سرای نوآوری یک مفهوم واقعی و کاملاً بومی است ، لزوم تبدیل دانشگاه آزاد به زیرساخت توسعه کسب وکار

به گزارش مجله جهانگیر، معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: سرای نوآوری یک مفهوم انتزاعی خودآفریده نیست، بلکه یک مفهوم واقعی، آزمایش شده و کاملاً بومی است.

سرای نوآوری یک مفهوم واقعی و کاملاً بومی است ، لزوم تبدیل دانشگاه آزاد به زیرساخت توسعه کسب وکار

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد، ششمین کمیسیون تخصصی شورای دانشگاه آزاد اسلامی با موضوع دستورالعمل تأسیس سرا های نوآوری به صورت ویدئوکنفرانس به ریاست روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه و با حضور روسای واحد های دانشگاهی برگزار گردید.

دهقانی فیروزآبادی در این جلسه با بیان اینکه دلیل طرح مفهوم سرای نوآوری، یکپارچه سازی در فضای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی است، گفت: ورود دانشگاه به بحث فناوری و نوآوری کاملاً جدی است و لازم است دانشگاه به یک پلتفرم و زیرساخت ایجاد و توسعه فناوری و کسب وکار تبدیل گردد. از این رو ورود به بحث سرا های نوآوری و آماده سازی بستر دانشگاه برای این موضوع، بسیار لازم است که واحد ها باید به آن توجه ویژه داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه ضرورت تشکیل معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری، حرکت واقعی به سمت دانشگاه نسل سوم بود، گفت: در دانشگاه های نسل اول و دوم، ورودی دانشگاه فرد است که پس از تحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، از دانشگاه فارغ التحصیل می گردد. این در حالی است که در دانشگاه های نسل سوم و چهارم، یک تیم وارد دانشگاه شده و پس از طی مراحل مختلف، به صورت یک شرکت فن آور و ثروت آفرین خارج می گردد.

ایجاد سرای نوآوری شروع حرکت دانشگاه به سمت دانشگاه فن آور است

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی اعلام نمود: خلق سرای نوآوری در دانشگاه آزاد اسلامی نتیجه بیش از 18 سال کار در حوزه فناوری و نوآوری و مطالعه تمام دانشگاه های برتر دنیاست. سرای نوآوری یک مفهوم انتزاعی خودآفریده نیست، بلکه یک مفهوم واقعی، آزمایش شده و کاملاً بومی است.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه سرای نوآوری در دانشگاه آزاد اسلامی کاملاً مأموریت محور است، گفت: یکی از اهداف ما این است که دامنه خانواده دانشگاه آزاد اسلامی را بزرگ کنیم. تیم های شتاب دهنده که به سرای نوآوری وارد می شوند، لازم نیست که حتماً از واحد های دانشگاه آزاد اسلامی باشند، بلکه می توانند از دانشگاه های دیگر نیز به عنوان تیم به سرای نوآوری ورود نمایند.

وی با تأکید بر اینکه مبحث سرای نوآوری با طرح پایش در دانشگاه آزاد اسلامی بسیار متفاوت است، توضیح داد: در سرای نوآوری، آموزش های گوناگون ازجمله آموزش خلاقیت، ایجاد کسب و کار، چگونگی مذاکره و... را به تیم ها ارائه خواهد شد.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی با شرح سرای نوآوری، گفت: وقتی که یک تیم وارد سرای نوآوری می گردد، ابتدا با شتاب دهنده ها کار خود را شروع می نماید که درواقع می توان گفت معادل دوره کارشناسی در دانشگاه های نسل اول و دوم است. پس از طی مراحل و آموزش های لازم، تیم مذکور به مرکز رشد سرای نوآوری وارد می گردد که همان دوره کارشناسی ارشد به حساب می آید. پس از آن، تیم ها باید شرکت خود را ثبت نموده و ثروت آفرینی نمایند و پس از چند سال به عنوان یک شرکت فن آور وارد پارک علم و فناوری خواهند شد که همان مقطع دکتری است. درواقع مجموعه شتاب دهنده، مرکز رشد تخصصی و پردیس پارک علم و فناوری، سرای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی را تشکیل خواهد داد.

ایجاد سرای نوآوری شروع حرکت دانشگاه به سمت دانشگاه فن آور است

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه ایجاد سرای نوآوری فرصت جدیدی است تا اساتید توانمند دانشگاه آزاد اسلامی وارد فضای فناوری جدیدی شوند، گفت: این کار شروع حرکت دانشگاه به سمت دانشگاه فن آور خواهد بود. باید کوشش کنیم تا علاوه بر تقویت برند دانشگاه، متقاضیان ورود به دانشگاه، دانشگاه آزاد اسلامی را به عنوان فضایی برای انتخاب شغل، آموزش چگونگی ایجاد کسب وکار، ایجاد شرکت دانش بنیان و... شناخته و آن را برای تحصیل انتخاب نمایند.

وی از برگزاری نخستین همایش معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری در 30 مهر اطلاع داد و گفت: لازم است رؤسای دانشگاه های مراکز استان، معاونان پژوهشی و سایر مسئولان حوزه فناوری و نوآوری واحد های دانشگاهی حضوری جدی و مشتاقانه در این همایش داشته باشند.

در خاتمه بعضی روسای واحد های دانشگاهی به ارائه نظرات و پیشنهادات خود در مورد آیین نامه سرا های نوآوری پرداختند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 14 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 169

به "سرای نوآوری یک مفهوم واقعی و کاملاً بومی است ، لزوم تبدیل دانشگاه آزاد به زیرساخت توسعه کسب وکار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرای نوآوری یک مفهوم واقعی و کاملاً بومی است ، لزوم تبدیل دانشگاه آزاد به زیرساخت توسعه کسب وکار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید