دندان شیری هم مراقبت می خواهد

به گزارش مجله جهانگیر، برای اولین بار حوالی 6 ماهگی در لثه پایین شیرخوارتان مرواریدهای سفید و زیبایی ظاهر می شوند که رویش آنها یکی پس از دیگری تا 2 سالگی ادامه می یابد. البته این زما ن ها تقریبی است و بین بچه ها تفاوت های زیادی از نظر زمان رویش این دندان ها دیده می شود. این دندان ها دندان های شیری هستند؛ یعنی در 2 سالگی سیستم دندانی شیری کودک

دندان شیری هم مراقبت می خواهد

دندان شیری هم مراقبت می خواهد

نویسنده: دکتر احمد جعفری*

برای اولین بار حوالی 6 ماهگی در لثه پایین شیرخوارتان مرواریدهای سفید و زیبایی ظاهر می شوند که رویش آنها یکی پس از دیگری تا 2 سالگی ادامه می یابد. البته این زما ن ها تقریبی است و بین بچه ها تفاوت های زیادی از نظر زمان رویش این دندان ها دیده می شود. این دندان ها دندان های شیری هستند؛ یعنی در 2 سالگی سیستم دندانی شیری کودک کامل شده و رژیم غذایی از مایعات به سمت غذاهای جامد و جویدنی تغییر می کند. تعداد دندان های شیری در این سن 20 عدد است که شامل 12 دندان قدامی و 8 دندان خلفی (آسیا) است. این دندان ها باید تا زمان رویش دندان های دائمی جایگزین در دهان کودک باقی بمانند و وظایف خودشان را ایفا کنند ولی متاسفانه بسیاری از بچه ها این دندان ها را بسیار زودتر از موعدی که باید به طور طبیعی بیفتند از دست می دهند.

دلیل عمده از دست دادن زودهنگام دندان ها، پوسیدگی آنهاست که به دلیل عدم توجه از طرف والدین و عدم مراجعه جهت انجام معاینه های منظم از طریق دندان پزشک برای کشف پوسیدگی های اولیه و انجام درمان های لازم است. بنابراین ضایعات وسعت می یابند و برای کودک ایجاد درد و ناراحتی می کنند. در این مرحله ممکن است دندان پزشک بتواند با انجام درمان مناسب دندان را حفظ کند یا به دلیل از بین رفتن عمده بافت دندان یا عفونت گسترده آن مجبور به خارج کردن آن شود. بسیاری از والدین با تصور اینکه دندان های شیری دندان های موقتی هستند، هیچ گونه مراقبتی را برای آنها لازم نمی دانند. حال آنکه اگر والدین با اهمیت این دندان های موقتی آشنا باشند، در حفظ و نگهداری آنها تلاش بیشتری خواهند کرد. اولین مراجعه به دندان پزشک حتی قبل از یک سالگی لازم است.

ایجاد پوسیدگی در دندان های کودک علاوه بر درد و ناراحتی که برای کودک در پی دارد ممکن است به دلیل عفونت احتمالی به دندان های دائمی زیرین خود آسیب برساند و در تکامل آنها اختلال ایجاد کند. از طرفی، نداشتن دندان های قدامی کودک می تواند در تکلم او اختلال ایجاد کند زیرا تلفظ بسیاری از حروف با برخورد زبان به دندان های قدامی شکل می گیرد و نبودن این دندان ها باعث اشکال در تلفظ کودک خواهد شد. نبود این دندان ها همچنین می تواند زیبایی و اعتماد به نفس کودک را سلب و او را در بین همسالانش انگشت نما کند و مهم تر از همه اینکه جوانه دندان های دائمی در زیر دندان های شیری قرار دارند و هرگاه زمان رویش آنها فرا برسد، ریشه دندان های شیری تحلیل می رود و دندان ها لق می شوند و دندان های اصلی جایگزین آنها می گردند.

اگر یک دندان شیری قبل از موعد مقرر از دهان خارج شود، فضای مربوط به آن از طریق سایر دندان ها اشغال می شود. در نتیجه، برای دندان دائمی جایی برای رویش باقی نمی ماند که این مساله ممکن است باعث نهفته ماندن آن دندان دائمی یا به هم ریختگی کل دندان ها شود؛ یعنی نیاز به یک درمان ارتودنسی پرهزینه در آینده! توصیه می شود والدین باید برای حفظ و نگهداری دندان های شیری تلاش کنند و درمان های پیشگیری را انجام دهند.

پی نوشت ها :

*متخصص دندان پزشکی بچه ها

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 29 شهریور 1400 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 1559

به "دندان شیری هم مراقبت می خواهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دندان شیری هم مراقبت می خواهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید