توصیه های یک دامپزشک درخصوص کروناویروس: لزوم کنترل حیوانات وارداتی

به گزارش مجله جهانگیر، یک دامپزشک حیات وحش با تاکید بر اینکه کروناویروس در بین حیوانات سراسر دنیا شایع است، گفت: در حال حاضر ضروری است تمام حیواناتی که از کشورهای مختلف چه به عنوان حیوان خانگی و چه به عنوان مصرف خوراکی وارد کشور می شوند از نظر شرایط سلامتی به طور دقیق آنالیز شوند ضمن اینکه روستاییانی که با حیوانات اهلی سر و کار دارند نیز باید نسبت بروز مسائل تنفسی و سرماخوردگی در حیوانات خود حساس باشند.

توصیه های یک دامپزشک درخصوص کروناویروس: لزوم کنترل حیوانات وارداتی

پیمان محمدزاده در گفت وگو با خبرنگاران ضمن بیان اینکه کروناویروس نام یک خانواده ویروسی است که سبب بیماری های تنفسی و بیماری های معده و روده در انسان می گردد، اظهار کرد: طبیعت این ویروس به گونه ای است که سبب ایجاد پاندمی می گردد یعنی به سرعت گسترش پیدا و کل یک منطقه را درگیر می نماید. این ویروس همچنین می تواند سبب مسائل تنفسی و گوارشی در حیوانات گردد.

این دامپزشک حیات وحش با اشاره به اینکه 200 گونه از کروناویروس وجود دارد که می تواند سبب ایجاد بیماری در حیوانات گردد، توضیح داد: سکانس ژنی کروناویروس جدید را با 200 ویروس مقایسه نموده اند و دریافته اند که این ویروس مرتبط با خفاش هاست البته سایر حیوانات مانند شتر، مار، انواع ماکیان، جوندگان، پرندگان، بوقلمون، حیوانات اهلی مانند گاو و گوسفند، خوک و خوکچه هندی نسبت به این ویروس بسیار حساس هستند.

محمدزاده اضافه کرد: کروناویروس می تواند در میزبان های طبیعی خود مانند خفاش، خوک یا پرندگان عفونت های پایدار و دائمی ایجاد کند. تا به امروز دو گروه ویروسی از کروناویروس ها شناسایی شده است که یکی از آن ها OC43 و دیگری E229 است. عامل تمام بیماری های کرونا ویروس در این دو گروه آنتی ژنی است. در حال حاضر گروه سومی از این ویروس به نام برونشیت عفونی مرغ ها وجود دارد که احتمال می رود کروناویروس جدید در بدن خفاش ها از این دسته باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه با بیان اینکه کروناویروس در بین حیوانات سراسر دنیا شایع است و به ندرت ممکن است که تکامل پیدا کند و سبب آلوده شدن انسان گردد، گفت: بازار خرید و فروش حیوانات زنده متهم اصلی شیوع این بیماری بین انسان ها هستند.

این دامپزشک حیات وحش با اشاره به اینکه کروناویروس می تواند بین حیوانات منتقل گردد، توضیح داد: در حال حاضر تمرکز و کنترل ما روی انسان هایی است که از کشورهای مختلف به ویژه چین وارد کشور ما می شوند درحالیکه ضروری است انواع حیوانات از جمله پت هایی که از کشور چین یا سایر کشورهای آلوده به این بیماری وارد کشور ما می شوند به طور دقیق کنترل شوند. در حال حاضر منبع انتقال این بیماری فقط کشور چین نیست و ضروری است اگر حیواناتی به منظور مصرف خوراکی از کشورهای دیگر به ایران منتقل می شوند از نظر سلامت آنالیز شوند.

محمدزاده در خاتمه تاکید نمود: تماس با حیواناتی که علائم بیماری های تنفسی و آلرژی را دارند باید قطع شوند، به ویژه روستاییانی که با حیوانات اهلی سر و کار دارند باید نسبت بروز مسائل تنفسی و سرماخوردگی در حیوانات خود حساس تر باشند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 517

به "توصیه های یک دامپزشک درخصوص کروناویروس: لزوم کنترل حیوانات وارداتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توصیه های یک دامپزشک درخصوص کروناویروس: لزوم کنترل حیوانات وارداتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید