خانه های قدیمی در شهر تهران که تبدیل به کافه شدند

به گزارش مجله جهانگیر، بهترین کافه ها در تهران کدامند؟ خانه های قدیمی همواره رنگ و بوی آرامش را در ذهن ما تداعی می نماید. خانه ای با دری فیروزه ای، حیاطی چند ضلعی و دیوارهای کاه گلی، با حوضی پر از ماهی های قرمز و گل های شمعدانی، پنجره های چوبی و شیشه های رنگ رنگی که وارد شدن به آن و نگاه کردنش چشم هر بیننده ای را سر ذوق می آورد. برای نسل ما که بیشتر لحظات عمرمان را در آپارتمان و خانه های مدرن و پست مدرن امروزی گذرانده ایم رفتن به بافت قدیمی خانه های تهران و دیدن این حجم از زیبایی و آرامش شگفت انگیز است.

خانه های قدیمی در شهر تهران که تبدیل به کافه شدند

کافه گردی در تهران

یکی از تفریحات مورد علاقه و مرسوم این روزها بین جوانان و یا حتی میانسالان کافه گردی و کافه نشینی است. اقدام جذابی که چند سال است ایده آن مطرح و اجرا شده، تبدیل خانه های قدیمی تهران به کافه و رستوران های زیبا و دنج است. خانه هایی که با بافت قدیمی و مهربان خود افراد زیادی را دورهم جمع مینمایند، تا پس از سالها تنها و محجور ماندن دوباره صدای شادی و شور و شعف ازین خانه های باصفا و زیبا بلند گردد.

با خرید تور تهران خبرنگاران سفری فوق العادع را به این شهر تجربه کنید.

در مقابل با توجه به محیط های خاص و معماری های عجیب و غریبی که در کافه های مختلف شهر به چشم می خورد تا حس متفاوت بودن را به مشتریان خود القا نمایند، قرار دریافت در فضای ساده و آرامش بخش این کافه خانه های قدیمی برای افراد میانسالی که به دورهمی و کافه گردی علاقه دارند بسیار دوست داشتنی و جذاب است. معرفی این کافه ها از این جهت هم می تواند اهمیت داشته باشد پس با ما در این مقاله خبرنگاران همراه باشید تا به معرفی خانه های قدیمی تهران که کافه شدند بپردازیم.

کافه باغ موزه مقدم، یکی ازبهترین کافه ها در تهران با فضایی قدیمی

خانه مقدم یکی از زیباترین و ارزنده ترین خانه های بازمانده از دوران قاجار است که امروزه به کافه تبدیل شده است. علاوه بر این در این خانه شکوهمند موزه ای هم قرار گرفته است که به موزه مقدم معروف است که آثار آن به همت استاد مقدم از اساتید باستان شناسی دانشگاه تهران جمع آوری شده است. کافه باغ موزه مقدم در خیابان امام خمینی که یکی از خیابان های اصلی تهران است قرار گرفته اما برای بسیاری ناشناخته است و حتی ساکنان این منطقه هم به ندرت با آن آشنا هستند.

کافه باغ موزه مقدم را با نام کافه طرفه هم می شناسند، در فصل بهار حال و هوای این خانه قدیمی و زیبا بسیار دلپذیر است و شما می توانید در فضای باز این کافه چند ساعتی را بنشینید و با نوشیدن چای و قهوه، لذت بیشتری از فضای با صفا و معماری قدیمی این خانه ببرید.

آدرس کافه باغ مقدم: خیابان امام خمینی، بعد از شیخ هادی، موزه مقدم

کافه ایوان

کافه ایوان خود به تنهایی خانه قدیمی یا عمارت بازسازی شده نیست بلکه فضای بازی است که رو به عمارت مشیرالدوله قرار گرفته است. در واقع با نشستن بروی هر میزی در این کافه عماذت مشیرالدوله را در مقابل خود مشاهده می کنید. همین امر سبب شده تا نام کافه ایوان نیز در لیست مقاله قرار بگیرد. ویژگی دیگری که این کافه را جذاب نموده قرار دریافت مکان آن در یکی از خیابان های قدیمی تهران، لاله زار است.

اگر علاقمند به مناطق قدیمی تهران و پیاده روی در کوچه پس کوچه های لاله زار هستید، به شما پیشنهاد می کنیم سری هم به کافه ایوان بزنید.

آدرس کافه ایوان: خیابان لاله زار- بالاتر از جمهوری- تقاطع منوچهری- کوچه پیرنیا 2- پاساژ مرجان

کافه روشنان، یکی از زیباترین کافه ها در تهران

کافه عمارت روشنان خانه ای است که هنوز صدای نفس باغچه هایش را می توان شنید. این کافه در دل یکی از خانه های قدیمی و زیبای محله دزاشیب قرار گرفته است و از عمر تاسیس کافه روشنان در این خانه قدیمی مدت زیادی نمی گذرد. معماری این خانه را می توان به اواخردوره قاجار و اوایل دوره پهلوی مربوط دانست. فضای کافه در دو حیاط زیبا به اسم های حیاط سایه و آفتاب قرار گرفته است. در حیاط آفتاب از معماری زیبای ایوان و حوض های قرینه که به سبک معماری باغ های ایرانی است لذت خواهید برد. هم چنین اگر علاقمند به خرید کتاب و شرکت در رویدادهای فرهنگی هستید بازدید از کتابفروشی و بخش انتشارات نگاه را در این خانه قدیمی از قلم نندازید.

آدرس کافه عمارت روشنان: بلوار اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، خیابان نوری، عمارت روشنان

کافه خانه پدری

یکی دیگر از کافه خانه های قدیمی تهران که نام زیبایی هم دارد، کافه خانه پدری است. این کافه در یکی از خانه های قدیم تهران بنا شده که سه طبقه دارد و تبدیل به یکی از بهترین کافه های تهران شده است. در حیاط این خانه حوضی زیبا قرار گرفته است و فضایی هم در پشت بام برای افرادی که دوست دارند قلیان بکشند محیا شده است.

در کافه خانه پدری، انواع غذاها و دسرها سرو می گردد. اما قطعا بهترین غذایی که در حال و هوای خانه های قدیمی می چسبد غذاهای خانگی به همراه شربت هایی با عرقیات خوش عطر و دلپذیر است که حتما بایدآن ها امتحان کنید. این امکان نیز در کافه خانه پدری برای شما فراهم است که در اتاق هایی ازین خانه که همان شکل و شمایل و حال قدیم خود را حفظ نموده اند بنشینید و قهوه میل کنید و در آرامش کتاب بخوانید.

آدرس کافه خانه پدری: خیابان کریمخان زند، خیابان ایرانشهر، خیابان ملکیان، پلاک 18

برای سفر به تهران با خرید بلیط هواپیما تهران خبرنگاران می توانید با کمترین قیمت به این شهر سفر کنید.

کافه دربار کریم خان، یکی از خوش منظره ترین کافه ها در تهران

کافه دربار کریم خان یک کافه خوش آب و هوا و خاص است. در این کافه شما هم داخل حیاط و هم فضای داخل خانه را می توانید برای نشستن انتخاب کنید. در کافه دربار کریم خان حتی روی میز ها هم یک دَر قرار گرفته است، تزیینات زیبای این کافه سبب خاص بودن آن شده است. دیوارهای سالن هم از در ساخته شده اند و وجه تسمیه اسم دربار هم از همینجا آمده است زیرا در این کافه در بسیار است. از دیگر ویژگی های کافه دربار کریمخان پرسنل خوش برخورد و همبرگر های گیاهی آن است که خودشان درست می نمایند و هواداران زیادی هم دارد تا جابیکه اکثرا مشتری همبرگر های کافه دربارند. در قسمت دیگر کافه دربار کریمخان یک دکور دیواری هم وجود دارد که قاب هایی قدیمی، با مجموعه ای از کتاب ها تزئین شده در آن قرار گرفته است.

آدرس کافه دربار کریم خان: خیابان سپهبد قرنی، نرسیده به پل کریمخان، کوچه امانی، پلاک 5

کافه تهرون ویلا

کافه تهرون ویلا یک خانه قدیمی در خیابان ویلاست که دقیقا حال و هوای تهران در حوالی دهه 40 را به زیبایی تداعی می نماید. هنگامی که وارد کافه تهرون ویلا می شوید گویی زمان برای شما 50 سال عقب تر برگشته است. موسیقی اصیل ایرانی، حال و هوای یک خانه قدیمی با دکور بی نظیر، پرسنل بسیار مودب، گلخانه و حیاتی با حوض زیبا، باغچه و گل های رنگارنگ جایگاه های چوبی و میزهایی که هرکدام نام درختی را یدک می کشند همگی در کنار هم فضایی را به وجود آورده اند که کافه تهرون به یکی از بهترین کافه های شهر تبدیل گردد و شبیه آن را در هیچ کافه دیگری در تهران نتوان یافت.

کافه تهرون علاوه بر فضای بیرون و حیاطی که دارد، در داخل خانه نیز میز و جایگاه دارد. چیدمان داخلی این خانه نیز با فرش های قرمز طرح قدیم، میز و جایگاه چوبی ساده و رومیزی های گلدوزی شده پارچه ای فضایی بسیار گرم و صمیمی را برای شما تداعی می نماید. انگار که در خانه خود نشسته اید. کافه تهرون اولین کافه در تهران بود که نوشیدنی های ترکیبی با عرقیجات و عصاره های گیاهی را برای مشتریان خود سرو می کرد. نوشیدنی های اصیل ایرانی با هل، نعنا، بهار نارنج که هرکدام سرشار از خاصیت های فراوان هستند.

آدرس کافه تهرون ویلا: خیابان ویلا ، کوچه خسرو ، پلاک 39

کافه رومنس

در میان خانه کافه های قدیمی تهران کافه ای وجود دارد که شاید مشهور نباشد اما در بین هواداران خود بسیار محبوب است. فضای داخلی این کافه بسیار ساده و معمولی ولی در عین حال دلنشین است. این کافه از یک سالن عظیم و چند اتاق تشکیل شده و به هیچ عنوان برای ساخت آن بافت قدیمی و سنتی خانه دست نخورده است. میز و جایگاه های لهستانی و آینه قدیمی که در این کافه قرار دارند کاملا شما را به حال و هوای قدیمی این خانه می برند. تقریبا همه کسانیکه به کافه رومنس می آیند در کنار آینه قدیمی و زیبای آن عکس می گیرند. در واقع این آینه نوعی شناسنامه و هویت کافه رومنس به حساب می آید. از دیگر اتفاقاتی که در این کافه جریان دارد، نمایش فیلم های سینمایی است که علاقمندان زیادی را سمت کافه میکشاند.

آدرس کافه رومنس: خیابان فردوسی، نرسیده به میدان فردوسی، کوچه ضرابی، پلاک 4

برای رزرو آنلاین هتل های تهران خبرنگاران کافی ست به بخش هتل ها مراجعه کنید. با انتخاب تهران به عنوان مقصد لیست کامل هتل های موجود را مشاهده کنید.

کافه دیاموند، تجربه یک روز خوش در یکی از بهترین کافه ها در تهران

یکی از کافه عمارت های تهران با قدمت بیش از یک قرن در نزدیکی های میدان فردوسی، کافه دیاموند است. نمای بیرونی این کافه بنای آجری دو طبقه با پنجره های فلزی مشکی رنگ با شیشه های سرتاسری است که توجه شما را بخود جلب خواهد نمود. کافه دیاموند یک کافه قدیمیست که حسابی جایش را در بین کافه گردهای پایتخت باز نموده است. پس از ورود به عمارت راهرویی وجود دارد که در سمت چپ و راست آن دو سالن کافه قرار گرفته است که با میز و جایگاه های متعدد نیمکتی پوشیده شده است، به دلیل وجود پنجره های عظیم این دو سالن بسیار دلباز و پر نور هستند. مشتریان علاوه بر سالن ها در حیاط نیز میتوانند بنشینندو نمای زیبای عمارت را روبروی خود ببینید.

بخشی از حیاط مسقف است تا در فصول برفی و بارانی هم امکان نشستن در حیاط وجود داشته باشد. اگر هم تمایل داشته باشید می توانید به طبقه دوم عمارت رفته و آنجا را برای نشستن انتخاب کنید، این طبقه هم دارای پنجره رو به خیابان است که امکان تماشا کردن فضای خیابان را از آن بالا برایتان فراهم می کند.در کافه دیاموند قفسه کتاب و انواع بازی ها نیز وجود دارد تا حسابی شما را سرگرم کند.

آدرس کافه دیاموند: میدان فردوسی، خیابان ویلا، خیابان فلاح پور، پلاک33

کافه ری را، یکی از بهترین کافه ها در تهران

کافه ری را از کافه عمارت های تهران است که در دل بنایی با قدمت بیش از هشتاد سال واقع شده است. چندین سال قبل، بازسازی این خانه قدیمی آغاز شد و پس از چند ماه تبدیل به مکانی برای کافه شد. دکوراسیون کافه ری را تلفیقی از المان های سنتی و مدرن است. تمامی دیوارها و حتی ستون های کافه آجری هستند، میز و جایگاه های لهستانی به همراه کاشی های کف سالن حالتی سنتی-ایرانی به فضای کافه داده است.

دکوراسیون داخلی و تزیینات این کافه در نوع خود زیبا و چشم نواز است. در گوشه ای از کافه یک موتور وسپای سه چرخ قدیمی به چشم می خورد که که از آن به عنوان یک گلدان غول پیکر برای کاشت کاکتوس استفاده شده است، ایده ای که در نوع خود بسیار جالب و زیباست. کافه ری را پر است از اشیا خاص و قدیمی که اگر ساعت ها هم چشم بگردانید باز هم چیزی برای دیدن و به وجد آمدن پیدا خواهید کرد.

آدرس کافه ری را: خیابان نوفل لوشاتو بن بست لولاگر شماره 5

کافه چای بار

آخرین خانه کافه قدیمی که در این لیست به شما معرفی می کنیم کافه چای بار در انجمن خوشنویسان است. این مکان یکی از عمارت های قدیمی این محله دزاشیب محسوب می گردد. عمارتی با دیوارهای آجری که در باغی به وسعت شش هزار متر مربع بنا شده است قدمت این عمارت را تا حدودی از روی درختان تنومند باغ می توان حدس زد، درختان سر به فلک کشیده ای که نشان از یک قرن حضور در این باغ دارد. این عمارت در دوره قاجار ساخته شده است.

یکی از جذابیت های کافه چای بار، کاشی کاری های زیبای این عمارت است که نمی توان از دیدن آن سیر شد. جوی آبی که از وسط حیاط می گذرد زیبایی این فضا را چندین برابر نموده است و کافه چای بار را تبدیل به مکانی لذت بخش برای کافه نشینی نموده است. نشستن در فضای داخلی کافه هم که دارای معماری قاجاری است خالی از لطف نیست.

آدرس کافه چای بار: خیابان دزاشیب، خیابان کریمی، خیابان سلیمی شمالی، پلاک 145 انجمن خوشنویسان

تهران

منبع: الی گشت
انتشار: 23 اسفند 1399 بروزرسانی: 23 اسفند 1399 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 1250

به "خانه های قدیمی در شهر تهران که تبدیل به کافه شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه های قدیمی در شهر تهران که تبدیل به کافه شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید