خبرنگاران کرونا؛ ترسی که در حال فروریختن است

به گزارش مجله جهانگیر، اردبیل - خبرنگاران- یک روز مطبوع بهاری ، گرمای هوا در ظهر اردبیل پس از چند روز حاکمیت سوز و سرما خودنمایی می نماید، جنب و جوش مردم در شهر به طرز عجیبی افزایش یافته، ترددهای گروهی و ازدحام در بسیاری معابر دیده می گردد، عجیب است گویا اینجا کرونا دیگر هراسناک نبوده و ترس ها در حال فروریختن است.

خبرنگاران کرونا؛ ترسی که در حال فروریختن است

میدان سرچشمه اردبیل محلی که مطب های پزشکان به وفور در آن قرار داشته و مراکز خرید و فروش نیز در آن جای گرفته اند شلوغ است، روزی شبیه روزهای بهاری سال 98 ، رفت و آمدها تقریبا عادی است ، بعضی ماسک بر صورت دارند و خیلی ها نه، مردم از اینکه اینقدر در کنار و نزدیک هم تردد داشته و حتی از شلوغی به همدیگر تنه زنند، هراسی ندارند.

بعضی ها نوبت دکتر دارند و تعدادی نیز مشغول کسب و کار، دلال ها و فروشندگان ماسک و دستکش نیز مشغول کار خود هستند، جوانی به سرعت سفارش داروخانه ها را تحویل داده و سفارش جدید می گیرد، اغلب همراهان بیماران به سفارش منشی های پزشکان از مطب ها در آمده و سراغ ماسک و دستکش می گیرند.

در این میان خیلی ها هم یا کار اداری دارند و یا آمده اند تا در گرمای مطبوع بهاری گشت خیابانی بزنند، از هر قشری در خیابان و پیاده رو می توان دید و عجیب اینکه تعداد افراد پرخطر در برابر بیماری کرونا یعنی سنین بالای 60 سال حضورشان در معابر قابل توجه است، ترافیک هم در میانه روز تقریبا شلوغ بوده و می توان بسیاری از خوردوها را دید که به خاطر نبود جای پارک دوبله پارک نموده اند.

اینجا گوشه ای از شهر اردبیل است، گویا کرونا مفهمومی فراموش شده برای شهفرایندانی است که راحت و بی خیال در معابر تردد می کنند و از ازدحام نمی هراسند، فاصله اجتماعی چه از نوع فیزیکی و چه از نوع هوشمند آن مورد توجه بسیاری از رهگذران و حتی کسبه نیست.

هر کسی برای بیرون آمدن از خانه و راه افتادن در کوچه و خیابان بهانه ای دارد ، از حدود چهار همراه بیمار که مریض خود را بهانه نموده اند تا چند جوان که سیگار به لب رک و رو راست از دلتنگی و خسته شدن از خانه ماندن سخن می گویند، کار اداری، کسب روزی، خرید مایحتاج و خیلی بهانه های دیگر.

شرایط حاکم بر شهر اردبیل بویژه پس از 23 فروردین نگران کننده شده و مسوولان بهداشتی از این واهمه دارند که فرایند فعلی ابتلا به بیماری کرونا که هماکنون نیز نگران کننده است از کنترل خارج شده و رو به وخامت رود.

استان اردبیل در جغرافیای کرونایی کشور در شرایط متوسط قرار گرفته است و با اینکه نسبت به اسفندماه از تعداد بستری و فوتی ها در آن کاسته شده اما میزان ابتلا به کرونا فرایند نزولی نداشته و با این شرایط بیم آن می رود که شیوع کرونا سرعت گرفته و فرایندی صعودی به خود گیرد.

مسوولان استانی و حتی کشوری هشدار می دهند که ترددها در اردبیل زیاد بوده و شهفرایندان می بایست از حضور غیر ضروری در معابر خودداری نموده و بیشتر در خانه ها باقی بمانند.

ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که روز سه شنبه برای معارفه رییس جدید دانشگاه علوم پزشکی اردبیل به این استان سفر نموده از دیدن شرایط تردد در مرکز استان تعجب نموده و از شهفرایندان اردبیلی خواست تا اگر به سلامتی خود اهمیت می دهند به این وضع انتها داده و در خانه های خود بمانند.

وی اعلام کرد: این استان در شرایط شیوع متوسط قرار گرفته است اما در روزهای اخیر در کاهش ابتلای جدید به کرونا تغییر محسوسی دیده نمی گردد، تماس اجتماعی در استان اردبیل کاهش نیافته و ترددهای غیرضروری بویژه پس از 23 فروردین در آن افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه دانشگاه ها ، مدارس و حرم های مطهر تعطیل نشده اند که مردم قدم زده و تردد غیرضروری داشته باشند، گفت: این محدودیت ها به خاطر کاهش ارتباط و کم شدن ترددهای غیرضروری در جامعه است.

او با بیان اینکه مسوولان سختی های فاصله گذاری را درک می کنند اما می بایست به خاطر حفط سلامتی چامعه خود سختی ها را تحمل کرد.

دکترشهرام حبیب زاده رییس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل نیز با ابراز نگرانی از عدم سیر نزولی بیماری کرونا اعلام کرد: با توجه به شرایط نگران کننده موجود از لحاظ ثابت ماندن ابتلا به بیماری و عدم کاهش آمار مبتلایان در استان باید تصمیمات مقتضی برای تغییر این فرایند اتخاذ گردد.

وی تاکید نمود که ستاد استانی پیشگیری و مبارزه با ویروس کرونا می باست اقدامات عملی را بر کاهش تردد در معابر و اعمال دقیق فاصله گذاری های اجتماعی و فیزیکی افراد در مناطق مختلف استان اردبیل اجرا نماید.

به گفته وی، اطلاع رسانی جدی در مورد رعایت آحاد جامعه، تشدید نظارت بردستورالعمل های گام دوم و پروتکل های الحاقی و فعالیت اصناف، افزایش انجام تست آزمایشگاهی و شناسایی بیشتر مبتلایان و تحت پوشش قرار دادن آنها و خانوادههای افراد مثبت باید مورد توجه قرار گرفته و پیگیری گردد.

در این میان کارکنان بیمارستانها و مراکز در مان کرونا بیش از همه در تب و تاب رعایت موازین بهداشتی از سوی مردم بوده و از شهفرایندان درخواست دارند که به فکر سلامت و آسایش این قشر هم بوده و با کاستن از تردد و یاری به مهار بیماری کرونا زمینه سار بازگشت آنها به زندگی عادی باشند.

بسیاری از شهفرایندان اردبیلی حتما التماس های پرستار یکی از مراکز درمانی را در فضای مجازی دیده اند که با گریه از انها می خواهد که کمتر از خانه های خود خارج شوند.

او می گوید که از یک ماه پیش در حسرت ملاقات با فرزند خردسال خود بوده و برای سرانجام این حسرت جز همراهی مردم و رعایت فاصله اجتماعی راه دیگری نیست.

کارشناسان هشدار می دهند که چنانچه فاصله گذاری اجتماعی و تردد عادی مردم در سطح شهرها به این شکل تداوم یابد قطعاً سیر صعودی این بیماری به مراتب بیشتر از مراحل اولیه افزایش خواهد یافت و کنترل آن برای متولیان حوزه سلامت استان بسیار سخت خواهد بود.

آنها تاکید دارند که شهفرایندان استان باید موازین بهداشتی و فاصله یک ونیم متری را دقیقاً رعایت نموده و از ترددهای غیر ضروری در سطح شهرها اکیداً خودداری کنند.

بسیاری از کارشناسان تاکید دارند که در صورت تداوم شرایط فعلی و بی توجهی به رعایت فاصله اجتماعی برای حفظ سلامت جامعه، دولت می بایست وارد موضوع شده و با اقدامات سلبی به اوضاع سامان بخشد.

به گزارش خبرنگاران، تا به امروز 76 هزار و 389 نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت 94 نفر در 24 ساعت گذشته، جان باختگان کرونا در کشور به 4 هزار و 777نفر رسید.

منبع: ایرنا
انتشار: 19 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 727

به "خبرنگاران کرونا؛ ترسی که در حال فروریختن است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کرونا؛ ترسی که در حال فروریختن است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید