ابهامات عرضه خودرو در بورس

به گزارش مجله جهانگیر، با توجه به اینکه کمیسیون صنایع مجلس، عرضه خودرو در بورس را مصوب نموده است، یک تحلیلگر مالی ابهامات عرضه خودرو در بورس را مورد آنالیز قرار داد.

ابهامات عرضه خودرو در بورس

به گزارش خبرنگاران، کمیسیون صنایع مجلس عرضه خودرو در بورس کالا را تصویب کرد که طبق این مصوبه، خودروسازان باید خودروهای معین شده توسط شورای رقابت را فقط به وسیله بورس کالا عرضه نمایند و قیمت پایه عرضه خودرو در بورس توسط شورای رقابت معین می گردد.

همچنین، مابه التفاوت حاصله از قیمت مصوب شورای رقابت و فروش خودروها در بورس کالا، در اختیار نهضت قطعه سازی و خرید تجهیزات حمل و نقل عمومی قرار می گیرد.

در این زمینه، سهراب دل انگیزان-یک کارشناس مالی به خبرنگاران گفت: این مصوبه ابهامات زیادی دارد که یکی از آن ها چگونگی عرضه خودرو در بورس است. با توجه اینکه بورس کالا محلی برای خرید و فروش عمده کالاست و عرضه خودرو به صورت خرد امکان پذیر نیست. اگر بلوکی هم عرضه گردد، مسائل خاص خودش دارد، بنابراین باید معین گردد که با چه مکانیسمی قرار است، خودرو در بورس عرضه گردد.

وی اضافه نمود: تقاضا در بازار خودرو بیشتر از عرضه است اما به این معنی نیست که همه عرضه خودروسازان به بازار عرضه می گردد بلکه آن ها به هر بهانه ای چون نبود قطعه، امکان عرضه به بازار را ندارد. درحالیکه هزاران خودرو ممکن است در انبار این خودروسازان باشد که یک قطعه ندارند و همین باعث می گردد تا این خودروها خارج از راستا منطقی به فروش برسند و فضای رانت و دلالی شکل بگیرد.

این کارشناس مالی ادامه داد: قاعده قبلی این بود که مردم ثبت نام می کردند و خودروساز با پول مردم خودرو را فراوری می کرد که خودروساز با بهانه کمبود یک قطعه، عرضه خودرو را از راستا منطقی خارج می نماید. اکنون مردم قرار است پول بدهند و در بورس خودرو بخرند، این ابهام وجود دارد که سرانجام پیش فروش ها چه شد و اینکه خودروی حقیقی در بورس فروخته یا پیش فروش می گردد.

دل انگیزان گفت: علاوه براین، در این زمینه سوالاتی چون اینکه شرایط مردمی که قبلا پیش فروش نموده اند چه می گردد؟ چرا خودروساز خودروی ناقص را با کسر قیمت تحویل نمی دهد؟ مطرح می گردد.

وی در سرانجام سخنانش مطرح نمود که تنها راه حل برای بازار خودرو این است که دست دلالان از آن برداشته گردد و خودروسازان خودرو را در زمان معین تحویل دهند و با مردم صادق باشند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 23 اردیبهشت 1400 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 1366

به "ابهامات عرضه خودرو در بورس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابهامات عرضه خودرو در بورس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید