قیمت زمین در منطقه یک تهران؛ 300 میلیون تومان!

به گزارش مجله جهانگیر، نایب رییس انجمن انبوه سازان استان تهران گفت: حتی در بدترین منطقه ها حاشیه شهر تهران قیمت زمین زیر 30 میلیون تومان نیست و قیمت زمین در منطقه یک تهران به متری 300 میلیون تومان می رسد.

قیمت زمین در منطقه یک تهران؛ 300 میلیون تومان!

به گزارش ایلنا، ایرج رهبر درباره افزایش قیمت ساخت مسکن گفت: قیمت نهایی و تمام شده ساخت مسکن به عوامل متعددی از جمله قیمت زمین، نوع مصالح و کیفیت و قیمت آن، روش تامین مالی، نرخ تورم و... بستگی دارد.

در حال حاضر قیمت مسکن در بدترین منطقه ها حاشیه تهران کمتر از 30 میلیون تومان نیست و این قیمت در منطقه یک تهران به 300 میلیون تومان می رسد. علاوه بر این هزینه ها، هزینه های پروانه، تراکم، عوارض شهرداری و... به قیمت نهایی و تمام شده اضافه می گردد.

وی با بیان اینکه با نوسان قیمتی قابل توجهی روبرو هستیم که این خود عامل توقف ساخت و ساز یا کندی ساخت و ساز ها می گردد، ادامه داد: در حال حاضر نوسان قیمت زمین در تهران بین 30 تا 300 میلیون تومان است و قیمت سایر اقلام و خدمات مورد احتیاج برای ساخت مسکن در ابتدای هفته تا انتهای همان هفته فرق دارد و سازنده نمی داند قیمت ها تا انتها هفته چقدر تغییر می نماید.

عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه سازان کشور گفت: همین نوسانات قیمت باعث رکود در ساخت و ساز می گردد. این افزایش پی در پی قیمت ها باعث می گردد سرمایه افراد در این بازار بخوابد و از سوی دیگر قدرت خرید مردم کاهش پیدا می نماید و توان خرید واحد های موجود در بازار را ندارند و در این شرایط وقتی سازنده نتواند واحد های ساخته شده را به فروش برساند، سرمایه ای برای ساخت واحد های نو و افزایش فراوری نخواهد داشت و به عبارتی سرمایه در این حوزه می خوابد و متوقف می گردد.

رهبر اضافه نمود: موضوع مهم دیگر این است که اساسا در این شرایط مالی امکان پیش بینی در آینده نه چندان دور هم وجود ندارد و بازار و اقتصاد قابل پیش بینی نیست و در این شرایط سازندگان امکان تشخیص برای قیمت گذاری را ندارند و در پی آن امکان پیش فروش را هم نخواهند داشت. این در حالی است که پیش فروش اساسا ابزاری برای تامین مالی ساخت و فراوری مسکن محسوب می گردد. تنها در شرایط ثبات مالی است که سازندگان می توانند نسبت به چگونگی و نوع تامین مالی ها اقدام نمایند.

تجربه مسکن مهر تکرار می گردد؟

نایب رییس انجمن انبوه سازان استان تهران با اشاره به نرخ قرارداد های پروژه نهضت ملی مسکن و توافق برای هزینه ساخت هر مترمربع گفت: قرارداد سازندگان با دولت برای ساخت اقدام ملی مسکن ساخت هر مترمربع تا 2 میلیون و 700 هزار تومان بوده، اما این نرخ از خردادماه برای پروژه نهضت ملی مسکن تا 4 میلیون و 700 هزار تومان افزایش پیدا می نماید که با تعدیل احتمالا قیمت ها به هر متر 6 میلیون تومان برسد، اما باید توجه داشت که این نرخ 6 میلیون تومانی در زمان ساخت و اجرا تعدیل نمی گردد.

وی ادامه داد: هر چند این پروژه ها با این قیمت ها در حال انجام هستند، اما سازندگان با دولت به مشکل برخوردند و با این قیمت ها به طور قطع مدت زمان اجرا طولانی خواهد شد و تجربه مسکن مهر تکرار می گردد.

رهبر با بیان اینکه ساخت با این قیمت ها برای سازندگان صرفه ندارد، گفت: قرارداد با این قیمت ها در نهایت منجر به کندی اجرا و طولانی شدن پروژه می گردد و کسی هم به دولت در این باره پاسخی نمی دهد و می گویند برای اجرای پروژه همکاری خواهیم داشت.

از سوی دیگر بانک ها هم از ارایه تسهیلات سر باز می زنند و در حالی که قرار بر این بوده در کلانشهر ها بابت هر واحد مسکونی 450 میلیون تومان تسهیلات ارایه گردد، بانک ها بیشتر از 300 میلیون تومان وام نمی دهند.

نایب رییس انجمن انبوه سازان استان تهران با تاکید بر اینکه ساخت 4 میلیون مسکن در 4 سال تکلیف قانونی است، تاکید نمود: اینکه در 4 سال 4 میلیون مسکن ساخته گردد، قانون جهش فراوری مسکن است و دولت بهانه ای برای عدم ساخت یا عقب نشینی از آن ندارد.

هر چند در حال حاضر حدود یک میلیون و 400 هزار نفر برای نهضت ملی مسکن ثبت نام نموده اند، اما به این تقاضا هر سال اضافه می گردد و این گونه نیست که تقاضا برای نهضت ملی مسکن محدود به همین عدد باشد.

منبع: فرارو
انتشار: 7 دی 1401 بروزرسانی: 7 دی 1401 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 1944

به "قیمت زمین در منطقه یک تهران؛ 300 میلیون تومان!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت زمین در منطقه یک تهران؛ 300 میلیون تومان!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید