تالاب آبی بلو لاگون ایسلند؛ جاذبه ای طبیعی با خاصیت درمانی

به گزارش مجله جهانگیر، در زندگی خود حتماً نام چشمه های آب گرم و چشمه های مواد معدنی که حاوی خاصیت های فراوانی برای درمان بیماری ها و تقویت پوست و بدن دارند به گوشتان خورده است که مردم مشتاقانه از این چشمه ها و تالاب ها، از هر نوعی و در هر کجای زمین که باشند، بازدید می نمایند.

تالاب آبی بلو لاگون ایسلند؛ جاذبه ای طبیعی با خاصیت درمانی

تالاب آبی بلو لاگون که در کشور ایسلند واقع شده است، یکی از همین مکان های آب گرم است که معروفیت و محبوبیت بسیاری دارد و سالانه از سراسر دنیا، گردشگران بسیاری با تهیه بلیط هواپیما خارجی و رزرو هتل، سفری خاص و سودمند را به ایسلند برای خود مهیا می نمایند. تالاب آبی بلو لاگون در زبان انگلیسی دارای نام (Blue Lagoon) و در زبان ایسلندی (Bláa Lónið) است.

آدرس دقیق بلو لاگون ایسلند و نحوه دسترسی

چشمه آب گرم بلو لاگون که یکی از پربازدیدترین جاهای دیدنی ایسلند به شمار می رود، در منطقه گرینداویک (Grindavik) و در زمین های گدازه ای، در شبه جزیره ریکیانس و در واقع در جنوب غربی ایسلند نهاده شده است. شبه جزیره ریکیانس بر روی خط الراس آتلانتیک میانی یعنی مرز تکتونیکی که در آن صفحات آمریکای شمالی و اوراسیا به هم می رسند، واقع شده است. این شبه جزیره یک کانون فعالیت زمین گرمایی است که بسیار قابل توجه و مهم است که اکنون تحت عنوان ژئوپارک دنیای یونسکو ریکیانس مورد حفاظت قرار می گیرد.

لازم به ذکر است که از فرودگاه بین المللی کفلاویک تا چشمه آبی بلو لاگون، حدود 20 کیلومتر یا همان (12 مایل) مسافت وجود دارد و شما در مدت زمان تقریبا بیست دقیقه به تلاب می رسید. تالاب آبی ایسلند از مرکز شهر ریکیاویک: 49 کیلومتر / 30 مایل / 50 دقیقه با ماشین و از نزدیکترین شهر یعنی گرینداویک: 6 کیلومتر / 4 مایل / 5 دقیقه با ماشین فاصله دارد.

برای رسیدن به بلو لاگون شگفت انگیز، می توان از تاکسی ها و اتوبوس هایی که از فرودگاه و یا از شهر ریکیاویک به تالاب آبی تردد دارند، استفاده کرد و یا آنکه با خودرو شخصی و یا اجاره ای تا تالاب رانندگی کرد. از بزرگراه 43 برای رسیدن به تالاب استفاده کنید، که تابلوهای آن از بزرگراه (مسیر 41) که ریکیاویک و کفلاویک را به هم متصل می نماید، تعیین است. قابل ذکر است در محوطه مجموعه تالاب، پارک کردن خودرو رایگان است.

چگونگی کشف و توسعه تالاب آبی ایسلند

می توان گفت آب منحصربه فرد تالاب آبی ایسلند، از سفره های آتش فشانی کشف شده در زیر دشت گدازه (Svartsengi) در سال 1972 بیرون آمد و افراد متخصص و مهندسان شاغل در نیروگاه اطراف انتظار بازگشت آب به اعماق زمین را داشتند اما به علت محتویات بالای سیلیس آب این اتفاق رخ نداد و ارزشمند بودن آب مورد توجه نهاده شد. اولین شخصی که در این محدوده پا گذاشت تعیین نیست اما مکان اولیه تالاب آبی بلو لاگون در دهه 1980 میلادی به وسیله مردم محلی که برای آب تنی و سرگرمی در مخازن آب گرم زمین گرمایی می رفتند، مورد بازدید قرار می گرفت و به مرور خاصیت آرامش بخش و شفابخش تالاب توجهات زیادی را جلب کرد.

سپس تالاب بلو لاگون به یک مرکز تحقیقاتی تبدیل شد و در سال 1992 فعالیت خود را شروع کرد و بعلاوه یک شرکت جهت تحقیق و توسعه برای کشف عناصر و مواد معدنی مفیدی که در آب بلو لاگون واقع شده است، ایجاد شد. سه سال بعد یعنی در سال 1995 خواص درمانی آب تالاب و چشمه های آب گرم بلو لاگون ایسلند تائید شد و شرکت مجموعه یعنی (Blue Lagoon Limited)، یک خط فراوری محصولات مراقبت از پوست با استفاده از خواص درمانی بلو لاگون ایجاد کرد. و در نهایت در سال 1999 مرکز درمانی و سرگرمیی بلو لاگون همراه با یک هتل کلینیک خدمات رسانی گسترده تر کار خود را شروع کرد. پس از سال ها هنوز هم تالاب آبی بلو لاگون مسافران و کنجکاوان خاص خود را دارد که با رزرو آنلاین هتل خارجی به تماشای شگفتی های خارق العاده آب های درمانی تالاب می شتابند.

در بلو لاگون، آب شیرین و آب دریا در اعماق زمین به یکدیگر می رسند که در گرمای شدید و تحت فشار سفره ها و لایه های آتش فشانی زیرزمینی قرار دارند. قسمتی از آب زمین گرمایی تالاب، به وسیله چاه هایی استخراج شده و به سطح زمین آورده شده اند که البته هنوز زیست فعال نیستند. در واقع تبدیل آب دریا از زمین گرمایی به آب زیست فعال در سطح زمین زمانی رخ می دهد که مایع به محیط اولیه تالاب آبی راهنمایی گردد.

در این صورت اتفاقی شگفت رخ می دهد که بدین توضیح است: آبی که به سطح تالاب آمده، با آب و هوای قطبی و عناصر و نیروهای قوی و عجیب آتش فشانی تماس پیدا می نماید و اکوسیستمی ویژه که مملو از سیلیس، مواد معدنی متنوع و گونه ای نو از ریز جلبک های سبز-آبی است را ایجاد می نماید. و همین تحولات کیمیایی و محرک این عناصر، آب دریای زمین گرمایی را به یک شگفتی زیست فعال تبدیل می نماید.

ویژگی ها و خواص آب تالاب بلو لاگون

در سال 2012، تالاب آبی به وسیله مجموعه و مجله نشنال جئوگرافیک به عنوان یکی از عجایب دنیا معرفی گردید. این افتخار به خاطر زیبایی حیرت انگیز و عجیب بلو لاگون نبود، بلکه به خاطر قدرت خارق العاده آب تالاب بود که مجله آن را (هدیه زمین گرمایی) نام گذاشت. منبع طبیعی خاص بلو لاگون ایسلند، سرشار از ریزجلبک ها، سیلیس و مواد معدنی دیگری است که در هیچ کجای کره زمین، در کنار هم قابل پیدا کردن نیستند. از مهم ترین خواص آب تالاب ایسلند این است که طیف عظیمی از فواید شگفت انگیز را برای فکر و مغز، بدن و پوست دارد.

آب دریای زمین گرمایی تالاب آبی ایسلند، 70 درصد آب اقیانوس و 30 درصد آب شیرین است که با سیلیس، جلبک ها و مواد معدنی غنی شده است. سیلیس درخشندگی و پاک سازی عمیق پوست را به ارمغان می آورد. جلبک های سبز-آبی Blue Lagoon فراوری کلاژن را تقویت می نمایند و از تخریب کلاژن می کاهند. مواد معدنی بلو لاگون ایسلند هم به علت توانایی های آبرسانی و احیای پوست محبوب هستند.

بخش های گوناگون بلو لاگون و خدمات خاص هر بخش

مرکز تحقیقات و توسعه: مرکز تحقیقاتی و توسعه ای که در تالاب آبی ایسلند واقع شده است، حامی انرژی زمین گرمایی ناحیه است و کوشش می نماید تا روز به روز بیشتر بر روی خواص و ترکیبات مواد معدنی چشمه های آب گرم بلو لاگون تحقیق و برای فراوری محصولات معدنی به شیوه ای سازگار با طبیعت و محیط زیست کوشش کند. موادی که در تالاب قرار دارند مانند جلبک ها، سیلیس و دیگر عناصر زیستی آب به طور گسترده مورد تحقیق نهاده شده و می گیرند. یکی از فواید مهمی که تالاب آبی ایسلند دارد، این است که آب بلو لاگون برای درمان بیماری پوستی مزمن پسوریازیس بسیار مؤثر و مفید است و افراد مبتلا به این نوع بیماری، با استفاده از مواد معدنی موجود در آب تالاب به تسکین می رسند.

در مرکز تحقیقاتی بلو لاگون علم و طبیعت به برترین شکل ممکن با هم ترکیب شده اند و خالق اختراعاتی جالب توجه و مفید شده اند؛ برای مثال شرکت تحقیقاتی مستقر در بلو لاگون با استفاده از جلبک سبز آبی بومی که برای تالاب آبی ایسلند است و ماده معدنی سیلیس یک ترکیب شیمیایی درمانی منحصربه فرد و قابل تحسین را ایجاد نموده است.

حوزه های فعالیت و ارائه محصول و خدمات: امروزه بخش Blue Lagoon Skincare شامل سه حوزه تحقیق و فراوری محصول متمایز و خاص است: اسپا (Blue Lagoon) برای تجربه شگفتی های تغذیه نماینده پوست در خانه. دِرماتولوژی یا همان پوست شناسی برای اثربخشی بالینی در برابر بیماری های مزمن پوستی، و (BL+) برای هدف قرار دادن نشانه های پیری پوست و بهینه سازی سلامت پوست و جلوگیری از پیری پوست به وسیله فرمول هایی با کارایی بالا که برگرفته از دانش قوی و پیشرفته بیوتکنولوژی است.

از جمله فعالیت های محصولات برای فروش و مراقبت های پوستی که در مجموعه بلو لاگون فراهم آورده شده است می توان به مواردی از این قبیل اشاره نمود: پاک سازی، لایه برداری، آبرسانی، مرطوب سازی، جوان سازی، تنو، درخشندگی، تغذیه، استحکام و محافظت.

بخش های متنوع اسپا: چندین بخش مختلف برای شنا در تالاب آبی و اسپا در بلو لاگون وجود دارد. فضاهایی بزرگ و عمومی، فضاهایی دنج و اختصاصی با جکوزی، اتاقک هایی شیشه ای برای استراحت و تماشای منظره آرام و خیره نماینده تالاب و اطراف، حوضچه هایی در مقابل اتاق های هتل، اتاق های اسپا ویژه با امکان استفاده از خاک بستر جادویی و مملو از مواد معدنی مفید تالاب جهت استفاده بر روی پوست و ماساژ بدن و اتاق های اختصاصی برای تعویض لباس همگی از امکانات تالاب آبی فوق العاده مجذوب کننده ایسلند هستند.

بخش درمان بیماری پوستی پسوریازیس: با بازدید از مجموعه بلو لاگون ایسلند با استفاده از شیوه های بدون عوارض و مؤثر می توان تأثیر زیادی بر درمان و یا تسکین این نوع از بیماری پوستی گذاشت. اصول درمان بر سه عنصر راسخ است:

حمام کردن منظم در آب زمین گرمایی تالاب غنی از مواد معدنی

استفاده از محصولات مراقبت از پوست Blue Lagoon که برای درمان پسوریازیس پیشرفته است.

درمان با نور UV

یک متخصص پوست نیز برای رسیدگی و معاینه مهمانانی که به کلینیک درمان پسوریازیس بلو لاگون مراجعه می نمایند در محل حضور دارد. بعلاوه پرستاران مراقبت های روزانه را ارائه می دهند و پیشرفت درمان و بهبود را نظارت می نمایند.

فروشگاه محصولات: شما در مجموعه Blue Lagoon ایسلند و یا به وسیله آنلاین و نمایندگی های فروش نیز می توانید به راحتی انواع محصولات پوستی را که کاملاً طبیعی و بدون ضرر و جهت درخشندگی، جوان سازی و تندرستی پوست هستند تهیه کنید.

هتل های مجموعه بلو لاگون: یک هتل کلینیک به نام (The Retreat Hotel) و یک هتل دیگر به نام (Silica Hotel) در میان منظره ای شگفت آور و دلپذیر قرار دارند که می توانید در هتل هایی شکوهمند، در اتاق هایی متنوع و گرم و نرم با نمایی شیشه ای و امکانات و وسایلی کاربردی و لوکس استراحت کنید و روزهایی خاطره انگیز را در تالاب آبی در خاطرات خود به جا بگذارید.

اتاق های جلسات و غذاخوری بلو لاگون: تالاب آبی ایسلند دارای فضاهایی باشکوه و مدرن برای برگزاری انواع جلسات و گردهمایی ها است که هر کدام جلوه چشم نواز خود را دارند. سالن های مجلل بلو لاگون با نمای بیرونی آتش فشانی و طراحی و معماری مطابق با محیط، برای بهره برداری جهت برگزار کردن رویدادهای خاص و مهم، کنفرانس ها، جلسات کاری و گروهی، مهمانی های متنوع از معمولی و خودمانی گرفته تا شیک و رسمی و مهمانی های شام و ناهار خانوادگی، محبت آمیز و کاری بسیار ایده آل هستند.

برای افرادی که برای کنفرانس ها و جلسات با خرید آنلاین بلیط هواپیما به بلو لاگون ایسلند آمده اند، پیشنهادی اغوانماینده و دلپذیر این است که حتماً در آب های جادویی و شفابخش تالاب آبی نیز پا بگذارند و ساعاتی خوش را در اسپا سپری نمایند. سالن های بلو لاگون ایسلند بدین توضیح هستند:

تالار توربیورن (Thorbjörn Hall): سالنی چندمنظوره با تجهیزات لوکس و کاربردی، فناوری پیشرفته، صندلی برای حداکثر 64 مهمان و منظره ای رؤیایی و آرامش بخش از تالاب آبی که تلفیقی دل نشین را مجسم می نماید. چه میزبان یک مهمانی، یک کنفرانس و جلسه دیجیتال و یا چه عضوی از یک مهمانی ناهارخوری خصوصی باشید، تالار Thorbjörn یک مکان فوق العاده ویژه و دنج برای لذت بردن از زمان و هدف کاری است.

سالن الدی (Eldey): سالنی کاملاً مناسب برای جلسات کاری و هیئت مدیره و رویدادهای کوچک، که به خاطر جزیره کوچکی در 16 کیلومتری ساحل جنوب غربی ایسلند بدین نام نهاده شده است. این سالن مجلل ظرفیت حداکثر 20 مهمان را دارد و دارای صندلی های راحت چرمی، فناوری به روز و یکپارچه، یک میز بزرگ و فضایی زیبا جهت تمرکز و بهره وری اعضا در راستای اهدافشان است.

اتاق غذاخوری Svartsengi: اتاقی خصوصی و چشم گیر که برای لذت بردن از جمعی خودمانی و باصفا و گروه های متشکل از 10 الی 12 مهمان است. این اتاق دنج با صندلی های مجلل و منوهای مفصل است که ویژه رستوران های بلو لاگون است و دارای فضایی دل چسب برای تجربه کردن خوراک هایی لذیذ در جمع دوستان و آشنایان در بلو لاگون است.

لژ لاوا (Lava Lounge): لاوا لانژ برای اجتماعات غیررسمی و خودمانی طراحی شده است و مکانی درست برای برگزاری یک مهمانی راحت با منظره ها مسحورنماینده و دل نشین است. معماری مجذوب کننده و گیرا، مبلمان ظریف و نور گرم، فضا را برای جشن های خصوصی بسیار آرامش بخش و گیرا نموده است.

رستوران و کافه در بلو لاگون: سه رستوران شیک و مجلل و یک کافه دنج با نام های (Moss Restaurant، Spa Restaurant، Lava Restaurant) با منظرههایی چشم گیر و زیبا و امکان نشستن در فضای باز و فضای بسته در بلو لاگون واقع شده است که هر کدام برای میل کردن غذاهای متنوع محلی ایسلندی، بین المللی، اروپایی، خوراک دریایی، خوراک گوشت، فست فود و هزاران خوراک مجذوب کننده دیگر بسیار مناسب هستند. اگر با خانواده و بچه ها خود به صرف صبحانه، ناهار و شام بروید، قطعاً لحظاتی خوشایند را تجربه می کنید.

حتی بچه ها شما نیز می توانند هر خوراکی را که بخواهند از منو ویژه بچه ها انتخاب نمایند. لازم به ذکر است که تیم آشپز های ماهر و زبردستی که در مجموعه بلو لاگون فعال هستند، به برترین شیوه منوهای درخواستی مهمانان رستوران ها و برگزارنمایندگان مراسمات را با خوراک های خوشمزه و متنوع آماده می نمایند و تیم های پذیرایی مجرب از مهمانان به شکلی رضایت بخش و درخور پذیرایی می نمایند.

معماری مجموعه تالاب آبی ایسلند

معماری و طراحی در Blue Lagoon Iceland با هدف ایجاد تعادل و هماهنگی بین انسان و طبیعت شکل گرفته است. ساختمان ها با منظره آتش فشانی ادغام شده اند. مصالح ساختمانی بادوام، دارای استانداردهای فراوری سبز و سازگار با محیط زیست هستند. عناصر طراحی از اشکال، رنگ ها، بافت ها و الگوهای منظره اطراف الهام گرفته شده اند و چارچوب زیبایی را ایجاد نموده اند که تمایز بین فضای داخلی و خارجی را محو و شما را غرق تماشای خود می نماید.

فضای محوطه بلو لاگون به طوری چشم نواز است که گویی دیگر بر روی کره زمین نیستید و به یک مکان عجیب و مجذوب کننده پا گذاشته اید. آب گرم، گرمایش و برق بلو لاگون ایسلند همگی به وسیله همان انرژی زمین گرمایی که در اعماق تالاب نهفته است، تأمین شده و بدون مسئله ای در دسترس بخش سرگرمیی و شرکت است. به منظور محافظت از گدازه و فضای آتش فشانی منطقه و سرسبزی ظریف و چند صد ساله، مسیرهایی مخصوص ایجاد شده که بازدیدنمایندگان را قادر می سازد تا در محیط دل نواز بدون آسیب رساندن به ویژگی های زمین شناسی و طبیعی نفیس محیط، به گشت و گذار بپردازند.

برترین زمان بازدید از بلو لاگون

یکی از مزایای تالاب آبی ایسلند این است که هر ساله در تمامی فصول فعالیت می نماید. البته در هر فصلی زمان خاتمه فعالیت متغیر است. چه در بهار و تابستان که منظره ها اطراف سرسبز و هوا مطلوب است و چه در فصل پاییز و زمستان که هوا سرد است و ممکن است بر روی زمین ها و تپه های اطراف برفی سفید نشسته باشد، فضای بلو لاگون خواستنی و روح نواز است. زمان بازدید و استفاده از بلو لاگون بدین صورت است: از ماه ژانویه تا ماه می از ساعت هشت صبح تا نه شب، از یکم ماه ژوئن تا بیستم ماه آگوست از ساعت هفت صبح تا ساعت دوازده نیمه شب، از بیست و یکم ماه آگوست تا ماه ژانویه از ساعت هشت صبح تا ده شب، در شب کریسمس و تعطیلات ایام سال نو از ساعت هشت صبح تا چهار بعدازظهر.

توجه داشته باشید که نیم ساعت قبل از اتمام زمان فعالیت مجموعه نیز باید مهمانان و گردشگران، از آب تالاب و حوضچه ها خارج شوند. بخش اسپا و درمانی مجموعه نیز هر روزه از هشت صبح تا هشت شب فعالیت می نماید. هتل ها هم هر روزه و رستوران ها هم طبق ساعات صبحانه، ناهار، میان وعده و شام فعال هستند.

بلو لاگون، فراتر از درمان

علاوه بر آنکه در آب گرم فیروزه ای تالاب blue Lagoon Iceland می توانید شنا کنید و در کنجی آرامشی بی بدیل را به خود بدهید و از خواص درمانی متحیرنماینده استفاده کنید، این امکان را دارید تا در کنار دوستان و خانواده خود سرگرمیی به یادماندنی و دلپذیر را تجربه و سفری مفرح و خوش را با رزرو بلیط هواپیما چارتر به مقصد ایسلند در خاطرات خود ثبت کنید. قابل ذکر است که به تازگی، در سال 2020 یک مستند سریالی به نام (Down to Earth) در رابطه با خواص درمانی و محصولات درمانی طبیعی تالاب آبی ایسلند و دیگر مقاصد ساخته شده است که به وسیله شرکت نتفلیکس و با هنرنمایی بازیگر سرشناس (زک افرون/ Zac Efron) عرضه شده است.

منبع: گردشبان
انتشار: 23 مرداد 1402 بروزرسانی: 23 مرداد 1402 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 2041

به "تالاب آبی بلو لاگون ایسلند؛ جاذبه ای طبیعی با خاصیت درمانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تالاب آبی بلو لاگون ایسلند؛ جاذبه ای طبیعی با خاصیت درمانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید