سال 2023؛ مقطع مهمی برای صنعت گردشگری و سفر، کشف دوباره لذت سفر

به گزارش مجله جهانگیر، گردشگری بین المللی سال 2023 به بیش از 90 درصد از سطح پیش از همه گیری رسید و با ویژگی های چون انعطاف پذیری، سازگاری و عزم جمعی برای کشف دوباره لذت های سفر، سال حائز اهمیتی برای سفر و گردشگری رقم خورد.

سال 2023؛ مقطع مهمی برای صنعت گردشگری و سفر، کشف دوباره لذت سفر

بازگشایی و بازیابی

سال 2023 نقطه عطف قابل توجهی بود؛ زیرا بسیاری از کشورها با موفقیت، چالش های همه گیر COVID-19 را پشت سر گذاشتند و با احتیاط مرزهای خود را باز کردند. دولت ها و ذینفعان توریستی برای اجرای اقدامات مؤثر بهداشتی و ایمنی، القاء اعتماد به مسافران و نشان دادن عصر تازهی از توریستی مسئولانه، همکاری کردند.

ظهور سفر پایدار

با افزایش آگاهی از مسائل زیست محیطی، سال 2023 شاهد افزایش شیوه های سفر پایدار و سازگار با محیط زیست بود. مسافران در پی مقاصدی بودند که حفاظت را در اولویت قرار می دادند، از ابتکارات اکوتوریسم استقبال کردند و تعهد خود را برای به حداقل رساندن ردپای کربن نشان دادند. تقاضا برای تجربه های سفر سبز و مسئولانه، صنعت توریستی را تغییر داده و کسب وکارها را به اتخاذ شیوه های پایدارتر ترغیب نموده است.

نوآوری های فناورانه

پیشرفت ها در فناوری به تعریف مجدد تجربه سفر در سال 2023 ادامه دادند. ادغام هوش مصنوعی، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، برنامه ریزی قبل از سفر را افزایش داد و آن را شخصی تر و همه جانبه تر کرد. سیستم های مدیریت هوشمند مقصد و فناورین نوین دیگر نقش مهمی در تضمین امنیت و کارایی فرآیندهای سفر ایفا کردند.

ظهور روندهای تازه سفر

منظره سفر در سال 2023 حاکی از تغییر در اولویت هاست. سفر آهسته (Slow Travel) زمانی محبوبیت پیدا کرد که مسافران در پی ارتباط معنادار با فرهنگ ها و جوامع محلی بودند. توریستی سلامت نیز شاهد جهش بود و تعداد فزاینده ای از مردم، سلامت و رفاه را در برنامه های سفر خود در اولویت قرار دادند. علاوه بر این، خانه به دوشی دیجیتال (Digital Nomadism) به یک پدیده اصلی تبدیل شد؛ زیرا کار از راه دور همچنان در سطح جهانی مورد استقبال قرار می گیرد.

سال 2023 شاهد علاقه دوباره به تجربیات فرهنگی و توریستی میراث بود. مسافران در پی برخوردهای اصیل با سنت ها، غذاهای محلی و هنر بودند که به احیای مکان ها و جوامع میراث فرهنگی یاری می کرد. دولت ها و هیأت های توریستی به طور فعال به ترویج و حفظ دارایی های فرهنگی خود پرداختند و مزایای مالی و اجتماعی توریستی فرهنگی پایدار را تشخیص دادند.

ابتکارات توریستی مشترک

همکاری بی سابقه ای بین کشورها و ذینفعان صنعت توریستی در سال 2023 رقم خورد. مشارکت های بین المللی بر ترویج توریستی فرامرزی، به اشتراک گذاشتن برترین شیوه ها و پرداختن به چالش های جهانی متمرکز بود. ابتکاراتی مانند راهروهای مسافرتی و کمپین های بازاریابی مشترک به جوان سازی بخش توریستی یاری کرد و حس اتحاد و همبستگی را تقویت کرد.

چالش ها و تاب آوری

با وجود پیشرفت های مثبت، چالش ها در سال 2023 ادامه یافت. بلایای طبیعی، تنش های ژئوپلیتیکی و نگرانی های مداوم بهداشت عمومی موانعی را برای این صنعت ایجاد کردند. با این حال، انعطاف پذیری ای که به وسیله متخصصان توریستی، جوامع و مسافران به طور یکسان نشان داده شد، تعهدی تزلزل ناپذیر برای غلبه بر موانع و ساختن آینده ای پایدارتر و فراگیر برای توریستی جهانی را نشان داد.

سال 2023 فصل قابل توجهی در توریستی جهانی بوده است. از غلبه بر پیامدهای یک بیماری همه گیر جهانی تا پذیرش پایداری و نوآوری، این صنعت توانایی خود را برای انطباق و تکامل به نمایش گذاشته است. همانطور که به آینده می نگریم، درس های آموخته شده در سال 2023 بدون شک آینده دنیای سفر را شکل خواهد داد و بر اهمیت انعطاف پذیری، مسئولیت پذیری و تعهد جمعی به رفاه مسافران و مقاصدی که کاوش می نمایند تأکید می نماید.

بعلاوه بر اساس آخرین داده های سازمان جهانی توریستی (UNWTO)، تخمین زده می گردد 975 میلیون توریست بین ماه های ژانویه تا سپتامبر 2023 به خارج از کشورهایشان سفر نموده اند که نسبت به ماه های مشابه سال گذشته 38 درصد افزایش داشته است.

ورود توریستان بین المللی نیز به 91 درصد از سطوح قبل از همه گیری در سه ماه سوم سال 2023 رسید و در جولای به 92 درصد رسید که برترین ماه از زمان آغاز همه گیری تا به امروز بوده است. به طور کلی، توریستی 87 درصد از سطوح قبل از همه گیری را در ژانویه تا سپتامبر 2023 بهبود بخشید.

گزارش سازمان جهانی توریستی بعلاوه حاکی از آن است که خاورمیانه همچنان با ورود 20 درصد بالاتر از سطح قبل از همه گیری در 9 ماه منتهی به سپتامبر 2023 پیشتاز بهبود بر اساس منطقه ها به صورت نسبی است. خاورمیانه تنها منطقه جهانی است که در این دوره، از سطوح سال 2019 پیشی گرفته است. اقدامات تسهیل ویزا، توسعه مقاصد تازه، سرمایه گذاری در پروژه های تازه مرتبط با توریستی و میزبانی رویدادهای بزرگ به این عملکرد قابل توجه یاری می نماید.

شورای جهانی سفر و توریستی نیز در تازهترین گزارش خود پیش بینی کرد در سال 2023 ارزش این بخش به 9.5 تریلیون دلار می رسد، که فقط 5 درصد کمتر از سطح قبل از همه گیری در سال 2019 است.

منبع: گردشبان
انتشار: 10 دی 1402 بروزرسانی: 10 دی 1402 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 2065

به "سال 2023؛ مقطع مهمی برای صنعت گردشگری و سفر، کشف دوباره لذت سفر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سال 2023؛ مقطع مهمی برای صنعت گردشگری و سفر، کشف دوباره لذت سفر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید