آزمایش بیش از 70 نمونه شیر در شهربابک

به گزارش مجله جهانگیر، رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شهربابک گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از 70 نمونه شیر از مراکز عرضه شیر اخذ و آزمایش شده است.

آزمایش بیش از 70 نمونه شیر در شهربابک

مجید اسدی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شهربابک در گفت و گو با خبرنگار از ، گفت: فرآورده های خام دامی شامل گوشت سفید و گوشت قرمز، شیر، عسل، تخم مرغ و ... به علت ارزش بالای غذایی و شامل شدن بیش از 70 درصد از مواد تشکیل دهنده تغذیه انسان، از اهمیت بسزایی برخوردارند که تامین سلامت و کیفیت آن ها و بهره مندی همشهریان از سبد غذایی سالم و مطلوب در راس برنامه های شبکه دامپزشکی واقع شده است.

او با اشاره به اینکه 11 خرداد روز جهانی شیر است اضافه نمود: با توجه به اهمیت موضوع سلامت شیر خام و فرآورده های آن برای جامعه انسانی، پایش و ارزیابی مستمر و هدفمند سلامت واحد های عرضه کننده آن در شهرستان در اولویت اقدامات شبکه دامپزشکی است که تست سلامت شیر از لحاظ بیماری تب مالت در آزمایشگاه شبکه دامپزشکی شهرستان انجام می گردد.

اسدی با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تا به امروز بیش از 70 نمونه شیر از مراکز عرضه شیر اخذ و آزمایش شده، توضیح داد: به منظور طرح شناسایی و ردیابی بیماری تب مالت با انجام تست (مترو) به اسم یکی از تست های غربالگری بر روی شیر انجام می گردد که در این طرح از کلیه مراکز عرضه شیر و سوپرمارکت ها به صورت دوره ای نمونه شیر جمع آوری و آزمایش می گردد.

او بیان نمود: بعد از اعلام نتیجه، در صورت یافتن موارد مثبت در این تست، ردیابی دام آلوده با خونگیری از کلیه دام های موجود در دامداری مدنظر انجام و در صورت مشاهده مجدد موارد مثبت در تست های تکمیلی دیگر نظیر تست سرولوژی رزبنگال، دام آلوده حذف می گردد.

اسدی توضیح داد: هدف از اجرای این طرح، مشخص اندازه آلودگی شیر خام شهرستان به باکتری عامل تب مالت، ردیابی سریع بیماری تب مالت در دام، کنترل به موقع و انتشار نیافتن این بیماری در جمعیت انسانی و حفظ سلامت همشهریان، ریشه کنی بیماری و کاهش زیان های مالی ناشی از آن مانند خسارات مالی ناشی از حذف دام آلوده برای دامدار و پرداخت هزینه های درمان در انسان است.

انتهای پیغام /ی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 2 شهریور 1400 بروزرسانی: 2 شهریور 1400 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 1529

به "آزمایش بیش از 70 نمونه شیر در شهربابک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آزمایش بیش از 70 نمونه شیر در شهربابک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید