ساخت و سازها در اورامانات ساماندهی می شوند

به گزارش مجله جهانگیر، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، ساخت و سازها در اورامانات ساماندهی می شوند.

ساخت و سازها در اورامانات ساماندهی می شوند

پویا طالب نیا با ابراز نگرانی از شرایط ساخت و سازهایی که در منطقه ثبت جهانی اورامانات می گردد، اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر مدیریت یکپارچه و واحدی برای ساخت و سازهایی که در این منطقه انجام می گردد، وجود ندارد.

وی اضافه کرد: دستگاه های مختلفی هر کدام مطابق با دستورالعمل ها و قوانین خود در این منطقه ساخت و ساز انجام می دهند و این ناهماهنگی منجر به ساخت واحدها و بناهایی ناهمگون با معماری اصیل و بافت سنتی منطقه شده است.

مدیر پایگاه جهانی اورامانات با تاکید بر اینکه باید یک مدیریت واحد را برای ساخت و سازها در منطقه اورامانات تعریف کرد، گفت: همه دستگاه ها باید به گونه ای عمل نمایند که ضوابط میراث جهانی منطقه در همه امور رعایت گردد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این گونه از ساخت و سازها می تواند به ثبت جهانی اورامانات آسیبی وارد کند، گفت: اگر در منطقه ای ثبت جهانی شده ساخت و سازها طبق اصول انجام نگیرد و در معماری اصیل و بافت سنتی آن مداخله ای بوجود آید، احتمال حذف آن منطقه از لیست آثار ثبت جهانی شده وجود دارد.

طالب نیا اعلام کرد: با این وجود، معماری اصیل، فرهنگ و آداب و رسوم غنی و طبیعت بکر و بی نظیر این منطقه به گونه ای گسترده است که احتمال حذف آن از لیست آثار جهانی بعید خواهد بود.

وی بیشترین ساخت و سازهای انجام شده در منطقه ثبت جهانی شده اورامانات را مربوط به شهرستان پاوه دانست و اضافه کرد: از آنجایی که مردم این منطقه از نظر مالی در شرایط بهتری قرار دارند، برای همین مقدار ساخت و سازها هم در این منطقه بالاست.

مدیر پایگاه جهانی اورامانات در ادامه گفت: باتوجه به شرایطی که ساخت و سازها در این منطقه ثبت جهانی شده بوجود آورده بود، پیگیری هایی را انجام دادیم تا بتوانیم این امر را در منطقه ساماندهی کنیم.

وی به رایزنی های انجام شده با دانشگاه علم و صنعت تهران در این زمینه اشاره و اظهار کرد: هیاتی از گروه بازسازی و معماری این دانشگاه طی یکی دو ماه گذشته بازدیدی از این منطقه داشتند تا ضوابط ویژه ای را برای بافت روستاهای اورامانات تدوین نمایند.

وی اعلام کرد: طبق این ضوابط، از این پس انجام هرگونه ساخت و ساز در منطقه جهانی اورامانات باید مطابق با ضوابط میراث فرهنگی باشد.

منبع: همگردی
انتشار: 19 تیر 1402 بروزرسانی: 19 تیر 1402 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 2029

به "ساخت و سازها در اورامانات ساماندهی می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت و سازها در اورامانات ساماندهی می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید