فیلر چیست؟ انواع، کاربردها و عوارض احتمالی

به گزارش مجله جهانگیر، استفاده از فیلر یکی از محبوب ترین روش های غیرجراحی در حوزه زیبایی است. فرآیند تزریق فیلر کمتر از یک ساعت زمان می برد و نتایج آن بلافاصله قابل مشاهده است. اگرچه این روش کم خطر تلقی می گردد، اما می تواند عوارض موقت نظیر تورم، قرمزی و کبودی به همراه داشته باشد. انتخاب یک پزشک مجرب برای تزریق فیلر نقش مهمی در کسب نتیجه مطلوب و کاهش خطر عوارض جانبی دارد. در این مقاله از خبرنگاران مگ به این سوال که فیلر چیست و چه مزایا و عوارضی دارد، پاسخ می دهیم. تا انتهای این مطلب همراه ما بمانید.

فیلر چیست؟ انواع، کاربردها و عوارض احتمالی

فیلر چیست؟

فیلرها یا پرنماینده ها پوستی موادی نرم و ژل مانندی هستند که به زیر پوست تزریق می شوند. این محصولات اغلب برای بهبود ظاهر پوست، کاهش چین و چروک و ایجاد حجم در نواحی مختلف صورت استفاده می شوند و بسته به نوع فیلر و محل تزریق آن می توانند چند ماه یا چند سال دوام بیاورند.

این روزها انواع مختلفی از فیلر در بازار یافت می گردد که هر کدام از آن ها مزایا و معایب خاص خود را دارد و از تراکم، طول عمر و بافت منحصربه فردی برخوردار است؛ به این معنی که یک ماده خاص ممکن است برای ناحیه مشخصی از صورت مناسب تر باشد.

انتخاب فیلر مناسب مستلزم هدایت یک پزشک باتجربه است که آناتومی صورت را به طور کامل بشناسد و با انواع فیلرهای موجود و تکنیک های تزریق آن ها آشنا باشد. پزشک شرایط و خواسته های شما و آنچه که باید قبل، در حین و بعد از تزریق فیلر انتظار داشته باشید را آنالیز می نماید تا سریع تر به نتیجه مطلوب برسید.

کاربرد تزریق فیلر

پوست، چربی، عضله و استخوان چهار جزء اصلی صورت هستند. با بالا رفتن سن، کاهش حجم در این ساختارها به بروز علائم قابل مشاهده پیری منجر می گردد.

به عنوان مثال، از دست دادن استخوان با گذشت زمان باعث تورفتگی خط فک و پایین آمدن بینی می گردد. حجم و الاستیسیته عضلات صورت هم کاهش می یابد و تخلیه چربی صورت علائم پیری را تشدید می نماید. در نهایت، پوست کشیده می گردد و خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد. درنتیجه، به تدریج با علائم پیری شامل چین و چروک، افتادگی پوست و… روبرو می شوید.

بسیاری از تغییرات ایجادشده در دوران میانسالی و سالمندی اساسا به از دست دادن کلاژن مربوط می شوند. کلاژن ماده مهمی است که در سراسر بدن از جمله پوست، عضلات، استخوان ها و بافت های همبند وجود دارد. وقتی سطح کلاژن کاهش می یابد، پوست به تدریج شل و نازک می گردد، خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد و آغاز به افتادگی می نماید.

پزشکان از فیلر برای کاهش علائم پیری یا رفع آسیب های ناشی از نور خورشید استفاده می نمایند. فیلر می تواند:

  • به پوست شما حجم بدهد.
  • خطوط ریز و چین و چروک ها را کم کند.
  • لکه های پیری، اسکارها و سایر مسائل بافت پوست را کاهش دهد.

استفاده از این محصول بعلاوه در موارد زیر یاری نماینده است:

  • افزایش حجم لب ها
  • به حداقل رساندن گودی زیر چشم
  • صاف کردن پل بینی
  • حجم دهی گونه ها
  • بهبود فرم و تقارن صورت

انواع فیلر از نظر محل تزریق

اکنون که متوجه شدید فیلر چیست، بهتر است با انواع آن آشنا شوید. فیلر در قسمت های مختلف صورت تزریق می گردد تا مسائل زیبایی از جمله چین وچروک، افتادگی پوست و… را رفع کند. در ادامه به نواحی خاصی از صورت که معمولا برای تزریق فیلر مورد استفاده قرار می گیرند اشاره می کنیم:

1. فیلر بینی

برخی از پزشکان از مواد پرنماینده برای اصلاح ایرادات بینی استفاده می نمایند. این روش که یک راه حل کم تهاجمی است، نتایج سریع و موقتی ارائه می دهد و برای کسانی که می خواهند در ظاهر بینی خود تغییرات جزئی ایجاد نمایند، گزینه خوبی محسوب می گردد.

فیلر بینی برای اصلاحات کوچک مناسب است و نمی تواند مسائل ساختاری بزرگ بینی را حل نماید. علاوه بر این، ممکن است در موارد نادر به نکروز بافت (مرگ سلول ها) و حتی مسائل بینایی منجر گردد.

2. فیلر لب

در بسیاری از موارد از فیلر برای افزایش حجم لب ها و بهبود شکل ظاهری آن ها استفاده می گردد. فیلر نه تنها ظاهر پرتر و برجسته تری به لب ها می بخشد، بلکه می تواند عدم تقارن آن ها را اصلاح کند. به همین علت، امروزه فیلر لب محبوبیت زیادی در بین مردم پیدا نموده است. اگر می خواهید درباره این موضوع اطلاعات بیشتری کسب کنید، مقاله فیلر لب چیست را بخوانید.

3. فیلر خط خنده

خطوط خنده که به آن ها خطوط لبخند هم می گویند، از کناره های بینی آغاز می شوند و تا گوشه های دهان امتداد می یابند. این خطوط معمولا با افزایش سن و کاهش فراوری کلاژن در پوست روی صورت نمایان می شوند. با تزریق فیلر می توان عمق این خطوط را کاهش داد و به جوانسازی نیمه پایینی صورت یاری کرد.

4. فیلر زیر چشم

از فیلر زیر چشم برای رفع فرورفتگی ها و چین و چروک های موجود در این ناحیه استفاده می گردد. پرنماینده های پوستی پف زیر چشم را کاهش می دهند و ظاهر جوان تری به چشم ها می بخشند. بعلاوه به روشن تر شدن ناحیه زیر چشم یاری می نمایند. تیرگی زیر چشم که معمولا به علت کاهش حجم و نازک شدن پوست رخ می دهد، با استفاده از فیلر بهبود می یابد.

5. فیلر گونه و صورت

فیلرها می توانند حجم گونه ها را به خصوص در کسانی که به طور طبیعی گونه های کم حجم دارند یا گونه های خود را به علت بالا رفتن سن از دست داده اند، افزایش دهند.

فیلر افتادگی گونه را رفع نموده و در این ناحیه یک لیفتینگ ملایم ایجاد می نماید. بعلاوه باعث پر شدن خطوط و چین وچروک های اطراف گونه می گردد و به آن ظاهر صاف تر و جوان تری می دهد. با بهبود شکل و حجم گونه ها، تعادل بین اجزای مختلف صورت بهبود می یابد.

6. فیلر چانه

برخی از افراد به طور طبیعی دارای چانه کوچک یا فرو رفته هستند که می توان این مشکل را با استفاده از فیلر رفع کرد. فیلر چانه به ایجاد یک خط فک قوی تر و متناسب تر یاری می نماید و جذابیت ظاهری فرد را بهبود می بخشد.

7. فیلر بدن

علاوه بر فیلر صورت، ممکن است از پرنماینده ها برای افزایش حجم و بهبود ظاهر سایر نواحی بدن مثل باسن، دست و… هم استفاده گردد. این فیلرها مشابه فیلرهای صورت عمل می نمایند، اما به منظور تزریق در نواحی بزرگتر طراحی شده اند.

انواع فیلر از نظر نوع ترکیبات

این روزها انواع مختلفی از پرنماینده های پوستی با فواید مختلف فراوری می گردد، از جمله:

1. هیالورونیک اسید

هیالورونیک اسید (HA) ماده ای است که به طور طبیعی در پوست وجود دارد. HA به پوست حجم می دهد و آن را هیدراته نگه می دارد. اما با افزایش سن، بدن فراوری این ماده را متوقف می نماید. نتایج حاصل از تزریق HA معمولا 6 ماه تا یک سال طول می کشد.

2. کلسیم هیدروکسی آپاتیت

کلسیم هیدروکسی آپاتیت (CaHA) یک نوع پرنماینده است که از ماده موجود در استخوان ها تشکیل شده است. نتایج حاصل از تزریق این پرنماینده حدود یک سال باقی می ماند. پزشکان معمولا از پرنماینده های CaHA برای رفع چین و چروک های عمیق استفاده می نمایند.

3. پلی-ال-لاکتیک اسید

پلی-ال-لاکتیک اسید (PLLA) ماده ای است که به بدن در ساخت کلاژن یاری می نماید. پلی-ال-لاکتیک اسید برای رفع چین و چروک های عمیق روی صورت استفاده می گردد و 2 سال یا بیشتر دوام می آورد.

4. پلی متیل متاکریلات

پلی متیل متاکریلات (PMMA) شامل دانه های ریزی است که از یک مایع سنتتیک ساخته شده اند. پزشکان اغلب از PMMA برای از بین بردن چین و چروک های عمیق یا حجیم کردن لب ها استفاده می نمایند. این محصول بیشتر از سایر فیلرها دوام می آورد، اما برای کسب نتیجه مطلوب ممکن است لازم باشد آن را طی چند جلسه تزریق کنید.

5. تزریق چربی اتولوگ

گاهی اوقات به جای فیلرهای ژل مانند از چربی بدن شما برای رفع نواقصی که از آن ها شکایت دارید، استفاده می گردد. در این روش، پزشک چربی را به یاری تکنیک لیپوساکشن از بخش های خاصی از بدن مثل شکم برمی دارد و آن را به ناحیه دیگری از بدن تزریق می نماید.

چگونه برای تزریق فیلر آماده شویم؟

قبل از تزریق فیلر نزد پزشک بروید و با او در خصوص محصولات مختلف و اهداف خود صحبت کنید. بسته به شرایط، پزشک فیلر مناسب را پیشنهاد می دهد و با شما درباره عوارض جانبی احتمالی و مدت زمان بهبودی صحبت می نماید. بعلاوه ممکن است صورت تان را علامت گذاری کند تا به شما نشان دهد که تزریق در کدام نواحی انجام می گردد.

علاوه بر این، پزشک موارد زیر را که ممکن است روی نتیجه تزریق فیلر تاثیر بگذارند، مورد آنالیز قرار می دهد:

  • سابقه ابتلا به هر نوع بیماری به خصوص بیماری پوستی
  • سابقه کبودی یا خونریزی پس از انجام اقدامات مشابه
  • مسائل عصبی
  • آلرژی
  • داروها و مکمل های مصرفی
  • سابقه استفاده از الکل و سیگار
  • سایر اقدامات زیبایی که در گذشته انجام داده اید

نحوه ی تزریق فیلر

بسیاری از مردم این سوال را مطرح می نمایند که فیلر چیست و چگونه تزریق می گردد. در پاسخ باید بگوییم که روش تزریق فیلر ممکن است بسته به نوع پرنماینده پوستی که انتخاب می کنید کمی متفاوت باشد. با این حال، به طور کلی شامل موارد زیر است:

  • آماده سازی محل تزریق: پزشک محل تزریق را تمیز و ضدعفونی می نماید. بعلاوه ممکن است برخی از قسمت های آن را علامت گذاری کند.
  • بی حس کردن: از روش های مختلف مثل سرما یا پماد بی حس نماینده برای کاهش درد استفاده می گردد. نوع بی حسی به روش تزریق فیلر و ترجیحات شما بستگی دارد.
  • تزریق: پزشک فیلر را به ناحیه مورد نظر تزریق می نماید. هر تزریق باید کمتر از یک دقیقه طول بکشد. پزشک ممکن است به آرامی محل تزریق را ماساژ دهد تا فیلر را در صورت احتیاج پراکنده کند. بسته به اینکه فیلر به چند ناحیه تزریق می گردد، این فرآیند بین 15 دقیقه تا یک ساعت طول می کشد.
  • بهبودی: پس از تزریق فیلر ممکن است پزشک برای کاهش درد و تورم به شما کمپرس خنک بدهد.

روند بهبودی چگونه است؟

زمان بهبودی به اندازه فیلر تزریق شده و نوع آن بستگی دارد. در بیشتر موارد، می توانید بلافاصله بعد از تزریق فیلر مطب را ترک کنید و فعالیت های روزمره خود را از سر بگیرید. البته توصیه می گردد تا چند روز از انجام فعالیت بدنی شدید بپرهیزید.

در دوره نقاهت ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

  • کبودی
  • تورم
  • حساسیت به لمس
  • بی حسی
  • قرمزی یا تغییر رنگ
  • ایجاد برآمدگی در محل تزریق
  • واکنش کهیر مانند

این عوارض معمولا طی چند ساعت یا چند روز به طور خودبه خود رفع می شوند. با این حال، کمپرس خنک می تواند به کاهش تحریک پوست یاری کند. اگر مطمئن نیستید عوارضی که در حین بهبودی تجربه می کنید طبیعی هستند یا خیر، با پزشک خود تماس بگیرید.

بسیاری از مردم بلافاصله پس تزریق فیلر می توانند نتیجه آن را مشاهده نمایند. اما این موضوع در بین افراد مختلف فرق دارد. چون به عوامل مختلفی از جمله نوع فیلر تزریق شده بستگی دارد.

مقدار اثربخشی فیلر چقدر است؟

تزریق پرنماینده ی پوستی یک روش کم تهاجمی و بسیار موثر برای رفع مسائل مربوط به حجم و بافت پوست است. اما نتایج حاصل از آن موقتی است و بسته به نوع فیلر و محل تزریق آن بین چند ماه تا چند سال طول می کشد.

بالا رفتن سن، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، سیگار کشیدن و سایر عوامل هم ممکن است سرعت از بین رفتن نتایج به دست آمده را افزایش دهند. برای بهبود دوام فیلر توصیه می گردد در خارج از منزل از کرم ضدآفتاب، کلاه و عینک بهره ببرید.

عوارض تزریق فیلر چیست؟

اگرچه فیلر یک روش کم تهاجمی محسوب می گردد، اما همچنان ممکن است عوارضی ایجاد کند که باید از آن ها مطلع باشید. این عوارض عبارتند از:

  • درد یا تحریک
  • خونریزی در محل تزریق
  • ضایعات آکنه مانند
  • نامتقارن بودن محل تزریق یا کسب نتیجه نامطلوب
  • آسیب دیدگی پوست و اسکار
  • عفونت که در موارد شدید می تواند به نکروز منجر گردد
  • نابینایی
  • واکنش آلرژیک

بعید است که بعد از تزریق فیلر با عوارض شدید روبرو شوید. با این حال، در موارد نادر ممکن است پزشک فیلر را به اشتباه به جای پوست به داخل عروق خونی تزریق کند که این امر به مسدود شدن جریان خون، از دست دادن پوست، زخم شدید، سکته مغزی یا تغییرات بینایی منجر می گردد.

مسائل بینایی معمولا زمانی ایجاد می شوند که محل تزریق نزدیک چشم باشد. اگر در حین بهبودی دچار اختلالات بینایی یا ضعف در یک طرف بدن خود شدید، در پی درمان اورژانسی بروید.

کلام پایانی

در این مقاله به این سوال که فیلر چیست و چه کاری برای شما انجام می دهد، پاسخ دادیم. بعلاوه درباره عوارض احتمالی آن صحبت کردیم. اکنون می دانید که فیلر به پوست حجم می دهد، در کاهش علائم پیری نقش دارد و به رفع عدم تقارن یا سایر مسائل ظاهری شما یاری می نماید.

در حال حاضر، انواع مختلفی از فیلر در بازار وجود دارد که می توانید بسته به احتیاج و ترجیحات شخصی خود گزینه مناسب را انتخاب کنید. برای کسب نتیجه مطلوب توصیه می گردد با متخصص پوست مشورت کنید و هرگز برای تزریق فیلر به محیط های غیرپزشکی نروید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه رفع مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منابع: healthline, my.clevelandclinic, health.harvard

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 5 مرداد 1403 بروزرسانی: 5 مرداد 1403 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 2078

به "فیلر چیست؟ انواع، کاربردها و عوارض احتمالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیلر چیست؟ انواع، کاربردها و عوارض احتمالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید