نکات مهم در طراحی اتاق کار منزل

به گزارش مجله جهانگیر، اضافه کردن یک اتاق کار در هر خانه ایده خوبی است، حتی برای افرادی که محل کارشان در خارج از منزل می باشد. شما از این مکان آرام و کاربردی در هر بار استفاده لذت خواهید برد. اما سؤال مهم این است که چگونه یک دفتر کار کارآمد برای خود طراحی کنید؟ بدین معنا که شما احتیاج به یک مکانی دارید که احتیاجهای شما را جوابگو باشد، اما در عین حال لذت بخش و راحت به نظر برسد و ایجاد چنین مکانی کار ساده ای نیست. هنگامی که شما آغاز به برنامه ریزی برای طراحی دکوراسیون اتاق کار و مطالعه می کنید، با تمام چالش های ممکن (از فضا و مکان تا مبلمان مناسب) روبرو می شوید، درست همانطور که برای طراحی سایر اتاق ها نیز اینگونه است. برای ایجاد یک فضای کاری مناسب در خانه شخصی لیستی از نکات مهم و ضروری را به شما ارائه می دهیم تا با آگاهی از آنها به راحتی بتوانید به طرحی ایده آل دست یابید.

نکات مهم در طراحی اتاق کار منزل

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید.

معین مکان

اولین نکته مهم، معین مکان است. حتی اگر شما حق انتخاب بین اتاق های مختلف را داشته باشید، برای نتیجه دریافت از کار خود سعی کنید انتخاب خود را به درستی انجام دهید. ما توصیه می کنیم یک مکان بسیار آرام انتخاب کنید که ترجیحاً دور از اتاق بچه ها و یا اتاق نشیمن باشد. خروجی ها یک ایده فوق العاده هستند، زیرا دفتر کار شما را برای مشتریان در دسترس تر مینمایند.

برای افرادی که به صورت تمام وقت کار می نمایند، دفتر کار به اندازه هر اتاق دیگر در خانه حائز اهمیت است. این افراد زمان زیادی را در داخل دفتر کارشان می گذرانند، به همین دلیل باید به دفتر کارشان توجه ویژه ای داشته باشند، نه اینکه آن را در اولویت دوم اهمیت قرار دهند. یک دفتر کار مکانی برای نگهداری مدارک و اسناد با ارزش و اطلاعات کاری مهم است و شما باید آن را هنگام ترک کردن قفل کنید. آنچه که شما قطعاً نمی خواهید با آن روبرو شوید این است که فرزندان شما با گزارش های سالانه شما هواپیماهای کاغذی درست نمایند!

دفتر کار ارگونومی

اینکه قرار است چند ساعت در دفتر خود وقت بگذرانید را معین کنید، خصوصاً کسانی که باید یک روز کاری رسمی نیز داشته باشند، پس به راحتی و آسایش خود توجه ویژه داشته باشید. ارگونومی مناسب به شما یاری می نماید از مسائل معمولی فیزیکی، آسیب های مکرر و همیشگی مثل شرایط نشستن، کمردرد، سندرم تونل کارپال (مشکل استخوان مچ دست) و یا خستگی چشم جلوگیری کنید. اولین چیزی که بدان احتیاج دارید یک جایگاه راحت است. جایگاه را انتخاب کنید که بعد از چند ساعت بدن شما را خشک و بی حرکت نکند و این امکان را برای شما فراهم کند که به آرامی به آن تکیه داده و پاهای خود را بر روی زمین قرار دهید. جایگاه هایی که مجهز به جای قرارگیری دست هستند بسیار ایده آل می باشند.

به یاد داشته باشید که حالت قرارگیری شما بر روی جایگاه و اینکه آیا بر روی آن راحت هستید یا نه بر کار اثرگذار خواهد بود، بنابراین بهترین و مناسب ترین جایگاه را خریداری کنید (چندان به قیمت بالای آن اهمیت ندهید، چرا که خرید آن باعث می گردد تمام قسمت های بدن شما در شرایطی راحت قرار گیرند). بهترین نوع جایگاه باید بزرگ، دارای یک تکیه گاه مجزا، پد و قابلیت تنظیم ارتفاع باشد.

روشنایی مناسب

در صورت امکان، دفتر خود را نزدیک به یک منبع نور طبیعی غنی قرار دهید. فضاهای کاری روشن از لحاظ بهره وری بهترین فضاها می باشند، به همین دلیل است که شما باید هر کاری برای ورود نور به داخل دفتر کارتان انجام دهید، مثلا پنجره ها را بزرگتر کنید، پرده ها را حذف کنید و … . از سوی دیگر، باید در اتاق هایی که بسیار محدود به نور طبیعی دسترسی دارند یا اصلاً هیچ نوری به داخل آنها نمی تابد، از چراغ های سرپوشیده قوی، چراغ های رومیزی و یا سقفی استفاده گردد تا فضای کار شما را روشن نمایند. موقعیت قرارگیری کامپیوتر شما نیز اهمیت دارد و شما باید آن را به گونه ای تنظیم کنید که نور در صفحه آن منعکس نگردد. نور باید در همه حال متعادل باشد، زیرا این تنها راه برای عدم آسیب به چشم و در کل برای حفظ سلامتی شما است.

سامان دهی حرفه ای

اجازه دهید یک نکته را خاطر نشان شویم، یک دفتر کار شلوغ کارایی بالایی ندارد. دفتر کار باید آرام بوده و همواره تمیز باشد. شما باید بدانید هر چیز کجا نگهداری می گردد تا زمان ارزشمند خود را در کوشش برای پیدا کردن وسایل هدر ندهید. اگر حجم کار شما اجازه مرتب کردن فایل ها را به شما نمی دهد، می توانید 10 دقیقه پس از اتمام کار را به سازماندهی و مرتب کردن دفتر کار خود اختصاص دهید. مرتب نگاه داشتن وسایل برای هر دفتر کار امری لازم است. شما باید این مکان را به خوبی سازماندهی و مرتب کنید، مرتب کردن وسایل موجود در کمدها، کشوها و یا قفسه های بزرگ به شما در مرتب نگاه داشتن تمام فایل های مهم یاری می نماید. با این حال، افرادی هستند که هرج و مرج و بی نظمی را دوست دارند و شلوغی مانع از کار کردن آنها نمی گردد.

سبک دکوراسیون داخلی

افرادی که کار آنها به صورت تمام وقت است دقیقاً می دانند دکوراسیون دفتر کار آنها چه قدر اهمیت دارد. آنها بیش از 40 ساعت در هفته در دفتر کار خود وقت می گذرانند که اساساً به این معنی است که این افراد بیشتر در اتاق کار خود هستند تا دیگر قسمت های خانه. این امر باعث می گردد دفتر کار برای این افراد در درجه اول اولویت قرار گیرد و همین انگیزه ای برای زیبا کردن آن ایجاد می نماید. واضح است که برای دکوراسیون دفتر کار می توان از بازسازی لوازم قدیمی و یا تهیه لوازم گران قیمت مدرن استفاده کرد که همگی به بودجه شما بستگی دارند. حقیقت این است که شما لزوماً مجبور نیستید هزینه زیادی برای زیبا کردن دفتر کار خود بپردازید، استفاده از کاغذ دیواری گران قیمت و عتیقه های قرون وسطی اجباری نیست! در اصل می توانید از چیزهایی بهره ببرید که فکر می کنید الهام بخش ترین هستند و حس خوبی به شما می دهند، مثلاً می توانید مجموعه ای از کتاب ها را در یک قفسه کتاب زیبا قرار داده و رنگ آمیزی آن را به صورتی که مناسب است انجام دهید. اگر شما هوادار فیلم هستید، مجموعه ای از پوسترها را خریداری کنید و آنها را در قاب های سفید مدرن آویزان کنید. اگر دوست دارید دکوراسیون محیط کاری شما ساحلی باشد، می توانید از کاورها و کوسن های بژ با بافت های شنی بهره ببرید. می بینید که همه چیز امکان پذیر است و به خود شما بستگی دارد.

استفاده از گل و گیاه

هیچ راهکاری ارزان قیمت تر از استفاده از گل و گیاه برای آرامش فکر و روح در دفتر نیست. گیاهان هوا را با اکسیژن بیشتری طراوت می بخشند و تنها با نگاه کردن به آنها می توان حس آرامش و سرزندگی پیدا کرد. اگر فکر می کنید زمان لازم برای مراقبت از گیاهان را ندارید، می توانید گیاهانی را انتخاب کنید که احتیاجی به توجه و مراقبت زیاد ندارند.

استفاده از تلفن خصوصی

اینکه شما در خانه فعالیت می کنید، بسیار عالی است زیرا مجبور به تحمل کردن ترافیک، سر و کله زدن با افراد زیاد و یا به هم خوردن برنامه های کاری خود نیستید. با این حال، داشتن یک دفتر کار در خانه به این معنی است که فضای کاری خود را با کل خانواده به اشتراک می گذارید و این امر شامل اشغال کردن خطوط تلفن، اینترنت کم سرعت و یا حتی حواس پرتی های جدی است که قابل تحمل نیستند. یکی از کارهایی که می توانید برای آسان تر کردن کار خود انجام دهید استفاده از یک خط تلفن اختصاصی برای اتاق کار است. انجام این کار معجزه ای برای کار شما خواهد بود زیرا هنگامی که منتظر یک تماس مهم هستید دیگر نگران این نیستید که کسی خط تلفن را اشغال کند و شما اینگونه می توانید اعتماد مشتریان خود را جلب کنید که احتمالا چنین چیزی با یک خط تلفن خانگی امکان پذیر نیست. در این صورت، هیچ کس به ایمیل های صوتی شما دسترسی نخواهد داشت و مشتریان هنگام پاسخ دادن تلفن توسط فرزند شما دیگر سردرگم نخواهند شد. اگر این یک گزینه برای اعتبار کسب و کار شما نیست، توصیه می کنیم یک تلفن همراه یا یک خط اینترنت تهیه کنید.

راحتی و آسایش

شما به یک دفتر برای کار کردن احتیاج دارید تا استراحت اما آیا تا به حال به این اندیشیده اید که شما به یک مکانی برای مطالعه و یا جایی برای یادگیری در آن در زمان استراحت احتیاج دارید؟ به همین دلیل است که هر دفتر باید دارای جایگاه های راحت، به ویژه کاناپه و میزهای کوچک در کنار آن باشد. وسایل رنگارنگ و بالشت های طرح دار برای تقویت خلاقیت عالی هستند و مطمئنا مشتاقانه به دنبال هر لحظه برای استفاده کردن از آنها خواهید بود. استفاده از انواع رنگ در اطراف به شما یاری می نماید که خلاقانه فکر کنید و راهکار های نوین پیدا کنید. آیا باور دارید که بهترین ایده ها زمانی به ذهن خطور مینمایند که اصلاً انتظارش را ندارید؟ دفتر کار خود را به یک مکان راحت تبدیل کنید و این ایده را امتحان کنید!

عملکرد

اجازه دهید دفتر کار چیزی باشد که واقعا باید باشد. همانگونه که به افرادی که از مشکل بی خوابی رنج می برند توصیه می گردد هنگام بی خوابی از رفتن به اتاق خواب اجتناب نمایند، به شما هم توصیه می گردد از دفتر کار برای کار کردن بهره ببرید، نه چیز دیگر. مکانی را انتخاب کنید که کارایی داشته باشد، حتی یک میز کوچک در آشپزخانه می تواند یک مکان مناسب برای کار کردن در نظر گرفته گردد، البته اگر در هنگام کار کردن راحت باشید. تنها کافی است که یک گوشه را انتخاب نموده و در آن یک قفسه کتاب یا یک کمد برای نگهداری فایل ها قرار دهید، این کار به شما امکان متمرکز شدن بر روی کار را می دهد.

موضوع دیگری که باید در نظر گرفته گردد خلاص شدن از شر صداهای اضافی و آزاردهنده است. بیشتر افراد از اثرات منفی میزهای قدیمی که صدای ناهنجار ایجاد می نمایند مطلع نیستند. بنابراین، دقت داشته باشید که همه کاغذهای غیر ضروری، مدادها، شارژرها و کاغذهای آب نبات را از خود دور کنید، زیرا آنها می توانند حواس شما را پرت نمایند!

منبع: ساختمانچی
انتشار: 13 بهمن 1398 بروزرسانی: 30 مهر 1399 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 381

به "نکات مهم در طراحی اتاق کار منزل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات مهم در طراحی اتاق کار منزل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید