باغچه های حریم طاق بستان قلع و قمع شد

به گزارش مجله جهانگیر، فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان کرمانشاه از قلع و قمع باغچه های شخصی که مردم اطراف شکارگاه طاق بستان ایجاد نموده بودند، اطلاع داد.

باغچه های حریم طاق بستان قلع و قمع شد

جهت دریافت خدمات دیزاین ویلا باغ با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه، سرهنگ ابوالقاسم ایمان پور امروز دوشنبه 15 اردیبهشت ماه 99 با اشاره به قرارگرفتن محوطه باستانی شکارگاه خسروپرویز در دل شهر کرمانشاه، اظهار کرد: همجواری این محوطه باستانی با تعدادی از محله های مسکونی باعث شده تا گاهی شاهد تعرضاتی به حریم این محوطه از سوی همسایگان آن باشیم.

او توضیح داد: از حدود یکی دو سال پیش تعدادی از ساکنین مجاور محوطه باستانی شکارگاه اقدام به کاشت نهال هایی در حریم این محوطه کردند که بارها از سوی نیروهای گشت یگان حفاظت به آن ها تذکر داده شد و از آن ها خواستیم تا نهال ها را از داخل حریم محوطه بیرون بیاورند، اما متأسفانه توجهی به این مسئله نکردند و حتی چند مرتبه ای هم با نیروهای یگان حفاظت درگیر شدند.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی کرمانشاه به پیامدهای منفی کاشت درخت در داخل محوطه های باستانی اشاره نمود و گفت: بر اساس نتایج کاوش هایی که سال های گذشته در محوطه باستانی شکارگاه صورت گرفته، در زیر این محوطه خاکی، دیوارها و سازه های باستانی زیادی وجود دارد که ریشه درختان می تواند به تخریب و از بین رفتن آن ها منجر گردد.

او توضیح داد: از سوی دیگر همسایگانی که در داخل حریم این محوطه باستانی باغچه ها و پرچین های خصوصی درست نموده اند، به مرور ادعای مالکیت بر آن محوطه را خواهند داشت و به این شکل به تدریج بخش هایی از این محوطه باستانی را به تصرف خود در می آورند.

ایمان پور توضیح داد: باتوجه به وجود چنین مشکلاتی طی هفته های گذشته از کارشناسان میراث فرهنگی استان دعوت کردیم و نظر آن ها را در مورد تعرض به حریم و آسیب های ریشه این درختان به سازه های باستانی زیر محوطه گرفتیم و سپس این نظرات کارشناسی را ضمیمه پرونده نموده و به دادسرای استان ارجاع دادیم.

او یادآور شد: پس از انجام پیگیری ها، مجوز قلع وقمع این باغچه ها را از مرجع قضایی استان گرفته و همه آن ها را جمع آوری کردیم.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی کرمانشاه به معضل ریختن نخاله های ساختمانی توسط همسایگان در داخل این محوطه باستانی اشاره نمود و گفت: بعضی از همسایگان محوطه که کارهای ساخت وساز ساختمانی انجام می دهند، نخاله های ساختمانی خود را داخل این محوطه می ریزند که این هم به یک معضل برای ما تبدیل شده است.

او اضافه نمود: هرچند کمبود نیروی انسانی باعث شده تا نتوانیم به صورت مداوم برای حفاظت از این محوطه نیرو مستقر کنیم، اما گشت های یگان حفاظت به صورت مستمر از آن بازدید نموده و با متخلفین برخورد می نمایند.

ایمان پور با گلایه از نامهربانی همسایگان شکارگاه با این محوطه باستانی، اظهار کرد: امیدواریم این فرهنگ بین مردم جا بیفتد که در قبال حفظ میراث کهن احساس مسئولیت نمایند.

منبع: میراث آریا
انتشار: 29 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 685

به "باغچه های حریم طاق بستان قلع و قمع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باغچه های حریم طاق بستان قلع و قمع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید