روشن دلان با فناوری های نوین راحت تر زندگی خواهند کرد

به گزارش مجله جهانگیر، یک شرکت دانش بنیان ایرانی توانسته با طراحی یک محصول فناورانه شرایط استفاده از تلفن همراه یا افتتاح حساب را برای روشن دلان بدون همراه فراهم کند.

روشن دلان با فناوری های نوین راحت تر زندگی خواهند کرد

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در جهانی امروز فناوری های پیشرفته به منظور رفع کردن نواقص و کمبود های انسانی به کار گرفته می گردد و در این میان فناوری های بسیاری طراحی و فراوری شده است که می تواند فعالیت روزمره را برای افراد نابینا و کم بینا فراهم کند.

در کشورمان نیز محققان و متخصصان با استفاده از دانش بومی توانسته اند با ارائه نرم افزار و سخت افزار های خاص، کار و فعالیت نابینایان را تسهیل نمایند.

شرکت دانش بنیان ایرانی پکتوس برای نخستین بار در کشور توانست برجسته نگار هوشمند همراه را فراوری و به بازار عرضه کند.

سعید صادقپور وجدی مدیرعامل این شرکت دانش بنیان درباره محصول فراوریی این شرکت گفت: برجسته نگار هوشمند همراه یک تبلت هوشمند ویژه نابینایان است که ورودی آن یک صفحه کلید بریل و خروجی آن صوت فارسی و خط بریل خواهد بود.

وی توضیح داد: برجسته نگار هوشمند همراه یا همان نوت تیکر، دارای سیستم عامل لینوکس بوده و بدون احتیاج به اتصال به کامپیوتر، این امکان را به افراد نابینا می دهد که متون را به صورت صوتی و بریل بخوانند.

صادقپور درباره خصوصیات بیشتر این دستگاه گفت: نابینایان می توانند به دو زبان فارسی و انگلیسی تایپ نمایند، موسیقی و فایل های صوتی خود را گوش دهند و به گوشی همراه با سیستم عامل اندروید خود متصل شوند.

به گفته وی، این دستگاه می تواند مورد استفاده اشخاص نابینا مانند دانش آموزان، دانشجویان و شاغلین قرار بگیرد.

این فعال فناور ادامه داد: این دستگاه در 7 کشور جهان فراوری می گردد که در قاره آسیا، کره جنوبی و ایران 2 کشوری هستند که به دانش فراوری این دستگاه دست یافته اند، که دستگاه ساخته شده توسط کشور کره جنوبی قابلیت پوشش زبان فارسی را ندارد، بنابراین برجسته نگار هوشمند همراه شرکت پکتوس به لحاظ پوشش قرار دادن زبان فارسی منحصر به فرد است.

انجام کار های بانکی توسط نابینایان بدون احتیاج به حضور شخص همراه

مدیرعامل این شرکت درباره فراهم کردن خدمات بانکی برای افراد نابینا هم شرح داد: دریافت خدمات بانکی مانند افتتاح حساب بانکی، واریز نقدی و برداشت وجه برای نابینایان امکان پذیر شده است.

وی درباره سیستم ارائه خدمات بانکی به نابینایان گفت: این تجهیزات به صورت نرم افزار و سخت افزار ارائه شده است.

صادقپور ادامه داد: سخت افزار شامل کیبورد بریل و مانیتوربریل می گردد و نرم افزار شامل متن خوان فارسی.

این فعال فناور در شرح چگونگی عملکرد این سیستم اعلام کرد: در این سیستم تمامی فرم هایی که برای افراد عادی و بینا در شعب بانک ارائه می گردد برای نابینایان به صورت صوت و بریل در اختیار این قشر قرا می گیرد. فرد نابینا با استفاده از این تجهیزات اطلاعات درخواست شده در فرم را کامل می نماید. سپس این اطلاعات به چاپگر متصدی بانک ارسال و چاپ می گردد. (دقیقا به مانند کامل کردن اطلاعات در فرم بانکی افراد عادی).

مدیرعامل شرکت پکتوس گفت: دسترس پذیر کردن خدمات شعب بانکی برای نابینایان برای اولین بار توسط این شرکت اجرا شده و در حال حاضر، 163 شعبه از 22 بانک کشور به این سامانه تجهیز شده است.

وی اضافه نمود: دسترس پذیر کردن وب سایت های اینترنتی و برنامه های پرکاربرد اندرویدی نیز از دیگر اقدامات جاری شرکت پکتوس است که مهم ترین آن، دسترس پذیری کامل سایت درگاه ملی خدمات دولت هوشمند و وب سایت فروشگاه مجازی شهروند است.

به گفته این فعال فناور، با فراوری این تجهیزات برای 13 نفر اشتغالزایی ایجاد شده است که 2 نفر از این افراد نابینا هستند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 22 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 313

به "روشن دلان با فناوری های نوین راحت تر زندگی خواهند کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روشن دلان با فناوری های نوین راحت تر زندگی خواهند کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید