداقل به طور مستقیم ایست قبلی آن هم 5 روز بعد از تزریق به واکسن مربوط باشد.

آیا تزریق واکسن سینوفارم مرگ آور است؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری اندازه، مرحوم حاج محمود ریکازاده پدر شهید علی ریکازاده که هفته پیش به وسیله بنیاد شهید واکسن کرونا زده بود، در تاریخ 31 اردیبهشت ماه از جهان رفت و عده ای از نزدیکان این مرحوم مدعی شده اند که در بیمارستان به آن ها گفته شده علت فوت این پدر شهید تزریق واکسن سینوفارم بوده است و این در حالی است که وزارت بهداشت اجازه تحویل و تشییع پیکر را نداده و جسد را برای آنالیز به پزشک قانونی فرستاده است و نکته جالب توجه در این خصوص امضای محمدرضا هاشمیان رییس بخش مراقبت های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری بر پای برگه ای است که روی آن علت فوت بیمار تزریق واکسن سینوفارم اعلام شده است.

این خبر در فضای مجازی حواشی فراوانی را به همراه داشته و موجی از واکسن هراسی را به وجود آورده است و موجب شده تا این سوال برای بسیاری از افراد این سوال مطرح شود که آیا تزریق واکسن سینوفارم مرگ آور است ؟

سید محمدرضا هاشمیان در این خصوص به اندازه گفت: این بیمار به علت ایست قلبی و تفسی به بیمارستان منتقل شده بود و متاسفانه بدنش به هیچگونه احیای قلبی پاسخگو نبود و با وجود انجام عملیات CPR از جهان رفت و گفتنی است که این مرحوم سابقه بیماری قلبی هم داشته است و همراهانش اظهار نموده اند که 5 روز قبل از این اتفاق به این شخص واکسن کرونا تزریق شده بوده است و بیمار بعد از تزریق واکسن دچار ضعف و بی حالی گشته و این ضعف و بی حالی تا جایی ادامه پیدا نموده که ایست قلبی و تنفسی اتفاق افتاده است.

تشخیص علت فوت بیمار با پزشکی قانونی است

این پزشک فوق تخصص بخش مراقبت های ویژه اظهار کرد: با در نظر گرفتن این موضوع و به علاوه با توجه به اینکه فوت بیمار طی مدت کمتر از 24 ساعت پس از انتقال به بیمارستان اتفاق افتاده و بعلاوه این امر که این قبیل بیماران که بر اثر ایست قلبی فوت نموده اند، حتما باید به پزشکی قانونی منتقل شوند، پیکر این شخص هم برای آنالیز به پزشکی فرستاده شد.

وی ضمن اشاره به اینکه این موضوع که آیا علت فوت بیمار تزریق واکسن یا مشکل قلبی بود باید به وسیله پزشکی قانونی مورد آنالیز قرار گیرد و اینگونه فوت ها سریعا باید به پزشکی قانونی گزارش داده شوند، ادامه داد: اینکه واقعا ارتباطی بین تزریق واکسن و فوت این فرد بوده است یا نه، با توجه به سابقه قلبی متوفی حتما باید تحت آنالیز قرار گیرد.

آیا تزریق واکسن برای بیماران قلبی ایجاد مشکل می نماید؟

استاددانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به این سوال که آیا قبل از تزریق واکسن سابقه قلبی بیمار در نظر گرفته نشده بود؟، اسم کرد: بیماران قلبی و ریوی جزء گروه های پرخطر در مقابل کرونا هستند و حتما باید واکسینه شوند و اینکه در آن مرحوم سابقه مشکل قلبی به همراه تزریق واکسن سبب بروز این مشکل شده و یا مسئله دیگری در میان بوده است باید به وسیله پزشکی قانونی آنالیز و اسم شود.

این پزشک فوق تخصص ICU در خصوص برگه ای که علت فوت را تزریق واکسن سینوفارم اسم نموده و این موضوع که امضایش پای آن برگه است، شرح داد: این کاغذ گواهی فوت نیست و فرم انتقال و ارجاع متوفی به پزشکی قانونی است و هنوز برای این شخص گواهی فوت صادر نشده است و باتوجه به اینکه همراه بیمار مسئله واکسینه شدن متوفی را 5 روز قبل از فوت ایشان اعلام نموده بود، باید عوارض تزریق واکسن عینا به پزشکی قانونی گزارش داده می شد، البته علت مراجعه بیمار به بیمارستان ایست قلبی بوده است، ولی باتوجه به گفته همراه بیمار که از بروز عوارضی همانند ضعف و بی حالی بعد از تزریق واکسن در آن مرحوم خبر داده بودT در این فرم این موضوع به پزشکی قانونی گزارش داده شده است.

آیا عوارض واکسن ها شایع هستند؟

این پزشک مراقبت های ویژه اضافه کرد: به هر حال واکسن کرونا با عوارضی همرا است و برای هر واکسنی عوارضی وجود دارد، اما آیا این عوارض شایع هستند؟ خیر این چنین نیست و آیا این بیمار به علت تزریق واکسن فوت شده است؟ هنوز تعیین نیست؛ در جهان واکسن ها عوارض تعیینی نظیر بروز حساسیت های مختلف در واکسن های مختلف دارند، اما به نمی رسد حداقل به طور مستقیم ایست قبلی آن هم 5 روز بعد از تزریق به واکسن مربوط باشد؛ اگر این اتفاق بلافاصله بعد از واکسن زدن رخ می داد باز موضوع فرق می کرد.

وی ضمن تاکید بر اینکه ادعای همراه بیمار مینی بر اینکه متوفی قبل از تزریق واکسن حالش خوب بوده و بعد از آن دچار ضعف و بی حالی شده است، باید به وسیله پزشکی قانونی آنالیز شود، گفت: تصمیم گیری جهت جواز فوت فقط و فقط با پزشکی قانونی است و در خصوص مرگ های زیر 24 ساعت در بیمارستان پزشک حق ندارد گواهی فوت صادر کند، مگر اینکه به پزشک قانونی اطلاع دهد، به ویژه در شرایطی که همراه بیمار اعلام کند که متوفی واکسن زده است؛ آیا ما می دانیم این شخص واقعا واکسن زده است؟، آیا می دانیم چه واکسنی تزریق نموده است؟ خیر، ما از این مسائل اطلاع دقیق نداریم و اینگونه مسائل باید به پزشکی قاونی ارجاع داده شوند.

اینگونه مطالب از سوی اشخاصی منتشر می شود که قصد ایجاد واکسن هراسی در جامعه را دارند

این پزشک فوق تخصص در واکنش به تصویری که از پرونده بیمار در فضای مجازی منتشر شده است، اعلام کرد: فضای مجازی یک فضای فیک و غیر واقعی است و اینگونه مطالب از سوی اشخاصی منتشر می شوند که قصد ایجاد واکسن هراسی در جامعه را دارند و اشخاصی که پرونده شخصی این بیمار را بدون اجازه در فضای مجازی منتشر کردند، باید پاسخگو باشند و باید تعیین شود آن ها مستندات پرونده بیمار را از کجا آورده اند و حراست بیمارستان باید پاسخگو باشد و در این خصوص باید نظارت بیشتری صورت گیرد تا از سوء استفاده افرادی که از آب گل آلود ماهی می گیرند، جلوگیری شود.

وی متذکر شد: به هرحال همه واکسن هایی که در ایران استفاده می شوند، فاز 3 را گذرانده اند و مخصوصاً در خصوص سینوفارم که سازمان بهداشت جهانی هم آن را تایید نموده است و چنین عارضه ای در خصوص آن گزارش نشده است، ولی وزارت بهداشت می تواند مطالعاتی در این مورد انجام دهد تا عوارض احتمالی واکسن به صورت شفاف گزارش شود.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 11 مرداد 1400 بروزرسانی: 11 مرداد 1400 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 1502

به "آیا تزریق واکسن سینوفارم مرگ آور است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا تزریق واکسن سینوفارم مرگ آور است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید