چگونه تمیز باشیم اما وسواسی نباشیم؟

به گزارش مجله جهانگیر، وقتی بچه ها کوچک و کم سن و سال هستند تمام هم و غم شان این است که عین دستورات والدین را اجرا نمایند تا رضایت خاطر آنها جلب گردد. برای همین هر توصیه ای که به آنها می کنید باید این نکته را مدنظر قرار دهید که در آن هیچ نشانی از افراط و تفریط نباشد. بچه ها هم زمان با آموزش توالت رفتن در سنین پیش دبستانی نکاتی را مبنی بر رعایت اصول

چگونه تمیز باشیم اما وسواسی نباشیم؟

چگونه تمیز باشیم اما وسواسی نباشیم؟

نویسنده:دکتر محمدرضا خدایی*

وقتی بچه ها کوچک و کم سن و سال هستند تمام هم و غم شان این است که عین دستورات والدین را اجرا نمایند تا رضایت خاطر آنها جلب گردد. برای همین هر توصیه ای که به آنها می کنید باید این نکته را مدنظر قرار دهید که در آن هیچ نشانی از افراط و تفریط نباشد. بچه ها هم زمان با آموزش توالت رفتن در سنین پیش دبستانی نکاتی را مبنی بر رعایت اصول نظافت یاد می گیرند. گاهی اوقات تاکیدهای افراطی والدین در خصوص رعایت نکات بهداشتی و یا رعایت اصول اخلاقی نه تنها مفید نیست بلکه موجب می گردد بچه ها در خصوص این مسایل دچار وسواس شوند. این حالت به خصوص در خانواده هایی که یک فرد مبتلا به وسواس وجود دارد مثلا مادر وسواس شستشو دارد یا پدر وسواس های فکری خاصی دارد باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

برای اینکه کسی به وسواس دچار گردد کافی است سه عامل را هم زمان داشته باشد. اول از نظر ژنتیکی مثبت باشد. دوم اینکه در خصوصیات شخصیتی اش زمینه وسواس را داشته باشد و درنهایت به عنوان فاکتور سوم مستعدنماینده ابتلا به وسواس در محیط خانوادگی یا اجتماعی اش در شرایطی پرورش یابد که او را به سوی وسواسی شدن سوق دهد. بعضی از والدین با آموزش های نابه جا، نا خواسته باعث می شوند فرزندشان یک فرد وسواسی گردد و در آینده از این مشکل رنج ببرد. منظورم از آموزش های نابه جا مواردی است که نکات آموزشی در موقع مناسب و در مکان مناسب ارایه نگردد.

اگر می خواهید فرزند شما اصول اخلاقی و بهداشتی و به طور کلی زندگی کردن سالم را بیاموزد باید آموزش هایی که به او می دهید به موقع و به جا باشد. به عنوان نمونه بعد از دست شویی رفتن و یا قبل از ناهار خوردن و یا به محض اینکه از بازی و محیط بیرون وارد خانه می گردد برترین زمان برای یادآوری این نکته است که باید دست و صورت اش را بشوید و یا لباس های اش را در صورت آلوده بودن عوض کند. نکته بعدی اینکه بهتر است آموزش های تان به طور غیرمستقیم باشد نه مستقیم. استفاده از کتاب داستان ها یا وسایل یاری آموزشی مثل سی دی و فیلم هایی که در خصوص شستشوی دست ها و اینکه چه طور میکروب ها با آب و صابون می میرند و یا مسواک زدن و... هم کارایی بهتری دارد و هم مانع از توصیه های افراطی شما و درنهایت وسواسی شدن بچه ها می گردد.

راهکار بهتری هم هست و آن اینکه هنگام بازی آموزش های خود را به بچه ها بدهید. چه در خصوص شستشو و نظافت و چه در خصوص مسایل اخلاقی به وضوح می بینید که بچه ها این موارد را خوب یاد می گیرند و به فکر می سپارند. خب حالا به نظرت شنگول و منگول باید چه کار نمایند؟ آفرین چون می خواهند بخوابند باید مسواک بزنند! حالا خرگوشه کجا می رود؟ معلومه چون کثیف شده باید حمام کند! همان قدر که افراط می تواند به بچه ها ضرر بزند و از آنها بزرگسالانی وسواسی بسازد تفریط و اهمال کاری در خصوص آموزش های این چنینی نیز می تواند از بچه های شما بزرگسالانی شلخته و نامرتب بسازد که همین امر آنها را منزوی می نماید و از زندگی خود لذت نمی برند.

پی نوشت ها :

* روان پزشک

منبع:www.salamat.comمنبع: راسخون
انتشار: 24 تیر 1401 بروزرسانی: 24 تیر 1401 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 1853

به "چگونه تمیز باشیم اما وسواسی نباشیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه تمیز باشیم اما وسواسی نباشیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید