5 ساحل جنوب ایران که دریا شب ها در آنجا می درخشد!

به گزارش مجله جهانگیر، اگر تا به حال به سواحل جنوب ایران رفته باشید، شاید دیده باشید که از ساحل، دریا به رنگ آبی میدرخشد؟ میدانین دلیل آن درخشش سبز و آبی چیست و چه زمان هایی میتوانید شاهد آن باشید و از کدام ساحل های جنوب ایران بهتر میتوان این چشم انداز را دیدن کرد؟

5 ساحل جنوب ایران که دریا شب ها در آنجا می درخشد!

کجا فیتوپلانکتون ببینیم؟

فیتوپلانکتون ها که در را نوعی پلانکتون گیاهی می دانند که موجوداتی کوچک و میکروسکوپی هستند و محل زندگی آن ها در در دریا و اقیانوس ها است و در آب دریای خلیج فارس نیز زندگی مینمایند و از ساحل جنوب ایران نیز میتوان تماشایشان کرد. فیتوپلانکتون ها موجوداتی هستند که برای کل سیاره زمین با اهمیت اند. این موجودات، بخش اعظمی از اکسیژن هوا را برای ما فراهم می نمایند و بعضی از تحقیقات نشان دهنده این امر است که مقدار اکسیژن تولیدی به وسیله فیتوپلانکتون ها حتی بیشتر از نیمی از اکسیژنی است که ما آن را از هوا دریافت می کنیم. ما در این مقاله به شما خواهیم گفت که این موجودات جالب چطور، در کجا و چگونه زندگی می نمایند.

فیتوپلانکتون های ساحل جنوب ایران، شب تاب های دریایی

فیتوپلانکتون ها برای رشد خود از فتوسنتز استفاده می نمایند و در زمان انجام عمل فتوسنتز با مصرف آب و دی اکسید کربن، اکسیژن را به عنوان یک محصول زائد از فرایند فتوسنتز خود آزاد می نمایند. شاید ندانید که فیتوپلانکتون ها یکی از مواد مهم در پایه اصلی زنجیره غذایی هستند. بعبارتی نهنگ ها و همینطور بعضی از ماهی های کوچک از آنها تغذیه می نمایند. بعد از آن ماهی های بزرگتر از ماهی های کوچکتر تغذیه می نمایند و این زنجیره غذایی به همین منوال چرخه زیستی را طی می نماید و حتی در مرحله ای به ما انسان ها می رسد.

خب این امری طبیعی است، چون ما از آبزیان دریایی یعنی همان ماهی ها تغذیه می کنیم. به همین علت است که انرژی فیتوپلانکتون ها به ما نیز انرژی می بخشد. همانطور که گفتیم محل زندگی فیتوپلانکتون ها در دریا و اقیانوس است، اما اگر بخواهیم به طور دقیق تر بگویم که آنها در چه قسمت هایی زندگی می نمایند، می توان اینگونه گفت که آنها به طور عمده در سطح آب هستند و به همین علت از ساحل های جنوب ایران می توان آنها را دید. فیتوپلانکتون ها مانند گیاهان به نور خورشید احتیاج دارند و با استفاده از آب و دی اکسید کربن رشد می نمایند. البته ناگفته نماند که آنها برای بقا و ادامه حیات خود به مصرف مواد معدنی و ویتامین ها نیز احتیاج دارند.

سواحل جنوب ایران، دیدبان فیتوپلانکتون ها، همسایگانی براق و آبی رنگ

دریای عمان و خلیج فارس در جنوب ایران از جمله مناطقی هستند که هویت و اصالت ما را تایید می نمایند. مناطقی زیبا و بکر که حتی اگر یک بار به این خطه گرم و دلچسب سربزنید، دیگر دل کندن از آن برای شما آسان نخواهد بود. در سواحل جنوبی کشور علاوه بر پدیده های زیبا و گوناگونی مانند مرجان ها، شما می توانید با پدیده اعجاب آور فیتوپلانکتون ها نیز برخورد داشته باشید و این پدیده چشم نواز و علمی را از نزدیک دیده و لمس کنید. البته این پدیده محسور نماینده فقط مخصوص سواحل جنوبی کشور ما نیست و در سایر نقاط دنیا مانند مالدیو، هاوایی، سوئد، کامبوج و حتی جزایر برمودا نیز قابل رویت است. در این قسمت قصد داریم تا سواحلی را که شما می توانید در آن ها این همسایگان پر نور و آبی رنگ مجذوب کننده را براحتی و از نزدیک مشاهده کنید، معرفی کنیم.

1- ساحل جنوب ایران| سواحل مسحور نماینده جزیره هنگام

اولین جزیره ای که قصد معرفی آن به شما را داریم جزیره زیبا و فریبنده هنگام است. جزیره ای کوچک در مجموعه سایر جزیره های زیبای ایران، که شکلی مانند مخروط ناقص دارد و در خطه جنوبی جزیره قشم خودنمایی می نماید. در این جزیره شما با معادنی غنی از سرب، خاک و نمک رو به رو هستید. هنگام زیبا جاذبه ، های گردشگری بیشماری دارد مانند آهوها دلفین ها، سواحل ناب، کشتی به گل نشسته پرتغالی، خاردم مصری و البته از تمام این جاذبه ها فریبنده تر، سواحل آبی نقره ای پوشیده شده از فیتوپلانکتون ها. محال است به تماشا جزیره هنگام رفته باشید اما با این موجودات نورانی شفاف در سواحل جزیره آشنا نشده باشید.

داستان عجیب فیتوپلانکتون های هنگام

وقتی به ساحل زیبای جزیره هنگام که بی اغراق میتوان آن را در فهرست برتر ساحل جنوب ایران گذاشت، قدم می گذارید، در میان ماسه ها با ذراتی درخشان و پرنور روبرو می شوید که به نظر می رسد یک نوع کانی براق هستند. مردم بومی در جزیره هنگام این ساحل را به واسطه وجود این مهمانان کوچک و دلپذیر یعنی همان فیتوپلانکتون ها، ساحل ماسه ای نقره ای نام نهاده اند. زمانی که نور خورشید با قدرت هرچه تمام تر با اشعه های خود نورافشانی می نماید، در برخورد با این ذرات معلق، تلالویی دلپذیر را به چشم انسان منعکس می نماید که همین امر زیبایی این ساحل را دوچندان نموده است.

زمانی که امواج سرکش دریا خود را به ساحل می رساند و با این ذرات نوری پیوند می خورند درخشندگی آنها 100 برابر می گردد و این قدرت را دارد که حتی بعد از ترک شدن ساحل به وسیله امواج دریا، این درخشندگی تا مدتی همچنان پا برجا بماند. فیتوپلانکتون ها همان مهمانان عزیز و خوش قدمی هستند که در ساحل جزیره هنگام خودنمایی می نمایند و به علت وجود سبزینه در وجود خود، آب را به رنگ آبی نقره ای در آورده اند. متاسفانه اخیراً به علت رفت و آمدهای بی رویه بعضی از گردشگران به ساحل ماسه ای نقره ای، بخشی از این فیتوپلانکتون ها از بین رفته و آسیب دیده اند. به همین علت رفت و آمد به صورت معمول به این ساحل ممنوع شده تا این گونه بتوان این چرخه زیستی را حفظ نموده و از فیتوپلانکتون ها به خوبی پذیرایی کرد.

2-ساحل جنوب ایران| فریبنده ترین ساحل جزیره هرمز، ساحل منفق

همانطور که میدانید جزیره هرمز یکی از زیباترین و مجذوب کننده ترین جزایر خلیج فارس شمار می رود که در کنار موقعیت استراتژیکی که در منطقه دارد، جاذبه های فراوان دیگری نیز برای آن لحاظ شده است. این جزیره از زیباترین ساحل جنوب ایران برخوردار است که در نوع خود بی نظیر و نایاب هستند. برای مثال یکی از شگفتی های این جزیره رنگ خاکی است که در سواحل آن به چشم می خورد. به طور معمول مردم در جزیره هرمز از خاک و شن به عنوان ادویه در غذاهای خود استفاده می نمایند و آن را می خورند. در جزیره هرمز سواحل متعددی وجود دارند که هر کدام ویژگی ها و شگفتی های خود را داشته و دنیای متفاوت خود را به ما عرضه می نمایند، اما متاسفانه همچون جزیره های کیش و قشم چندان به این سواحل زیبا رسیدگی نمی گردد و خیلی مورد توجه نیستند. از جمله شگفتی های موجود در این سواحل، وجود فیتوپلانکتون ها در آنها است که در ادامه یکی از زیباترین سواحل جزیره هرمز را به شما معرفی خواهیم کرد.

o ساحل جنوب ایران| احل پر نور منفق

ساحل منفق یکی از سواحل جزیره زیبای هرمز است که دقیقا در دهانه خلیج فارس قرار گرفته. جزیره هرمز بطور کلی چشم اندازهای زیبا و عجیبی را به گردشگران ارائه می نماید که در آن با تنوع فراوان کانی ها، زیبایی های زمین شناسی، آبسنگ های مرجانی، سواحل کاملا صخره ای و غار های تاریک دریایی در کنار پوشش های متفاوتی از گیاهان بومی و حیات وحش بسیار متنوع و خاص، توانسته گردشگران زیادی را به خود جذب کند. ساحل منفق به علت وجود فیتوپلانکتون ها که به خوبی توانسته اند این ساحل را به منطقه ای نورانی تبدیل نمایند، یکی از مقاصد گردشگری در جزیره هرمز است که مورد توجه گردشگران بسیار زیادی قرار گرفته است.

فیتوپلانکتون ها در شب هنگام، در میان امواج آب خود را جا داده، و بر روی آن ها موج سواری می نماید. برق می زنند، نورانی هستند و محیط را به طرز خاصی با قدرت خود نورانی می نماید، واقعیت این است که مجذوب کنندهیت فیتوپلانکتون ها در این ساحل نفس گیر است. ساحل منفق همان ساحل زیبایی است که شاید عکس آن را بارها دیده باشید اما نام آن را نمی دانستید، ساحلی پر از زرق و برق که راه رفتن بر روی ماسه های براق آن و پیاده روی کردن در این منطقه مانند راه رفتن و قدم نهادن بر آسمان پرستاره شب است. گردشگرانی که به طور مداوم به جزیره هرمز سفر می نمایند به خوبی این ساحل می شناسند و می دانند که یکی از سواحل بسیار پرطرفدار که محل زندگی کلونی فیتوپلانکتون ها نیز هست، ساحل منفق می باشد.

3- ساحل جنوب ایران|جزیره قشم نام آشنا

به طور حتم جزیره قشم را همه ما می شناسیم. یک جزیره زیبا که 177 کیلومتر مربع مساحت دارد و به طور کلی از کوه های آتشفشانی که شکل مخروطی دارند تشکیل شده است. اما موضوع صحبت ما در این قسمت، جزیره قشم نیست بلکه یکی از جزیره های نزدیک به جزیره قشم است که همسایه دیوار به دیوار این جزیره بوده و جزیره لارَک نام دارد. موقعیت مکانی این جزیره دقیقاً در کنار قشم و هرمز بوده و جاذبه های فرهنگی و تاریخی فراوانی دارد.

سواحل شنی و مرجانی این جزیره یکی از زیباترین و بی بدیل ترین سواحل در منطقه خلیج فارس به حساب می آیند که در کنار تپه های نمکی و بستر آتشفشانی و رسوبی این جزیره، توانسته اند گردشگران زیادی را هم از ایران و هم از خارج ایران به سمت خود جذب نمایند. اما در کنار تمام این شگفتی ها یکی دیگر از جاذبه های طبیعی جزیره لارَک در قشم، حضور فعال و پرشور فیتوپلانکتون ها در آن است.

برای خرید تور قشم مقرون به صرفه کلیک کنید.

4-ساحل جنوب ایارن| لارَک زیبا و فیتوپلانکتون های هیجان انگیز

در سال 2015 عکسی بسیار عجیب و زیبا در نشریه نشنال جئوگرافیک به چاپ رسید که به وسیله فردی به نام پویان شادپور ثبت شده و به این نشریه ارسال شده بود. آقای شادپور هنگام قدم زدن در ساحل زیبای جزیره لارَک در قشم، با چنین صحنه خیره نماینده و عجیبی روبرو می گردد و آن را برترین سوژه برای عکاسی در شب قرار داده و ثبت کند. به گفته آقای پویان شادپور اینگونه به نظر می رسید که فیتوپلانکتون ها با نور های خود او را جادو نموده بودند و سبب شدند تا او چنین صحنه شگفت انگیزی را با دوربین خود ثبت کند.

فیتوپلانکتون ها همان موجودات ریز، پر شر و شور و پر زرق و برقی هستند که توانسته اند ساحل جزیره لارک قشم را نیز با نقاط نورانی خود زیبا نمایند. البته این چشم انداز دائمی نیست و فقط در زمانی قابل رویت است که دریا آرام باشد، موجی نداشته باشد و بادی آغاز به وزیدن نکند. درست در این زمان می توانند با فراغ بال و خاطری آسوده، بر روی سواحل به خودنمایی مشغول شده و پرتو افشانی نمایند. انعکاس نور فیتوپلانکتون های عجیب و کوچک در سواحل لارَک جزیره قشم، صحنه غیر قابل توصیفی را به وجود می آورد. البته ناگفته نماند که این پدیده شاید به طور کامل در طول یک ماه به هیچ عنوان قابل رویت نباشد و بهتر است بدانید که تنها سواحل گردشگری جزیره مأمن این فیتوپلانکتون های براق هستند.

5- ساحل جنوب ایران|سواحل براق چابهار

وقتی نام سواحل جنوبی کشور به میان می آید و قرار به گشت و گذار در میان جزیره های این خطه می گردد، همه ما بدون شک جزایر کیش، قشم، هرمز و دیگر جزایر جنوبی را به خاطر می آوریم. اما واقعیت این است که ما با سواحل زیبای دیگری نیز روبرو هستیم، سواحلی که شاید نام آنها کمتر برده شده باشد اما این موضوع چیزی از مجذوب کنندهیت آنها کم نمی نماید. از جمله دیگر سواحل مجذوب کننده و پر ابهت خطه جنوبی کشور، سواحل چابهار هستند که کمتر مورد نقد و آنالیز قرار گرفته و در میان مردم و گردشگران کمتر شناخته شده هستند.

شهر چابهار یک شهر بندری و زیباست که در جنوب سیستان و بلوچستان واقع شده و سواحل دریای عمان را دارد. این بندر منحصر به فرد است چون به طور پیوسته با اقیانوس پیوند خورده و در میان تمام سواحل زیبای ایران، تنها ساحل اقیانوسی کشور نام گرفته است. چابهار همسایه هم مرز پاکستان است و به راحتی به وسیله سواحل مکران و آب های اقیانوس هند با ازبک ها، افغان ها، تاجیک ها، قزاق ها و قرقیزها در ارتباط است. علاوه بر اینها چابهار به اسکله بزرگ و مردمان دلیر و خونگرم خود نیز مشهور است. اما ما در این مقاله قصد داریم شما را با ساحل پولکی چابهار آشنا کنیم که به علت حضور پررنگ فیتوپلانکتون ها و بعلاوه مراجعه کمتر گردشگران و مسافران، واقعا یک ساحل بکر و الماسی است.

oساحل جنوب ایران | سوحل الماس نشان چابهار

شب های نیمه بلند پاییز و بلند زمستان در چابهار، حال و هوای عجیبی دارد. درست است که هوا سردتر می گردد اما حضور پررنگ هوای سرد در این منطقه آنچنان محسوس نیست و شهر چابهار را به یک شهر بهاری تبدیل می نماید، درست مانند نامی که دارد. حال اگر خود را در این هوای دلچسب و مطبوع به سواحل چابهار برسانید می توانید ساحل شاهد مهمانی دانه های براق آبی رنگ فیتوپلانکتون ها باشید که در تجمعی به هم چسبیده و شلوغ در حال لذت بردن از امواج شناور آب هستند.

درخششی آبی رنگ در دل تاریکی و سیاهی مطلق شب که در کنار آمیخته شدن با صدای امواج، تصاویری عجیب و کمتر دیده شده را خلق می نمایند. این موجودات جواهرنشان خود را با عجله به ساحل می رسانند و بعد از اینکه موج ها ساحل را ترک کردند بر روی شن ها نشسته و آن ها را به نور خود مزین می نمایند. این ساکنان کوچک دریاها که هرچه بیشتر در تاریکی فرو بروید بیشتر خود را نشان می دهند، فیتوپلانکتون هایی هستند که رویاگونه خود را با عجله به ساحل می رسانند، نور افشانی می نمایند و سپس محو می شوند. عمر کوتاهی دارند و آسیب پذیرند به همین علت آنان را مهمانان عجولی می دانند که ساکنان همیشگی دریاها هستند.

فیتوپلانکتون های ساحل جنوب ایران، خالقان یگانه سواحل نورانی

حال دیگر می دانید سواحلی که تصاویر آن ها در صفحات گوگل و یا فضای مجازی با عناوینی مانند سواحل نقره ای، سواحل جواهر نشان، سواحل نورانی و غیره، خودنمایی می نمایند واقعا از چه موجودات و موادی تشکیل شده اند. فیتوپلانکتون های پر نور با حضور خود در این سواحل دنیایی را خلق می نمایند که بشر با تمام توانمندی خود قادر به خلق چنین عظمتی نخواهد بود. این موجودات ذره بینی تنها مهمانان سواحل کشور ما نیستند و در دیگر سواحل نیز حضوری فعال و پرشور دارند.

منبع: الی گشت
انتشار: 12 شهریور 1401 بروزرسانی: 12 شهریور 1401 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 1892

به "5 ساحل جنوب ایران که دریا شب ها در آنجا می درخشد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 ساحل جنوب ایران که دریا شب ها در آنجا می درخشد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید