آب بندان ها فصلی جدید در توسعه گردشگری مازندران

به گزارش مجله جهانگیر، خبرنگاران/مازندران یک کارشناس مسائل زیست محیطی گفت: آب بندها می توانند فصلی جدید در توسعه گردشگری مازندران ایجاد کند.

آب بندان ها فصلی جدید در توسعه گردشگری مازندران

اگر علاقمند به سفر با بهترین تورهای سفر به کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

به گزارش خبرنگاران، یکی از منابع مهم اقتصاد روستایی به ویژه در مناطق شمالی ایران تالاب ها یا در اصطلاح عامیانه آب بندان ها هستند که علاوه بر تأمین آب کشاورزی اراضی شالیزاری در زمینه های متعددی از جمله پرورش و صید ماهیان گرم آبی، تأمین منابع آب سفره های زیرزمینی هم چنین به عنوان زیستگاه میلیون ها پرنده مهاجر آبزی و کنار آبزی در فصول مختلف سال ضمن ایجاد اشتغال درآمدهای سرشاری را برای روستائیان ایجاد می نماید.

نقش آب بندان در فراوریات مربوط به بخش کشاورزی بسیار مهم است به طوری که به گفته کارشناسان 50 درصد فراوریات استان مازندران مربوط به این منابع آبی است. اما آب بندان ها می تواند مهمی برای بسط و گسترش اکوتوریسم باشد.

علی ابوطالبی کارشناس محیط زیست در گفت وگو با خبرنگاران می گوید: آب بندان ها تالاب های مصنوعی هستند که به دست انسان ساخته شده است. در 40-50 سال اخیر تالاب های قدیمی از طریق لایروبی و خاکریز انسانی به آب بندان تبدیل شده است که بیشتر کاربرد عمده آن برای اراضی شالیزاری است.

ابوطالبی خاطرنشان می نماید: بنابر آمارهایی که مدیرکل امور روستایی استانداری مازندران اعلام نموده بالغ بر 17هزار آب بندان در مازندران وجود دارد. اولین و مهم ترین کاربری تالاب ها استفاده برای کشت شالی است و پس از آن یکی دیگر کارنمودهای مالی آب بندان ها پرورش ماهیان گرم آبی است که از منابع ارزشمند فراوری ثروت قلمداد می گردد.

وی تصریح می نماید: از سوی دیگر پوشش های گیاهی موجود در آب بندان ها، مکان مناسبی برای ایجاد پناهگاه و امنیت پرندگان و شرایط خوبی برای آشیانه سازی و زادآوری انواع پرندگان، پستانداران و گونه ای موجودات بی مهرگان آبزی است. این موقعیت در تالاب ها می تواند فصل جدیدی در توسعه گردشگری بنام پرنده نگری را ایجاد کند.

این کارشناس محیط زیست می گوید: وجود حیات وحش نادر در اطراف آب بندان و پوشش گیاهی خاص آن می تواند گردشگران علاقه مند به این حوزه را در اطراف خود جمع کند اما پرورش ماهی تعارض بزرگی با حضور پرندگان در آب بندان ها دارد. تا زمانی که آبزی پروری وجود نداشت نیزارهای تالابی مکانی امن برای پرندگان و حیات وحش محسوب می شد.

ابوطالبی می گوید: با ورود ماهیان به آب بندان ها نیزارها صاف شدند و پرندگان تالابی دیگر مکانی برای استتار ندارند در نتیجه دیگر کمتر به آب بندها ورود پیدا می نمایند.

وی با اشاره به این که آب بندان ها یکی از اصلی ترین علل جلوگیری از مهاجرت جوانان روستایی به شهرها می توانند باشد، می افزاید: اشتغال پایدار در صورت رونق گردشگری در آب بندها می تواند به کاهش مهاجرت جوانان به شهرها منجر شده و بسیاری از معضلات اجتماعی ناشی از فقر و بیکاری را کاهش دهد.

ابوطالبی خاطرنشان می نماید: در صورت مدیریت درست بر این دریاچه ها باید فرصت مناسبی برای رونق صنعت اکوتوریست و طبیعت گردی فراهم گردد.

وی ساخت اسکله های چوبی در آب بندان ها، احیای نیزارها، حذف شکارچیان، گشت با قایق در آب بندان ها برای توریست ها، ایجاد شرایطی برای غذادهی به پرندگان توسط گردشگران را از جمله اقدامات موثر در تبدیل آب بندان ها به نقطه ای جذاب برای گردشگران دانست.

ابوطالبی احداث پایگاه زیست بوم طبیعی مازندران به منظور مطالعه و انجام تحقیقات و پژوهش های علمی توسط دانشجویان، اساتید دانشگاه و محققان در این جهت را خواهان شد.

وی می افزاید: آب بندان ها به عنوان یک پارک طبیعی آبی با جذب گردشگران برای طبیعت گردی می تواند نقش موثری در حفظ این منابع ارزشمند مالی، حفظ محیط زیست و احیا بعضی گونه های نادر پرندگان مهاجر باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 460

به "آب بندان ها فصلی جدید در توسعه گردشگری مازندران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آب بندان ها فصلی جدید در توسعه گردشگری مازندران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید