9 نشانه جامعه و فرهنگ سازمانی سمی و ناکارآمد و پادزهرهای آن

به گزارش مجله جهانگیر، جامعه ها و سازمان ها همانند موجودات زنده ای هستند که در تعاملات روزمره خود، می توانند به سمت تعالی و رشد حرکت نمایند یا در مقابل، در مسیر سمی و ناکارآمدی گرفتار شوند. جامعه ای که از فرهنگ و رفتارهای سمی برخوردار است، نه تنها بهره وری و کارایی خود را از دست می دهد، بلکه باعث بروز نارضایتی و کاهش انگیزه در اعضای خود می گردد. در این مقاله به آنالیز 9 نشانه جامعه سمی و ناکارآمد و راهکارهای مقابله با آن ها می پردازیم.

9 نشانه جامعه و فرهنگ سازمانی سمی و ناکارآمد و پادزهرهای آن

1. رهبران و مدیران ارتباط برقرار نمی نمایند

نشانه: یکی از نشانه های واضح جامعه سمی، عدم ارتباط مؤثر رهبران با اعضای جامعه است. وقتی به مدیران اطلاعات حیاتی منتقل نمی گردد یا به سوالات و نگرانی های اعضا پاسخ نمی دهند، باعث ایجاد سردرگمی و ناامیدی می شوند.

پادزهر: برنامه ریزی جلسات منظم و باز برای اطلاع رسانی و پاسخ به سوالات تیم. ایجاد یک فرهنگ باز که در آن اعضا احساس نمایند می توانند نظرات و سوالات خود را مطرح نمایند. این امر باعث افزایش شفافیت و اعتماد در جامعه می گردد.

2. انتظارات شغلی مبهم

نشانه: نبود وضوح در خصوص وظایف و مسئولیت های شغلی می تواند منجر به سردرگمی و کاهش بهره وری گردد. اعضا نمی دانند چه چیزی از آن ها انتظار می رود و این عدم قطعیت می تواند باعث نارضایتی گردد.

پادزهر: تعریف اهداف معین و قابل میزان گیری برای هر نقش و برقراری ارتباط واضح در خصوص انتظارات شغلی. این وضوح باعث می گردد که اعضا بدانند چه چیزی از آن ها انتظار می رود و چگونه می توانند به پیروزیت برسند.

3. نادیده گرفتن بازخورد کارکنان

نشانه: جوامعی که به نظرات و پیشنهادات اعضای خود توجه نمی نمایند، باعث می شوند که افراد احساس بی اهمیتی و ناامیدی نمایند. این مسئله می تواند به کاهش انگیزه و ترک اعضا منجر گردد.

پادزهر: ایجاد یک حلقه بازخورد فعال که در آن نظرات اعضا به طور فعال درخواست، آنالیز و پیگیری می گردد. با این کار، اعضا احساس می نمایند که نظرات آن ها مهم است و در تصمیم گیری ها تأثیرگذار هستند.

4. مدیریت خرد

نشانه: نظارت بیش از حد و دخالت در کارهای جزئی اعضا می تواند باعث احساس خفقان و کاهش خلاقیت گردد. اعضا احتیاج دارند که استقلال داشته باشند تا بتوانند برترین عملکرد خود را نشان دهند.

پادزهر: اعتماد به تیم با معین انتظارات و سپس اجازه دادن به آن ها برای انجام کارهای خود به طور مستقل. این امر باعث افزایش انگیزه و بهره وری می گردد.

5. تحمیل کار بیش از حد و بی حاصل بر بعضی کارکنان

نشانه: وظایف و مسئولیت های زیاد می تواند باعث فرسودگی شغلی و کاهش بهره وری گردد. اعضا وقتی احساس نمایند که نمی توانند وظایف خود را به درستی انجام دهند، دچار استرس و نگرانی می شوند.

پادزهر: آنالیز منظم حجم کار و تنظیم آن برای جلوگیری از فرسودگی شغلی. اتخاذ سیاست های کاری انعطاف پذیر که به اعضا امکان می دهد تعادل بین کار و زندگی شخصی خود را حفظ نمایند.

6. تحمل رفتار سمی

نشانه: عدم برخورد با رفتارهای نامناسب و بی احترامی در محیط کار می تواند فرهنگ جامعه را مسموم کند. این رفتارها می توانند باعث ایجاد یک جو منفی و نامطلوب شوند. معمولا در چنین جوامعی افراد ناکارآمد و همانهایی که نظم یک اداره، شرکت یک کارخانه را به هم می زنند مصون از مجازات هستند و حتی ترفیع می گیرند.

پادزهر: اجرای سیاست تحمل صفر برای بی احترامی و اقدام سریع در مواجهه با مسائل. این امر نشان می دهد که رفتارهای نامناسب تحمل نمی شوند و همه اعضا باید با احترام به یکدیگر رفتار نمایند.

7. عدم تقدیر از کار سخت

نشانه: عدم تشکر و قدردانی از کوشش های اعضا می تواند انگیزه آن ها را کاهش دهد. وقتی افراد احساس نمایند که کارهایشان نادیده گرفته می گردد، ممکن است بهره وری آن ها کاهش یابد.

پادزهر: گفتن سپاسگزارم به صورت منظم و اجرای برنامه های منظم برای تقدیر از دستاوردهای اعضا. این کار باعث افزایش انگیزه و احساس ارزشمندی در بین اعضا می گردد.

8. ترفیع افراد نامناسب

نشانه: ترفیع اعضایی که شایستگی لازم را ندارند، می تواند باعث کاهش انگیزه و احساس بی عدالتی در بین دیگران گردد. این مسئله می تواند باعث نارضایتی و ترک اعضای مستعد گردد.

پادزهر: ایجاد معیارهای ترفیع شفاف بر اساس شایستگی و پایبندی به آن ها. عدم تبعیض و اطمینان از اینکه ترفیعات براساس عملکرد و مهارت های واقعی انجام می گردد.

9. پرداخت ناکافی به کارکنان

نشانه: پرداخت کم به اعضا می تواند باعث نارضایتی و ترک کار گردد. اعضا احتیاج دارند که برای کارهای خود به طور مناسب جبران شوند تا انگیزه لازم برای ادامه کار را داشته باشند.

پادزهر: اطمینان از اینکه همه به صورت منصفانه حقوق می گیرند. زمانی که شرکت پیروز می گردد، تمام تیم را تشویق کنید و به آن ها پاداش دهید.

فرهنگ سازمانی سمی می تواند تاثیرات منفی زیادی بر عملکرد و بهره وری شرکت داشته باشد. با شناسایی این نشانه ها و اعمال پادزهرهای مناسب، می توان از توسعه فرهنگ سمی جلوگیری نموده و محیط کاری سالم و پربار ایجاد کرد. با اجرای این پادزهرها، نه تنها بهره وری افزایش می یابد بلکه رضایت و انگیزه اعضا نیز بهبود می یابد و این امر به نوبه خود به پیروزیت کلی جامعه و سازمان یاری می نماید.

منبع: یک پزشک
انتشار: 13 مرداد 1403 بروزرسانی: 13 مرداد 1403 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 2079

به "9 نشانه جامعه و فرهنگ سازمانی سمی و ناکارآمد و پادزهرهای آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 نشانه جامعه و فرهنگ سازمانی سمی و ناکارآمد و پادزهرهای آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید