در صورت خراب شدن موتورهای هواپیما چه کار کنیم؟

به گزارش مجله جهانگیر، دلیل خراب شدن موتورهای هواپیما چیست و در این مواقع چه کارهای را باید انجام داد؟

در صورت خراب شدن موتورهای هواپیما چه کار کنیم؟

در سرتاسر جهان بسیاری از افراد که با هواپیما سفر می نمایند از پرواز ارتفاع هراس داشته و گاه به ناچار مجبور هستند تا که از این وسیله نقلیه استفاده نمایند و دغدغه اصلی آن ها نیز، خراب شدن و یا از کار افتادن موتورها درحین پرواز و منجر به سقوط شدن هواپیما می باشد.

زمانی که فردی در قسمت وسط هواپیما نشسته باشد و به طور ناگهانی دودی را که از موتورهای هواپیما بلند شده و یا در این قسمت آتشی مشاهده کند بدون شک بدترین کابوس هوایی برای او می تواند باشد، اما جالب است بدانید این خرابی ها همیشه ترسناک نیست و می توان آن را مدیریت کرد، در این مطلب به آنالیز خراب شدن و از کار افتادن موتورها در حین پرواز خواهیم پرداخت. پس با خبرنگاران تا انتهای این مطلب همراه باشید تا پس از خرید بلیط هواپیما هیچگونه هراسی از بابت مواجهه با این مشکل نداشته باشید.

اقدامات لازم در زمان خراب شدن موتورهای هواپیما

آنالیز های انجام شده به وسیله سازمان هواپیمایی جهانی معین نموده است که خراب شدن و یا از کار افتادن موتور ها سومین دلیل در سوانح هوایی می باشد.

فرض کنید در هواپیمایی نشسته و به یکباره یکی از موتورها آتش می گیرد و از کار می افتد. قطعاً این اتفاق می تواند تجربه دلهره آوری باشدو ترس را در دل مسافران خواهد انداخت اما وحشتناک تر از آن منفجر شدن موتور دوم و یا سوم باشد.

زمانی که موتور هواپیمایی در حین پرواز به طور ناگهانی به حیات خود خاتمه میدهد، با توجه به اینکه در ارتفاع های بالا فشار، هوا بالا می باشد همین امر باعث می شود، اندک حیاتی که در موتورها به جای مانده است از دست برود. پس اگر خلبان نتواند این شرایط را مدیریت کند قطعا منجر به حوادث دلخراشی خواهد شد، در این شرایط برترین اقدام کم کردن ارتفاع است، این کاهش ارتفاع نباید به صورت یک دفعه صورت بگیرد و با توجه به ارتفاعی که هواپیما در حال پرواز بوده و ابعادی که دارد و مدت زمانی که تا رسیدن به مقصد و یا نزدیکترین فرودگاه به جای مانده، باید به صورت تدریجی ارتفاع خود را کاهش دهد.

این عمل باعث می شود فشار کمتری به موتور ها وارد شود. البته باید توجه کنید خراب شدن موتور ها امری طبیعی است و در بیشتر مواقع جای نگرانی ندارد.

ممکن است در پرواز های مختلفی به ناگاه مشاهده نموده باشید که هواپیما ارتفاع خود را کم می نماید اما دلیل آن را ندانسته باشید که می تواند ناشی از این امر باشد. پس خراب شدن و یا از کار افتادن موتور را در خیلی از مواقع مسافرین احساس نخواهند کرد.

آیا اگر یکی از موتورهای هواپیما از کار بیافتد باعث سقوط خواهد شد؟

بدون شک این پرسش، علامت سوالی است که بسیاری از افراد در فکر خود دارند. بیشتر هواپیماها حداقل دارای موتورهای دوقلو می باشند و حتی اگر یکی از آن ها از کار بیفتد خلبان ها این آموزش و تجربه را پیدا را آموخته اند تا با موتور سالم هواپیما را تا فرودگاه مقصد راهنمایی و کنترل نمایند، البته باید توجه داشت هواپیماهایی که دو موتور دارند اگر یکی از آن ها از کار بیفتد با توجه به فاصله به جای مانده تا مقصد و ریسک موجود بدون شک درخواست فرود اضطراری در نزدیک ترین فرودگاه را خواهند داد. ولی اگر در هواپیمایی مثلاً دارای 4 موتور باشد و یک موتور آن از کار بیفتد، در اغلب اوقات از گزینه فرود اضطراری استفاده نخواهد شد و هواپیما تا مقصد کار خود را ادامه می دهد.

در زمان های گذشته زمانی که موتور هواپیما آتش می گرفت، احتمال سقوط بسیار بالا بود، چرا که این آتش خود را به دیگر قسمت های هواپیما می رساند و همین امر باعث می شد کنترل آن برای خلبان راحت نباشد.

اما امروزه پیشرفت علم، تکنولوژی و فناوری باعث شده است سیستم های ضد حریق بر روی موتورها و دیگر قسمت ها هواپیما قرار بگیرد و زمان خراب شدن موتورهای هواپیما هنگامی که موتور هواپیمایی در ارتفاعات دچار آتش شود، خلبان بتواند با فشردن دکمه ضد حریق آتش رخ داده را مهار کند و همین امر باعث می شوند این تکنولوژی ها توانایی خاموش کردن آتش را داشته باشند، از این رو، آتش به دیگر قسمت ها صدمه ای وارد نمیکند و هواپیما به جهت خود ادامه دهد.

اگر هواپیمایی دو موتور داشته باشد و در ارتفاعات بالا هر 2 موتور آن از کار بیفتد چه اتفاقی رخ می دهد؟

همانگونه که در بالا ذکر شد، در چنین شرایطی خلبان باید ارتفاع خود را به صورت استاندارد کاهش دهد تا فشار هوا از دوش موتور ها برداشته شود و درخواست فرود اضطراری خود را نزدیک ترین فرودگاه اعلام کند.

با توجه به تجربیات گذشته و استفاده از علم روز جهان در این گونه مواقع خلبان 20 الی 30 دقیقه فرصت طلایی دارد هواپیما را کنترل و به زمین فرود آورد.

دلیل اصلی خراب شدن موتورهای هواپیما چیست؟

به یکی از مهمترین سوال می رسیم که این امر دلایل متعددی می تواند داشته باشد. شاید بد نباشد بدانید هرساله حدود 60 الی 70 میلیون پرواز در جهان صورت می گیرد و تنها کمتر از 250 پرواز مسائلی از قبیل خراب شدن موتورهای هواپیما در آن ها رخ می دهد.

بنابراین با توجه به این اطلاعات درصد بروز اینگونه حوادث بسیار اندک است، از این رو با قاطعیت می توان اعلام کرد، هواپیما از امن ترین وسایل حمل و نقل در جهان می باشد. برای خراب شدن موتورهای هواپیما دلیل های زیاد و متعددی را می توان بیان کرد.

زمانی که هواپیماهای درحال پرواز است اشیای مختلفی که بر روی هوا معلق هستند، مانند پرنده به موتور آن برخورد می نماید و یا ایراد و نقص فنی به یکباره و ناگهانی که بر روی چرخ ها و پره ها به وجود می آید، باعث می شود موتور به یک بار از کار بیفتد.

بعلاوه می توان مسائل مکانیکی که در داخل موتور رخ می دهد و یا نشت روغن را از دلایل دیگر خرابی موتورها در حین پرواز قلمداد کرد.

زمانی که موتور هواپیما حیاتش به خاتمه می رسد این مورد خطرناک تلقی نمی شود و با توجه به نوع هواپیما که سه و یا چهار موتور باشد، خلبان با توجه به شرایط موجود می تواند به پرواز خود ادامه دهد.

اگر چه از دست دادن یک موتور برای مسافران خطرناک تلقی نمی شود و نگرانی از این بابت حس نخواهند کرد. اما از کار افتادن آن باعث می شود قدرت هواپیما کاسته شده و دیگر اجزا نیز درگیر شوند و هواپیما از عملکرد نرمالی که تا پیش از کار افتادن موتور داشته تا حدودی فاصله بگیرد.

خرابی یک موتور از هواپیماهای دو موتوره

یک هواپیمای دو موتوره اگر یک موتور آن از کار بیفتد، تا 6 ساعت می تواند به پرواز خود ادامه دهد. البته با یک موتور نباید در ارتفاع بالای مثلاً بالای 25 هزار پا پرواز کرد و ضروری است که ارتفاع تا سطح 15 هزار پا کاهش پیدا کند تا تعادل هواپیما حفظ شود.

تجربیات گذشته

واقعا باور کردنی نیست هر چهار موتور هواپیما ما از کار افتاده است. بخشی از صحبتهای خلبان هواپیمای بریتانیایی است و پس از آن میکروفون را برداشته و اعلام می نماید خانم ها و آقایان لحظات سختی را پشت سر می گذرانیم، چراکه هر چهار موتور هواپیما از کار افتاده است، اما من مطمئن هستم که از پس آن بر خواهیم آمد.

یکی دیگر از معروف ترین حوادث که در صنعت هوایی رخ داده است مربوط به حادثه هادسون است. در سال 2009 یک هواپیمای ایرباس A320 از فرودگاه نیویورک راهی داگلاس می شود در حین پرواز در اتفاقی عجیب 2 پرنده به هر 2 موتور هواپیما برخورد می نمایند و سبب از کار افتادگی آن ها می شود.

در حالیکه هواپیما از تعادل کافی برخوردار نبوده است خلبان باتجریه این پرواز تصمیم می گیرد که آن را در رودخانه ای در همان نزدیکی فرود آورد و هواپیما تا نصفه در آب غوطه ور می شود و سریع مسافران آن تخلیه می شوند، سرعت عمل باعث شد هیچ کدام مسافران صدمه جدی نبینند و پس از آن از خلبان این هواپیما تقدیر و تشکر فراوان به عمل آمد.

معنی ETOPS در هنگام خراب شدن موتورهای هواپیما

این اصطلاح نشان دهنده این مورد است که هواپیما بدون موتور تا چه زمانی می تواند پرواز کند که البته با توجه به فرمول خاصی که مورد محاسبه قرار می گیرد، اطلاعاتی از قبیل مدت پرواز هواپیما، فاصله تا مقصد، ارتفاع و دیگر جزییات به وسیله این سیستم با دقت مورد محاسبه قرار می گیرد و نتیجه آن اعلام می شود.

آیا تا به امروز برای شما رخ داده است که زمانی که سوار بر هواپیما هستید موتور آن خراب شود؟

لطفا نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید..

منبع: دلتابان
انتشار: 12 بهمن 1400 بروزرسانی: 12 بهمن 1400 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 1705

به "در صورت خراب شدن موتورهای هواپیما چه کار کنیم؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "در صورت خراب شدن موتورهای هواپیما چه کار کنیم؟" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در صورت خراب شدن موتورهای هواپیما چه کار کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید