بازگشایی پرونده دوتابعیتی ها با ورود به بسکتبال، آیا مشحون می رود؟

به گزارش مجله جهانگیر، به گزارش خبرنگاران، مدیران دوتابعیتی که به نظر می رسد تعداد آنها در ورزش کم هم نیستند یکی از موضوعاتی بود که نهادهای نظارتی و از جمله سازمان بازرسی کل کشور سال گذشته با هشدار و تذکر کتبی به وزارت ورزش به طور جدی به آن ورود کردند و در مورد تبعات منفی به کارگیری این افراد هشدار دادند به خصوص اینکه قانون مدنی هم بر منع حضور افراد با تابعیت مضاعف در مناصب حساس دولتی تاکید دارد و این موضوع حتی توسط شورای عالی امنیت ملی هم مصوبه شده است.

بازگشایی پرونده دوتابعیتی ها با ورود به بسکتبال، آیا مشحون می رود؟

رئیس، دبیرکل، نایب رئیس (مردان و زنان)، خزانه دار و حتی مدیر روابط عمومی در فدراسیون های ورزشی مشاغل حساس ورزشی محسوب می شوند که افراد دو تابعیتی برای بر عهده داشتن آنها فاقد صلاحیت هستند چرا که در ماده 989 قانونی مدنی به صراحت بر منع به کارگیری افراد با این شرایط در مشاغل حساس دولتی تاکید شده است:

هر تبعه ایرانی که بدون رعایت مقررات قانونی بعد از تاریخ1380 شمسی تابعیت خارجی تحصیل نموده باشد، تبعیت خارجی او کان لم یکن بوده و تبعه ایران شناخته می گردد ولی درعین حال کلیه اموال غیرمنقول او با نظارت مدعی العموم محل به فروش رسیده و پس از وضع مخارج فروش قیمت آن به او داده خواهد شد و به علاوه از اشتغال به وزارت و معاونت وزارت و عضویت مجالس مقننه و انجمن های ایالتی و ولایتی و بلدی و هرگونه مشاغل دولتی محروم خواهد بود. تبصره: هیات وزیران می تواند بنا به مصالحی به پیشنهاد وزارت امور خارجه تابعیت خارجی مشمولین این ماده رابه رسمیت بشناسد.

به همین دلیل و به دنبال پیگیری های سازمان بازرسی کل کشور برای جلوگیری از حضور مدیران دو تابعه در ورزش و فشاری که این سازمان به وزارت ورزش برای لحاظ کردن این قانون مصوب شورای عالی امنیت ملی داشت، این وزاتخانه توجه به این مهم را با کنار گذاشتن یکی از مدیران دو تابعه خود شروع کرد طوریکه حیدر صادقی که پاسپورت کانادایی دارد، از مدیریت روابط بین الملل وزارت ورزش کنار رفت هر چند که انتها مامویت و مخالفت دانشگاه خوارزمی با تمدید ماموریت وی دلیل این جابه جایی عنوان شد.

بعد از آن هم حمزه ایلخانی زاده در فاصله 22 ماه باقی مانده از ریاست چهارساله اش در فدراسیون چوگان از سمت خود کناره گیری کرد اگرچه وی هم اظهار داشت دوتابعیتی است اما دلیل استعفایش این موضوع نیست.

اما نهادهای نظارتی همچنان پیگیر پرونده دوتابعیتی های ورزش هستند و مدیرانی که به خاطر داشتن تابعیت مضاعف، مدیریت شان کم لن یکن تلقی شده و باید از سیستم ورزش کنار بروند؛ مانند محمود مشحون، رئیس فدراسیون بسکتبال.

مشحون ریاستش در فدراسیون بسکتبال را از سال 1368 شروع کرد و بعد از یک دوره چهارساله کنار رفت. وی سال 1381 دوباره به ریاست فدراسیون بسکتبال رسید و 13 سال متوالی این ریاست را ادامه داد. مشحون در انتخاباتی که اول خردادماه سال گذشته برگزار گردید، پس از 6 ماه دوری از ریاست بسکتبال دوباره آن را به دست گرفت اما به نظر می رسید پنجمین دوره مدیریت مرد پیر بسکتبال خیلی زودتر از موعد مقرر تمام گردد.

گفته می گردد مسئولان نهادهای نظارتی در همین اولین روزهای کاری رسمی ورود دوباره به پرونده دوتابعیتی های ورزش را در دستور کار قرار داده اند. آنها که پیش از این روی کنار رفتن رئیس فدراسیون بسکتبال به خاطر داشتن تابعیت آمریکا دست گذاشته بودند، دوباره به این موضوع ورود نموده و در رابطه با آن تاکید نموده اند. بر همین اساس انتظار می رود به زودی و شاید طی روزهای آینده شاهد جابه جایی های مدیریتی در فدراسیون بسکتبال باشیم.

خبرنگاران به منظور پیگیری این موضوع و برای ارتباط با محمود مشحون و مصاحبه با وی هم کوشش کرد اما رئیس فدراسیون بسکتبال که برای تعطیلات نوروز به آمریکا سفر نموده هنوز به ایران بازنگشته است.

به گزارش خبرنگاران، موضوع دو تابعیتی های ورزش سال جاری خیلی جدی تر از سال گذشته توسط نهادهای نظارتی پیگیری خواهد شد تا مدیرانی که این شرایط را دارند هر چه زودتر از مدیریت ورزش کنار گذاشته شوند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 2 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 212

به "بازگشایی پرونده دوتابعیتی ها با ورود به بسکتبال، آیا مشحون می رود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازگشایی پرونده دوتابعیتی ها با ورود به بسکتبال، آیا مشحون می رود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید