نکاتی که هر کوهنوردی باید بداند!

به گزارش مجله جهانگیر، نکات کوهنوردی

ماجراجویان می توانند در میان طبیعت به سطح بالایی از هیجان برسند؛ چه این ماجراجویی طبیعت گردی در جنگل های نزدیک باشد و چه کوهنوردی یک هفته ای در کوهستان آند. گشت و گذار در میان طبیعت راهی عالی برای تماشا جنبه های دیگر کشور است اما کوهنوردان برای اینکه ماجراجویی لذتبخشی را از سر بگذرانند باید جنبه های ایمنی را رعایت نمایند و مراقب باشند که به سراغ فعالیت هایی نروند که تجربه یا دانشی درباره آن ندارند. می خواهیم درباره نکات کوهنوردی حرف بزنیم، نکاتی که هر کوهنورد و ماجراجویی باید بداند در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید.

نکاتی که هر کوهنوردی باید بداند!

نکات کوهنوردی

آمادگی لازم برای گم شدن را داشته باشید

شاید با مهارت هایی که در خود سراغ دارید حتی فکرتان هم سمت گم شدن نرود! گاهی در حین ماجراجویی در میان طبیعت از راستا اصلی خارج می شوید در این صورت هر لحظه ممکن است که گم شوید! پس باید از قبل فکر این موقعیت را بکنید و همراه خود ابزارهایی مثل نقشه و قطب نما داشته باشید. شاید فکر کنید این روزها دیگر با داشتن موبایل و GPS احتیاجی به این وسایل ندارید اما این نکته را هم در نظر بگیرید که اگر باتری موبایل شما تمام گردد دیگر نمی توانید از GPS بهره ببرید. اگر در یک محیط امن گم شدید بهتره چند لحظه آرام بنشینید و سعی کنید تا می توانید ریلکس باشید. معمولا کسانی که گم می شوند فورا هول می شوند و نمی توانند به درستی تصمیم گیری نمایند. اگر در نزدیکی قله هستید به بالا بروید تا با تماشا چشم اندازهای اطراف، راستایابی درستی انجام دهید.

به اطراف خود توجه کنید

به اطراف خود خوب توجه کنید به نظر نکته چندان مهمی نیست اما گاهی چنان غرق رساندن خود به قله می شوید که ممکن است دچار اشتباه بزرگی شوید و مثلا قدمی را اشتباه بردارید و در راستایابی دچار اشتباه شوید. بهتر است در طی کوهنوردی هم به راستا جلو و هم به راستا پشت سر دقت کنید تا بدانید که در اطراف شما چه می گذرد.

بدانید که چگونه باید آب تمیز پیدا کرد

یکی از مهمترین نکات کوهنوردی مهارت پیدا کردن آب است. گاهی احتیاج فوری به آب پیدا می کنید و بطری های آب شما هم تمام شده است در این صورت باید در پی نواحی سرسبز باشید و یا به محل تلاقی صخره های سخت تر به صخره های نرم تر توجه کنید. شاید فکر کنید بهتر است زمین را بکنید تا به آب برسید این کار در آب و هوای بیابانی و خشک انرژی زیادی از شما می گیرد و ممکن است در نهایت بی فایده باشد. از هر آبی هم استفاده نکنید چون گاهی آب های زلال هم دارای باکتری ها و ویروس های خطرناکی هستند که ممکن است شما را بیمار نمایند.

همه میوه ها و گیاهان وحشی را امتحان نکنید

درسته که به میان طبیعت رفته اید تا با ماجراجویی طبیعت اطراف را لمس کنید اما باید بدانید که سلامتی شما اهمیت زیادی دارد و فقط در صورتی که مراقب خود باشید می توانید از این ماجراجویی لذت ببرید. گاهی در طول راستا میوه ها و گیاهان وحشی زیادی می بینید و وسوسه می شوید که مزه و طعم آن ها را امتحان کنید اما این کار گاهی خطرناک است! تا زمانی که به درست نمی دانید آن میوه چیست هرگز آن را امتحان نکنید.

با یاری های اولیه آشنا باشید

به خصوص برای کوهنوردی های چند روزه حتما با یاری های اولیه آشنایی داشته باشید تا بدانید که چطور باید جراحت های سطحی را درمان و نشانه های آسیب دیدگی های جدی را شناسایی کرد. در دل طبیعت حادثه خبر نمی کند و هیچ وقت نمی دانید که چه زمانی باید از مهارت های خود استفاده کرد.

نکات کوهنوردی

خودتان را برای چالش ها آماده کنید

درسته که با شوق و علاقه به دل کوهستان زده اید اما باید بدانید که اصلا کار آسانی در پیش رو ندارید. عکس انداختن بر روی قله ای باشکوه نتیجه ساعت های پیاده روی طاقت فرسا و پیمودن سربالایی ها به همراه کوله ای سنگین است.

دو وسیله برای روشن کردن آتش داشته باشید

پیشنهاد می گردد که همواره دو وسیله برای روشن کردن آتش داشته باشید: کبریت و فندک. از آنجایی که در ماجراجویی و طبیعت گردی گاهی با چالش های زیادی روبرو می شوید پس بهتر است دو وسیله داشته باشید تا در صورت از دست رفتن یکی وسیله دیگری برای روشن کردن آتش داشته باشید. اگر ماجراجویی تان از نوع کوهنوردی و صخره نوردی باشد گاهی مجبور می شوید که تمام شب را در کوهستان بمانید در این صورت می بینید که آتش در طول شب چقدر پرفایده است.

بدانید که چگونه یاری بخواهید

گاهی در طول ماجراجویی حوادثی پیش می آید که با اقدامات یاری های اولیه قابل کنترل نیست در این صورت باید با نیروهای امداد و نجات و یا اورژانس تماس بگیرید پس ضروری است که شماره تلفن های اضطراری را بدانید. بسته به اینکه برای ماجراجویی به کجا رفته اید حتما قبل از آغاز کوهنوردی حواستان باشد که از شماره های اضطراری اطلاع پیدا کنید. حتی در برخی از منطقه ها روستایی شماره های امداد و نجات کوهستانی هست که بهتره آن ها را هم به خاطر بسپارید.

منبع: travelandleisure.com

منبع: الی گشت
انتشار: 13 خرداد 1401 بروزرسانی: 13 خرداد 1401 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 1815

به "نکاتی که هر کوهنوردی باید بداند!" امتیاز دهید

1 کاربر به "نکاتی که هر کوهنوردی باید بداند!" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکاتی که هر کوهنوردی باید بداند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید