انعقاد تفاهم نامه میان دانشگاه فنی وحرفه ای و پایگاه استنادی علوم

به گزارش مجله جهانگیر، خبرگزاری خبرنگاران- تفاهم نامه همکاری میان موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) و دانشگاه فنی و حرفه ای در حوزه پژوهشی و رتبه بندی علمی منعقد شد.

انعقاد تفاهم نامه میان دانشگاه فنی وحرفه ای و پایگاه استنادی علوم

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به نقل از روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفه ای، این تفاهم نامه که امروز در سازمان مرکزی دانشگاه فنی و حرفه ای و با حضور مسؤولان این دو نهاد به امضا رسید و به منظور ارتقای مشارکت در نهضت فراوری علم و فناوری، افزایش فراوریات علمی در محتوای آموزشی، ترویج علم مورد احتیاج آموزش و پژوهش مبتنی بر احتیاج های ملی، کاربردی کردن دستاورد های علمی و پژوهشی به وسیله تعامل پویا و سازنده با مراکز علمی - پژوهشی داخلی، منطقه ای و بین المللی، رصد کردن پیشرفت ها و تحولات علمی در حوزه های علوم و فناوری شکل گرفت. مدت اجرای این تفاهم نامه از تاریخ انعقاد و مبادله آن سه سال شمسی است.

آقای دکتر محمد جواد دهقانی رییس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم فناوری و رییس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با اعلام آمادگی برای همکاری های دوجانبه با دانشگاه گفت: با عنایت به توجه کشور های پیشرفته به الگوی آموزش های فنی و حرفه ای و احتیاج کشور به آموزش های مهارتی که می تواند مسائل بازار کار جوانان را مرتفع کند مسوولیت دانشگاه فنی و حرفه ای در راستای مأموریت های محول شده در این جهت سنگین است.

وی با اشاره بر دستاوردها، موفقیت ها و خروجی فارغ التحصیلان این دانشگاه به سمت بازار کار گفت: سیاست گذاران آموزش عالی کشور توجه ویژه ای به آموزش های کاربردی داشته باشند، زیرا این دانشگاه با توجه به گستره کشوری، طبق برنامه عملیاتی هدفمند تعریف شده به حرکت خود ادامه می دهد. در سطح کشور اغلب دانشگاه ها به سمت افزایش تعداد کمی مراکز گام بر میدارند، ولی در دانشگاه فنی و حرفه ای طبق گزارشی که رییس دانشگاه ارایه کردند توجه خاصی بر روی بحث کیفی آموزش های مهارتی شده و قطعاً این امر یکی از دلایل موفقیت این دانشگاه در جذب حداکثری دانشجویان در سال تحصیلی پیش رو است.

آقای دهقانی اضافه نمود: در رتبه بندی هدف اصلی نباید خود رتبه بندی باشد بلکه بیشترین تاکید ما این است آینه ای را به روی دانشگاه و مجموعه از شرایط قرار دهیم این آینه باید منعکس کننده خواسته ها و احتیاج های جامعه باشد.

وی گفت: از سال 99 عملا رتبه بندی وارد عرصه دیگری شد چرا که یکی از مطالبات هشت برنامه ای بود که در ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی تکلیف شد و موضوع ارزیابی و مقایسه دانشگاه ها با یکدیگر به میان آمد. در نتیجه این امر، شاخص ها تغییر کرد. در رتبه بندی قبلی وزن ها تفاوت داشت و موضوع با وزارت علوم بود و ما تنها به عنوان عضو در جلسات تخصصی نظر می دادیم و وزارت علوم این موارد را در کمیته تخصصی نهایی می کرد.

آقای دهقانی ادامه داد: انتظاری که از دانشگاهی که در سطح جهان در رتبه بندی قرار می گیرد توجه به احتیاج ها و ماموریت های محوله در راستای حل مسائل جامعه است در این خصوص مسائل فرهنگی بالاخص اسلامی کردن دانشگاه ها، توجه به بحث مالی و اثرگذاری دانشگاه ها در جامعه و طرح های صنعتی کشور یا مقدار اشتغال فارغ التحصیلان مورد توجه است.

بعلاوه دکتر ابراهیم صالحی عمران رییس دانشگاه فنی و حرفه ای رتبه بندی ها را یکی از اقدامات موثر پایگاه استنادی علوم جهان اسلام دانست و گفت: دانشگاه فنی وحرفه ای بزرگترین دانشگاه حضوری کشور با فعالیت 180 دانشکده در سراسر کشور است. سال جاری نیز پذیرش دانشجوی خوبی داشتیم و شاهد تغییر رویکردی در جامعه نسبت به مهارت گرایی و تخصص آموزی هستیم.

وی از تفاوت در ساختار و چارچوب های عملکردی دانشگاه فنی وحرفه ای در مقایسه با سایر دانشگاه های کشور سخن گفت و تعریف شیوه محاسبه و برآورد صندلی این دانشگاه در رتبه بندی دانشگاه های کشور را خواهان شدو گفت: به هنگام اعلام نتایج نگران رتبه بندی هستیم چرا که شیوه عملکردی و ساختاری این دانشگاه با مدل های موجود منطبق نیست و ویژگی های خاص خود را می طلبد.

آقای صالحی عمران اضافه نمود: برای نمونه به شرایط اعضای هیات علمی این دانشگاه در مقایسه با سایر دانشگاه ها اشاره می کنم این دانشگاه در آموزش های مهارتی، کادر ثابت نمی گیرد. در حال حاضر هزار نفر حق التدریس داریم که از نیرو های خبره حوزه صنعت استفاده هستند. به علت ماهیت دروس عملی و برنامه های درسی این دانشگاه امکان جذب هیات علمی به صورت دایمی وجود ندارد. بعلاوه از اساتید دانشگاه نیز درخواست مقاله های IsI نمی گردد.

او با اشاره بر اینکه ارسال فایل متن کتاب ها، طرح های پژوهشی، انتها نامه ها و سایر مدارک علمی منتشر شده یا موجود در دانشگاه برای ثبت در پایگاه های اطلاعاتی ISC به منظور غنی سازی منابع علمی، مطابق تفاهم نامه، از تعهدات دانشگاه در اجرای این طرح است، اضافه نمود: ارسال مجموعه کامل مقالات کنفرانس ها، سمینار های ملی و بین المللی و متن سخنرانی های علمی و مجلات دانشگاه به ISC، همکاری دانشگاه در خرید مجلات و منابع علمی مورد احتیاج ISC از کشور های دیگر، مشارکت و همکاری در برگزاری همایش های مرتبط با ماموریت های ISC بر اساس ضوابط، چاپ کتاب های مورد توافق با لوگوی های مشترک بعضی دیگر از تعهدات دانشگاه است.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 18 آبان 1400 بروزرسانی: 18 آبان 1400 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 1616

به "انعقاد تفاهم نامه میان دانشگاه فنی وحرفه ای و پایگاه استنادی علوم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انعقاد تفاهم نامه میان دانشگاه فنی وحرفه ای و پایگاه استنادی علوم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید