مقاله: چطور و کجا از بتن آماده استفاده میشود؟

به گزارش مجله جهانگیر، برای انتقال بتن، در حجم ها و مسافت های خیلی کم و یا مکان هایی که امکان استفاده از فرغون وجود ندارد می توان از استانبولی و یا زنبه استفاده کرد.

مقاله: چطور و کجا از بتن آماده استفاده میشود؟

در کارگاه هایی با وسعت نسبتاً وسیع و دارای سطح هموار می توان از دامپر استفاده نمود (شکل 2). حداکثر طول حمل با این وسیله 300 متر و طول حمل بهینه 100 متر است با استفاده از دامپر می توان در حدود 250 تا 750 کیلوگرم (حدود 100 تا 300 لیتر) بتن را حمل کرد. باید توجه نمود، راستا حمل باید کاملاً هموار بوده و در هنگام انتقال باید با حداقل سرعت حرکت نمود، در غیر این صورت امکان جداشدگی وجود دارد.

اما در گروه دوم کارخانه ها، بتن فرآوری شده در کارخانه، به درون دیگ کامیون مخلوط کن ریخته می شود. دیگ کامیون مخلوط کن دارای دو سرعت دوران کند و تند می باشد. دور کند یا سرعت بهم زدن2 تا 5 دور در دقیقه و دور تند یا سرعت اختلاط 7 تا 13 دور در دقیقه است.

در ساخت بتن مخلوط نمودن مصالح ساختمانی در کارگاه با استفاده از یک مرکز بتن سازی بتن به صورت آماده و پیش مخلوط شده به کارگاه آورده می شود.

تراک میکسر وسیله ای برای حمل بتن آماده است. کارخانه های بتن آماده معمولاً به دو گروه تقسیم می شوند. بعضی کارخانه ها فقط عملیات پیمانه کردن را انجام می دهند، و بعضی دیگر از کارخانه ها غیر از عملیات پیمانه کردن، عمل مخلوط کردن را هم انجام می دهند. به عبارت دیگر، در کارخانه، مصالح پیمانه شده و مقادیر تعیین مصالح بتن به درون کامیون مخلوط کن ریخته می شود، اما عمل اختلاط در حین حمل، قبل از تخلیه بتن در دیگ کامیون مخلوط کن صورت می گیرد و آب مخلوط در حین حمل و یا در محل کارگاه به مخلوط خشک اضافه می شود. بر همین اساس به این روش، پیمانه خشک هم گفته می شود.

منبع مقاله: چطور و کجا از بتن آماده استفاده میشود؟

انتشار: 11 آبان 1400 بروزرسانی: 11 آبان 1400 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 1607

به "مقاله: چطور و کجا از بتن آماده استفاده میشود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقاله: چطور و کجا از بتن آماده استفاده میشود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید