آموزش مقدماتی عکاسی (الفبای عکاسی)

به گزارش مجله جهانگیر، عکاسی یک هنر سرگرم کننده است. اگر با عکاسی آشنایی چندانی ندارید و تصمیم به یادگیری آن کرده اید ابتدا باید اصول اولیه آن را یاد بگیرید.

آموزش مقدماتی عکاسی (الفبای عکاسی)

اگر به تازگی دوربین آرزوهای خود را بدست آورده و خریداری نموده اید،احتمالا کمی در یادگیری سریع کار با آن و شناخت تنظیمات و آپشن های آن سر در گمهستید و به یاری احتیاج خواهید داشت. چندین آموزش عکاسی برای تازه کارها وجود دارندکه فوت و فن عکاسی را با روشی برنامه ریزی شده آموزش می دهند. اما پیش از آغاز کارهر عکاس باید 3 مفهوم اساسی را بیاموزد: درجه بندی سرعت شاتر دوربین چگونهاست. فاصله کانونی چه تأثیری بر کادر می گذارد و دیافراگم دوربین چگونه وضوحعکس را کنترل می نماید. در ادامه این مطالب را به شما خواهیم آموخت.

درس اول دوربین: شناخت درجه بندی سرعت شاتر

سرعت شاتر یکی مهمترین مواردی است که باید با آن آشنا شوید و همیشهنوع عملکرد آن را را به خاطر داشته باشید. سرعت شاتر یکی از دو راه موجودبرای کنترل نور عکس است (راه دیگردیافراگم لنز است). سرعت شاتر بیشترادر مواردی که سوژه در حال حرکت است اهمیت دارد؛ اما به طور معمول در عکاسی روزانه،نباید نگران سرعت شاتر بود. تنها کافی است سرعت شاتر به اندازه ای باشدکه از تار شده عکس در اثر لرزش دست جلوگیری کند. هنگامی که درحال عکاسی از سوژه متحرک با سرعت بالا عکس هستید از قانون دیگری برای سرعتشاتر باید پیروی کنید. هر چه شاتر به مدت طولانی تری باز نگهداشته گردد، سوژه از مسافتبیشتری در زمان نورگیری حرکت می نماید. همیشه به یاد داشته باشید برای ثبت سوژه مورد عکاسی به صورت ثابت بایدسرعتشاتر را بالا تنظیم کنید. همانگونه که اغلب عکاسان ورزشی عمل می نمایند. تکنینکدیگری هم هست که عکاسان ورزشی از آن پیروی می نمایند و با نام تکنیک پنینگ Panning شناخته می گردد. در این تکنیک با فوکوس برروی سوژه دوربین را با سرعت سوژه و در جهت حرکت سوژه حرکت می دهند و همزمان دکمهشاتر را فشار می دهند. عملکرد این تکنینک موجب می گردد تا پس زمینه سوژه تار و خودسوژه به صورت واضح ثبت گردد و اینگونه عکاسی باعث می گردد حرکت سوژه در تصویر دیدهگردد.

درس دوم دوربین: چگونگی تأثیر فاصله کانونی بر کادر عکاسی

در ابتدا دانستن این نکته لازم است که لنزها را با توجه به فاصلهکانونی شان دسته بندی می نمایند و این دسته بندی ها اطلاعات زاویه دید لنزها را بهشما می گویند. مبحث لنزها و فاصله کانونی مبحث بسیار جذابی است و خرید لنزهای مختلف نیز اشتیاقبسیاری را در شما برای عکاسی بیدار می نماید. حتی برای آن دسته از دوستان که با مشکلبودجه در رابطه با تهیه دوربین دلخواه خود روبرو هستند پیشنهاد می گردد که یکدوربین نسبتا ارزانتر به همراه لنزهایی مناسب و متفاوت خریداری نمایند. یعنی اگر می خواهندتجربه عکاسی شان را بالا ببرند بهتر است بودجه خود را صرف خرید لنزهای خوب نمایند.

نکته مهم: هر چه فاصله کانونی کمتر باشد،زاویه دید بیشتری وجود خواهد داشت. لنزهای با فاصله کانونی پایین، لنزهای Wide (واید - عریض) نام دارند.

در زمان عکاسی با لنز واید مثلا زمان استفاده از لنزهایی با فاصله کانونی بین 10تا 18 mm، محدوده بیشتری درون کادر قرار می گیرد والبته به دنبال آن اجسام در تصویر کوچکتر خواهند بود. هرچه فاصله کانونی بیشتر باشد مانند فاصله کانونی بین 100 تا 200 mm، بدیهی است که زاویه دید دوربین کمتر خواهدشد. با این فاصله کانونی محدوده کمتری درون کادر خواهیم داشت و بدیهی است که سوژه هادر عکس دقیق تر و بزرگتر به چشم خواهند آمد. به این لنزها Telephoto، Tele یا تِلهِ می ِگویند. این روزها بیشتر لنزها، لنز Zoom (زوم) هستند. این لنزهابرای عکاسی بسیار مناسبند چرا که محدوده ای میانه از فاصله کانونی را پوشش می دهند.برای مثال لنز 18-55 mm که بیشترا به همراه بسیاریاز دوربین ها به فروش می رسد؛ فاصله کانونی بین 18 mm تا 50 mm را پوشش می دهد. در نتیجه با آن می توان ازفاصله کانونی واید تا فاصله کانونی نسبتاً تله را در قالب یک لنز داشت. این لنزها گزینههایمناسبی برای آغاز هستند و محدوده قابل قبولی از فاصله کانونی را تحت پوشش قرار می دهند.اما دیر یا زود برای بزرگتر کردن محدوده فاصله کانونی و کسب تجارب بیشتر، مشتاقانهبه دنبال خرید لنزهای دیگر نیز می روید.

درس سوم دوربین: رابطه بین فوکوس و دیافراگم

دیافراگم لنز یکی دیگر از فاکتورهای تعیین نماینده نور عکسهای شمامی باشد. دیافراگم مقدار نوری که به سنسور دوربین می رسد را کنترل می نماید. درحالی که سرعت شاتر مدت زمان رسیدن این نور به سنسور را تعیین می نماید. اندازه دیافراگم دوربین علاوه بر مقدار نور ورودی به لنز عمق میدان عکس رانیز تعیین می نماید. عمق میدان کم به این معناست که تنها سوژه اصلی با وضوح کاملدیده می گردد و هر عنصر دیگری در پس زمینه یا میان سوژه و دوربین محو می گردد. بااستفاده از دیافراگمی باز مانند f/4 به چنین حالتی دست پیداخواهیم کرد. به همین ترتیب می توان با انتخاب دیافراگمی بسته مانند f/22 محدوده عمق میدان یعنیآنچه درون کادر وضوح بالایی دارد را بزرگتر کنید. این کار باعث واضح شدن سوژه هایبا فاصله از هم به اندازه قابل قبولی خواهد شد. شناخت سیستم فوکوس اتوماتیک دوربین برایتان بسیار مفید خواهد بود چراکه در اینصورتخواهید فهمید فوکوس دوربین در کدام قسمت کادر است و بدین ترتیب با کنترل آن می توانیداز فوکوس دوربین روی قسمتی که در نظر دارید اطینان حاصل کنید. علاوه بر فوکوس باید حواستان به دیافراگم و تأثیر آن بر روی عمق میدان عکسهم باشد. همیشه با در نظر دریافت این دو فاکتور مهم به راحتی می توانید زمانی کهمی خواهید پس زمینه محو باشد عمق میدان را کم بگیرید و هر زمان که می خواهیدمحدوده زیادی واضح باشد عمق میدان را زیاد کنید.

شرح عمق میدان

در رابطه با عمق میدان در بسیاری از مطالب صحبت کردیم و بسیار آن را مورد بحثقرار دادیم. به هر حال عمق میدان و رابطه آن با دیافراگم و ضریب f نکته مهمی است که باید همیشه آن را به خاطرداشته باشید. دیافراگم تعیین نماینده اصلی محدوده ای از عکس است که کاملاً واضح است و عمقمیدان نام دارد. هر چه دیافراگم بسته تر باشد یعنی ضریب F بزرگتر باشد، مقدار بیشتری از تصویر در وضوحکامل خواهد بود. هر چه دیافراگم بازتر باشد عدد f/ کوچکتر باشد، محدودهکمتری از تصویر در وضوح کامل خواهد بود.

خلاصه ای از نکات بالا را می توانید در تصویر زیر مشاهده کنید:

منبع: لنزک

منبع: setare.com
انتشار: 28 آذر 1399 بروزرسانی: 28 آذر 1399 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 1086

به "آموزش مقدماتی عکاسی (الفبای عکاسی)" امتیاز دهید

2 کاربر به "آموزش مقدماتی عکاسی (الفبای عکاسی)" امتیاز داده اند | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش مقدماتی عکاسی (الفبای عکاسی)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید