تجدید خاطره پیروزی تاریخی تیم ملی ایران برابر آمریکا در سایت AFC ، مسابقه ای که مادر تمام مسابقات بود

به گزارش مجله جهانگیر، سایت کنفدارسیون فوتبال آسیا به مناسبت سالروز پیروزی تیم ملی ایران برابر آمریکا در جام جهانی 1998 فرانسه، به مرور خاطره آن بازی پرداخته است.

تجدید خاطره پیروزی تاریخی تیم ملی ایران برابر آمریکا در سایت AFC ، مسابقه ای که مادر تمام مسابقات بود

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات مدارک ویزای دانشجویی آمریکا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی آمریکا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی آمریکا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های آمریکا انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگاران، امروز نوزدهمین سالروز پیروزی 2 بر یک تیم ملی ایران برابر آمریکا در مرحله گروهی جام جهانی 1998 فرانسه است و به همین بهانه سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) در گزارشی به مرور خاطرات آن پیروزی تاریخی تیم ملی پرداخته است.

گزارش AFC اینگونه شروع می گردد: جام جهانی 1998 فرانسه به خاطر رخ دادن چند اتفاق به یاد ماندنی شد: تثبیت صندلی زین الدین زیدان به عنوان بهترین های تاریخ، ضعف عجیب رونالدو پیش از بازی برزیل - فرانسه در فینال و اخراج دیوید بکام در بازی تیم ملی انگلیس برابر آرژانتین که برایش نقدها فراوانی در پی داشت. با این حال 19 سال پیش در چنین روزی (21 ژوئن سال 1998) تیم ملی ایران هم برای اولین بار در یک بازی که بدون شک اهمیتش از هیچ یک از بازی های دیگر آن تورنمنت 4 هفته ای کم نداشت، برابر تیم ملی آمریکا نهاده شد. ایران برای اولین بار از سال 1978 در جام جهانی شرکت می کرد و برای راهیابی دوباره به این رقابت ها 20 سال انتظار کشیده و راه سختی را هم پیموده بود و با آمریکایی همگروه شده بود که برای سومین بار متوالی در جام جهانی شرکت می کرد و 4 سال پیش میزبان این تورنمنت بود اما جام جهانی 1998 اولین باری بود که هر دو کشور در یک تورنمنت حضور پیدا می کردند. تقدیر اینگونه رقم خورد که این دو تیم در مسابقه ای که از آن به عنوان سیاسی ترین مسابقه تاریخ جام جهانی یاد می شد و فدراسیون فوتبال آمریکا هم به آن لقب مادر تمام بازی ها داده بود، در شهر لیون برابر هم قرار بگیرند و در گروه F با آلمان و یوگسلاوی رقابت نمایند.

آمریکا به لطف صعودش به مرحله یک هشتم نهایی در جام جهانی 1994 و نیز حضور تعدادی از بازیکنانش در فوتبال اروپا اعتماد به نفس بیشتری در سال های منتهی به آن رقابت ها کسب نموده بود. در آن سوی میدان اما مثلث علی دایی، کریم باقری و خداداد عزیزی هم سه بازیکن ایرانی بودند که تجربه بازی در فوتبال آلمان را داشتند اما با این حال تیم ملی ایران تا حدودی ناشناخته بود.

تیم ملی در حالی بازی اش برابر آمریکا را شروع کرد که در اولین بازی اش در مرحله گروهی رقابت ها با یک گل به یوگسلاوی سابق باخته بود. آمریکا هم با قبول شکست 2 بر صفر برابر آلمان در پاریس پا به میدان گذاشته بود و به این ترتیب هر دو تیم بدون امتیاز وارد لیون شدند و می دانستند که تنها راه امیدوار ماندن شان به صعود بردن این بازی است.

در شرایطی که 40 هزار نفر بازی را در استادیوم ژرلان شهر لیون تماشا می کردند حمید استیلی 5 دقیقه پیش از انتها نیمه اول ایران را با یک ضربه سر عالی از فاصله 15 متری پیش انداخت وقتی که سانتر جواد زرینچه درست روی سر او نشست. در نیمه دوم در حالی که 10 دقیقه به انتها مانده بود، برترین گلزن تاریخ تیم ملی، علی دایی با یک پاس عمقی مهدی مهدوی کیا را موقعیت عالی برای گلزنی از جناح چپ قرار داد و او با حفظ خونسردی اش و یک ضربه نوک پا کیسی کلر را مغلوب کرد تا شادی بازیکنان و طرفداران ایران دو چندان گردد.

در ادامه بازی برایان مک براید در فاصله سه دقیقه به انتها بازی یکی از گل های خورده را برای آمریکا جبران کرد تا انتها مسابقه برای با اضطراب همراه گردد اما ایران در نهایت توانست آخرین پیروزی اش در جام جهانی تا به امروز را کسب و آمریکا را بعد از انجام تنها دو بازی حذف کند.

منبع: تسنیم
انتشار: 8 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 536

به "تجدید خاطره پیروزی تاریخی تیم ملی ایران برابر آمریکا در سایت AFC ، مسابقه ای که مادر تمام مسابقات بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجدید خاطره پیروزی تاریخی تیم ملی ایران برابر آمریکا در سایت AFC ، مسابقه ای که مادر تمام مسابقات بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید