ارزش ذاتی سهام چیست؟

به گزارش مجله جهانگیر، ارزش ذاتی یک سهم، بیانگر قیمتی است که سرمایه گذاران برای هریک از سهم های یک شرکت در نظر می گیرند.

ارزش ذاتی سهام چیست؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرنگاران، سهامداران بازار سرمایه همچون سایر سرمایه گذاران پیش از سرمایه گذاری باید مجموعه ای از آموزش ها را فرا بگیرند. این روزها فعالیت در بورس بیش از هر زمان دیگری به دغدغه گروهی از افراد تبدیل شده است، به همین دلیل قصد داریم شما را با یکی از مفاهیم بازار سرمایه آشنا کنیم.

  • آشنایی با 10 اصطلاح پرکاربرد بورس در روزهای رونق بازار سرمایه

مفهوم ارزش ذاتی برای سرمایه گذاران از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مدیران به عنوان نمایندگان سرمایه گذاران که به امور سیاست گذاری و عملیاتی شرکت ها مشغول هستند، موظف اند ثروت سرمایه گذاران را به حداکثر برسانند به همین جهت روش های مختلف ارزشیابی در حال توسعه است و محققان در کوشش اند تا روش های کامل تر و دقیق تری را برای این منظور ابداع و پیشنهاد نمایند.

  • ارزش ذاتی سهام

ارزش ذاتی سهام یا ارزش بنیادی (Intrinsic value) مفهومی است که تجزیه و تحلیل نمایندگان مالی برای برآورد ارزش سهام، با توجه به تمام عوامل، خصوصیات و شرایط فعالیت های تجاری یا سرمایه گذاری، آن را مورد استفاده قرار می دهند. ارزش ذاتی سهام یک سرمایه گذاری مانند اوراق بهادار بر اساس دو عامل (قدرت سودآوری و کیفیت کسب سود) مشخص می گردد.

قدرت سودآوری بر اساس قابلیت های واحد مالی برای افزایش یا ثبات سودآوری (تکرارپذیری در سال های آینده) قابل اندازه گیری است همچنین کیفیت کسب سود بر اساس عواملی مانند مشتری مداری، کسب رضایت مشتری، کسب رضایت کارکنان، ریسک نسبی، رقابت و ثبات پیش بینی های سودآوری ارزیابی می گردد.

ارزش ذاتی سهام، ارزش واقعی شرکت یا دارایی بر اساس لحاظ تمامی ابعاد کسب وکاری ازجمله صورت های مالی، پتانسیل رشد شرکت و لحاظ دارایی های مشهود و نامشهود مشخص می گردد.

در واقع ارزش فعلی (present value) جریانات نقدی که سهام یک شرکت در آینده برای سرمایه گذاران پدید می آورد، گویا و مشخص نماینده ارزش ذاتی سهام است. لذا در پیدا کردن ارزش ذاتی سهام، پیش بینی صورت های مالی در سال های آینده از اهمیت بالایی برخوردار است.

  • ارزش بازاری در مقایسه با ارزش ذاتی سهام

نمی توان گفت ارزش ذاتی سهام مساوی با ارزش بازار است و به همین دلیل سرمایه گذاران بنیادی با استفاده از تفاوت در قیمت ذاتی و قیمت بازار اقدام به خرید یا فروش دارایی یا سهام می نمایند.

اگر سهامی کمتر از ارزش ذاتی سهام خود در حال معامله باشد، یعنی ارزش معاملاتی که در بازار انجام می گردد از ارزش ذاتی سهام کمتر است و فعالان بازار در این حالت اقدام به خرید می نمایند، به اصلاح می توان گفت به سهامی که کمتر از ارزش ذاتی خود مورد معامله قرار گیرد undervalue می گویند، همچنین اگر سهامی بالاتر از ارزش ذاتی خود در حال معامله باشد، اقدام به فروش می نمایند که به چنین سهامی نیز اصطلاحاً overvalue می گویند.

برای سرمایه گذاران در بازار سرمایه، مشخص اینکه سهام بالاتر و یا کم تر از ارزش ذاتی خود قیمت گذاری شده است، از اهمیت بالایی برخوردار است.

همچنین به اختلاف بین ارزش ذاتی سهام و قیمت بازار، حباب گفته می گردد. این حباب می تواند مثبت و یا منفی باشد. در واقع اگر قیمت بازاری سهمی بیشتر از ارزش ذاتی آن باشد دارای حباب مثبت است و باید فروخته گردد.

اگر قیمت بازاری سهمی کمتری از ارزش ذاتی آن باشد، دارای حباب منفی است و باید خریداری گردد به بیان دیگر چنین سهمی به اندازه اختلاف بین ارزش بازاری و ارزش ذاتی آن ارزان تر قیمت گذاری شده است.

  • مفاهیم متفاوت ارزش، قیمت و بهای تمام شده

مفهوم ارزش با مفهوم قیمت و بهای تمام شده متفاوت است. به طوری که معنای قیمت یعنی، مبلغ واقعی که صرف تحصیل دارایی می گردد، تعریف دیگر قیمت را می توان رقم توافق شده برای معامله در بازار، دانست.

  • شاخص هم وزن در بورس چیست؟
منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 29 مهر 1399 بروزرسانی: 29 مهر 1399 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 964

به "ارزش ذاتی سهام چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارزش ذاتی سهام چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید