زیر آبشار باید رفت

به گزارش مجله جهانگیر، یکی از لذت بخش ترین تفریحات دنیاست، وقتی زیر یک آبشار بلند بایستید و ذرات ریز آب از بالا روی سر و تنتان بپاشد و لباس هایتان خیس آب گردد. این لذت وقتی بیشتر می گردد که گرمای هوا حسابی کلافه تان نموده باشد و تا رسیدن به آبشار چندین کیلومتر هم راه آمده باشید، آن هم آبشاری به ارتفاع حدود 70 متر؛ آبشاری به نام مارگون در مرز دو استان فارس و کهگیلویه و بویر احمد. این جا آبشاری هست که احتمالاً به علت پیچ و تاب آبشارک های

زیر آبشار باید رفت

زیر آبشار باید رفت

نویسنده:محمد صادق حمیدی

راهنمای سفر به آبشار مارگون در مرز استان های فارس و کهگیلویه و بویر احمد

یکی از لذت بخش ترین تفریحات دنیاست، وقتی زیر یک آبشار بلند بایستید و ذرات ریز آب از بالا روی سر و تنتان بپاشد و لباس هایتان خیس آب گردد. این لذت وقتی بیشتر می گردد که گرمای هوا حسابی کلافه تان نموده باشد و تا رسیدن به آبشار چندین کیلومتر هم راه آمده باشید، آن هم آبشاری به ارتفاع حدود 70 متر؛ آبشاری به نام مارگون در مرز دو استان فارس و کهگیلویه و بویر احمد. این جا آبشاری هست که احتمالاً به علت پیچ و تاب آبشارک های کوچک و بزرگ مار مانندش از سال ها قبل این طور نام گرفته. مارگون آبشاری است در غرب شهرستان سپیدان و در روستایی به همین نام. از طرف شمال به جوب خاله و به پستی و بلندی های منتهی به رودخانه کر ختم می شوند و از طرف جنوب به طاقدیس بزرگ کوه بزرگ و زیبای برم فیروز می رسد. شرقش روستاهای چیکون و مرزبان و غرب و جنوب غربی اش هم روستای ییلاقی کمهر قرار دارند. اگرچه تمام این منطقه کوهستانی و پر درخت زیباست و دیدنی اما مارگون نگین تمام این زیبایی هاست؛ جایی که در بهار دیررس، منطقه پر از درخت و درختچه های محلی می گردد. اگر به غرب ایران سفر کردید، حتماً یک روز را صرف گشت و گذار در این منطقه کنید تا خاطره خنک آنجا تا ابد در خاطرتان بماند.

چطور برسیم؟

پیش به سوی جنوب غربی

برای رسیدن به آبشار مارگون، هم می توانید با خودروی شخصی بروید و هم کوهنوردی کنید.

خودروی شخصی

از شیراز: اگر رفتن به شیراز برای شما راحت تر است، برای رسیدن به مارگون می توانید از شیراز به سپیدان، کُمِهر و از میانه راه کاکان به طرف جوب خاله بپیچید و بعد به مارگون برسید. این جهت حدود 125 کیلومتر است و حدود دو ساعت در راه خواهید بود.

از یاسوج: اگر به یاسوج رسیده اید باید با خودرویتان به سمت جاده کاکان برانید و بعد از کاکان به طرف کُمِهر بروید. از آنجا هم به طرف جوب خاله و مارگون بروید. از خود شهر یاسوج تا آبشار 45 دقیقه تا یک ساعت در راه خواهید بود.

کوهنوردی

کوهنوردان معمولا از سه جهت به آبشار مارگون می رسند که در تمام این جهت ها احتیاج به بلد و راهنما دارید.

جهت کُمِهر: اگر این جهت را انتخاب کنید، حدود 15 کیلومتر پیاده روی پیش روی شماست که از ارتفاعات کُمِهر شروع می گردد و پس از گذر از باغ های کمهر و عبور از راه های شوسه به ارتفاعات جنوجهت کُمِهر: اگر این جهت را انتخاب کنید، حدود 15 کیلومتر پیاده روی پیش روی شماست که از ارتفاعات کُمِهر شروع می گردد و پس از گذر از باغ های کمهر و عبور از راه های شوسه به ارتفاعات جنوب و جنوب غربی مارگون می رسد. این جهت با وجود آنکه

از بقیه جهت ها کوتاه تر است اما کمی از بقیه خطرناک تر است چون بخشی از این جهت مشرف به یک پرتگاه است که با سنگ چین علامت گذاری شده. کوهنوردان محلی به اینجا کَل دوقوش می گویند . از کنار این پرتگاه باید با احتیاط عبور کنید و از یک شیب تند فرود بیایید تا به منطقه مارگون برسید. پیاده روی در این جهت حدود سه ساعت طول می کشد و اواخر بهار و به خصوص منطقه کمهر بسیار دیدنی است.جهت قله و دریاچه برم فیروز: این جهت از سپیدان شروع می گردد و یک شب را هم در کوهستان خواهید گذراند. باید از سپیدان به منطقه پیست اسکی پولاد کف بروید و از قله برم فیروز بالا بروید و شب در کنار دریاچه برم فیروز یا قله قَلات گِرد بمانید.باید صبح زود بیدار شوید و از قله قلات گرد به طرف شمال بروید و از کنار تنگ مروارید یعنی از بالاترین قسمت آن عبور کنید. همچنان که ارتفاع کم می کنید به منطقه مارگون می رسید . می توانید برنامه را طوری تنظیم کنید که شب در کوهستان نمانید، چون اگر یکسره پیاده روی کنید، حدود ده ساعت در راه خواهید بود. در راه خواهید بود. تا رسیدن به روستا چندین بار باید داخل آب راه بروید و لباس هایتان خیس خواهد شد. بعد از آنکه چند دقیقه ای در روستا استراحت کردید، روستای تاریخی بهشت مکان و بعد ساران عُلیا را پشت سر گذاشته و به چیکون و مرزیان می رسید. باید شب را در همین روستای مرزیان بگذرانید. از این روستا باید به سمت غرب حرکت کنید، اگر صبح زود راه بیفتید نزدیک صبح به منطقه مارگون می رسید. با آنکه حدود یک روز در این جهت پیاده روی نموده اید اما به این ترتیب بخشی از زیباترین جذابیت های طبیعت غرب ایران را دیده و تمام دامنه شمالی کوه برم فیروز و زرین کوه را پیاده روی نموده اید.

چطور بگردیم؟

آبشار مارهای آبی

به آبشار که رسیدید نباید نگران خیس شدن باشید چون گرمای هوا لباس هایتان را سریع خشک می نماید.اگر با خودروی شخصی به مارگون رفته باشید ، اول از همه به روستای مارگون می رسید. روستا حدود 15 کیلومتر تا آبشار فاصله دارد و چند بقالی هم در روستا وجود دارد که اگر چیزی را فراموش نموده اید، می توانید از این بقالی ها تهیه کنید. از روستا تا پارکینگ چشمه یک ربع بیشتر راه نیست. یک پارکینگ بزرگ نرسیده به آبشار ساخته شده که می توانید خودروتان را همان جا پارک کنید. اینجا، هم سرویس بهداشتی و آلاچیق وجود دارد و هم فروشگاهی که می توانید از آنجا خرید کنید. از پارکینگ حدود سه کیلومتر جهت سنگفرش شده و پلکانی ساخته شده که شما را تا دم آبشار می برد.

تماشای آبشار: آبشار مارگون داخل تنگه مارگون واقع شده است و رگه های آبشار از کوه به داخل دره می ریزد و به علت پوشش جنگلی و درختانی که در اطراف آبشار وجود دارد از دیگر آبشار های این استان معروف تر است. بیشتر آب آبشار از کمر کوه و از دیوار وسط کوه پایین می ریزد. آب این بخش از آبشار از درون لوله هایی طبیعی که به مرور زمان در لابه لای صخره ها درست شده، بیرون می ریزند. بخش دیگری از آب بالای کوه از آب های روانی که از منطقه کمهر به طرف رودخانه کُر روانه می شوند، تأمین می گردد. این نهر در کنار غرب آبشار مارگون به شکل آبشاری درون غار می ریزد و به آبشار های مارگون می پیوندد. اگر می خواهید سراغ این غار بروید اول از همه باید شنا بلد باشید و با یک راهنما سراغ آن بروید. ورودی غار زیر رگه های آبشار در زیر کوه واقع شده است اما به علت اینکه آب با فشار از داخل این غار آبی بیرون می ریزد، نمی توان از اینجا داخل آن شد و برای رفتن به داخل غار باید کوه را دور زد. به سمت جنوب غربی غار بروید و بعد به سمت غرب بپیچید و از یک ورودی باریک وارد شوید. داخل غار پر از آب است و در برخی نقاط آب تا سینه می رسد. وقتی داخل غار شدید، باید با شنا و همراه آب بیرون بیایید.

کجا بمانیم؟

خوابی با طعم آبشار

اگر قصد گذران شب را دارید ، می توانید در چادر یا خانه روستایی بمانید.برترین پیشنهاد برای گذراندن شبی در کنار آبشار ماندن در نزدیکی آبشار است. البته باید جایی را برای برپایی چادر انتخاب کنید که خیس و نمناک نباشد. علاوه بر این باید جایی را انتخاب کنید که دور از رودخانه باشد؛ چون در این فصل و به علت ریزش باران ممکن است رودخانه طغیان کند و کمپ شما موقعی که خواب هستید پر از آب گردد. می توانید از لذت نزدیک آبشار خوابیدن صرف نظر کنید و در پارکینگ بزرگ نزدیک آبشار بمانید که نقاطی برای بر پا کردن چادر در آنجا وجود دارند. به این ترتیب هم نزدیک خودروهایتان هستید و هم نزدیک سرویس های بهداشتی اما اگر می خواهید شب را زیر یک سقف بگذرانید، بهتر است به روستاهای مارگون یا کمهر بروید. در مارگون از مهمانخانه خبری نیست، مگر آنکه یک روستایی بخواهد یکی از اتاق هایش را به شما اجاره دهد، باید سر قیمت با او به توافق برسید اما احتمالاً بیشتر از 10 هزار تومان از شما نخواهد گرفت. اما رفتن به کمهر از همه راه ها مطمئن تر است، در آنجا سوئیت هایی برای اقامت وجود دارد که می توانید با قیمتی حدود 20 هزار تومان یک سوئیت اجاره کنید و شب را بگذرانید.

نباید فراموش کنید

همراه ببرید

غیر از وسایل شخصی بهتر است، این اشیا را در هنگام سفر به مارگون همراه داشته باشید:

1 وسایل کامل کمپینگ

2 کوله یک روزه برای پیاده روی و کوهنوردی در منطقه

3 کیف کمری

4 هدلایت و چراغ قوه کمپ

5 غذا به تعداد وعده های لازم

6 لاستیک زاپاس و تعمیرات اولیه خودرو

7 کیسه خواب

8 زیر انداز

9 کیف یاری های اولیه

10 کرم ضد آفتاب و کلاه آفتاب گیر

11 قمقمه آب

12 چادر ضد آب

نکات طلایی

مراقب طبیعت باشید

در سفر به مارگون اصول حضور در طبیعت را رعایت کنید:

زیر درختان آتش روشن نکنید.

هرگز درختان را برای روشن کردن آتش قطع نکنید.

جز رد پای خود در طبیعت اثری باقی نگذارید. زباله های خود را داخل سطل های زباله پارکینگ باز گردانید.

اگر پیاده تا مارگون بروید، حواستان باشد که در بیشتر نقاط مرتفع خبری از آنتن تلفن همراه نیست.

هنگام کوهنوردی یا پیاده روی در جنگل حتماً به صورت گروهی حرکت کنید و از جمع جدا نشوید.

در ارتفاعات مراقب خزندگانی مثل مار باشید و همواره در کوله و چادر را محکم ببندید.

اگر شنا بلد نیستید یا تنها هستید، وارد غار آبی نشوید.

از پر بودن باک بنزین خودرو مطمئن باشید چون در نزدیکی مارگون از پمپ بنزین خبری نیست.

اگر بلد و راهنما ندارید، پیاده راهی مارگون نشوید.

منبع: سرزمین من، شماره یک، دوره تازه

منبع: راسخون
انتشار: 30 دی 1400 بروزرسانی: 30 دی 1400 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 1692

به "زیر آبشار باید رفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زیر آبشار باید رفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید