شرایط نگهداری شیر مادر در یخچال و فریزر چیست؟

به گزارش مجله جهانگیر، کارشناس نوزادان و شیر مادر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مورد شیوه های دوشیدن شیر مادر و شرایط نگهداری آن در یخچال توضیحاتی ارائه کرد.

شرایط نگهداری شیر مادر در یخچال و فریزر چیست؟

به گزارش خبرنگاران، پروین قاسم پور با بیان اینکه مادران وقتی چندین ساعت از شیرخوار خود دور هستند می توانند شیر خود را به درستی دوشیده و ذخیره نمایند، گفت: مادر برای این کار باید از قبل وسایل مورد احتیاج برای دوشیدن شیر را آماده کند.

وی اضافه نمود: ظرفی از جنس شیشه یا پلاستیک سخت شفاف که در آن را بتوان پوشاند، برای این کار مناسب است. این ظرف باید با آب داغ و مایع ظرفشویی تمیز شده و با آب داغ به خوبی شسته گردد.

به گفته وی، مادر می تواند شیر را مستقیما در ظرف جمع آوری بدوشد و اگر آن را در چندین ظرف ذخیره می نماید، باید روی هر ظرف تاریخ بنویسد.

وی با اشاره به این که شیر دوشیده شده باید هرچه زودتر مصرف گردد، اظهار داشت: سعی کنید ابتدا از شیرهای قدیمی تر استفاده گردد.

این کارشناس برنامه های سلامت نوزادان و شیر مادر درباره نحوه ذوب کردن شیر دوشیده شده منجمد، شرح داد: برای استفاده از شیر دوشیده منجمد شده باید آن را در یخچال بگذارید تا به آرامی ذوب گردد و طی 24 ساعت از آن بهره ببرید.

وی اضافه نمود: در صورت عجله برای استفاده از شیر دوشیده منجمد می توان آن را در یک ظرف آب ولرم ذوب کرد و طی یک ساعت همچنان که گرم است مصرف گردد.

قاسم پور، تاکید نمود: شیر دوشیده شده مادر را نباید بجوشانید و یا نباید در ماکروویو گرم کنید چون برخی از عناصر و مواد مغذی آن از بین می رود و بعلاوه می تواند دهان شیرخوار را بسوزاند.

مدت زمان نگهداری شیر دوشیده شده

وی گفت: شیر مادر در جایخی یخچال تا دو هفته و در فریزرهای خانگی تا سه ماه و در فریزر مستقل با انجماد عمیق تا شش ماه قابل نگهداری است.

وی برای نگهداری شیر مادر در یخچال، دمای دو تا چهار درجه سانتیگراد را توصیه کرد و اضافه نمود: ظرف شیر را باید در سردترین قسمت یخچال قرار داد. بسیاری از یخچال ها درجه حرارت پایدار ندارند، بنابراین بهتر است شیر طی 48 ساعت استفاده گردد.

قاسم پور در خصوص نگهداری شیر ذوب شده، اظهار کرد: چنانچه شیر در یخچال ذوب گردد تا 24 ساعت قابل نگهداری است؛ ولی اگر با قرار دادن در ظرف آب ولرم، ذوب شده است تا یک ساعت باید مصرف گردد. هرگز شیر ذوب شده را دوباره منجمد نکنید.

به گفته وی، شیر دوشیده در دمای اتاق (درجه حرارت 15 تا 25درجه سانتیگراد) به مدت هشت ساعت و درجه حرارت 25 تا 37 درجه سانتیگراد به مدت چهار ساعت قابل نگهداری و استفاده است.

بنابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، او اظهار داشت: تمامی مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه ها و خانه های بهداشت آمادگی ارائه خدمات مشاوره ای به مادران شیرده در ساعات اداری را دارا هستند.

به گفته وی، این مشاورین شیردهی ضمن شرکت در دوره های آموزشی تئوری و عملی در تمامی مراکز و شبکه های بهداشت مشاوره های لازم را به مادران ارائه می دهند تا شیردهی موفقی را بدون نگرانی تجربه نمایند.

قاسم پور در سرانجام، اظهار داشت: مادر در صورتی که مشکل شیردهی داشته باشد پس از مراجعه به واحدهای بهداشتی ابتدا هدایت های لازم به وسیله مراقبان سلامت و بهورزان به وی ارائه می گردد و در صورت احتیاج به مراکز مشاوره شیردهی دانشگاه ارجاع می گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 19 مرداد 1402 بروزرسانی: 19 مرداد 1402 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 2040

به "شرایط نگهداری شیر مادر در یخچال و فریزر چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط نگهداری شیر مادر در یخچال و فریزر چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید