11 روش ساده برای عظیم تر نشان دادن اتاق های کوچک

به گزارش مجله جهانگیر، این روزها سبک زندگی تغییر نموده و خانه ها و آپارتمان ها کوچک تر شده اند. فضای کوچک تر در کنار مزایایی که دارد ممکن است شما را محدود کند. گاهی اوقات فضاهای کوچک با دکوراسیون اشتباه، کوچک تر از آن چیزی که هستند به نظر می رسند و نحوه چیدن وسایل باعث می گردد که فضای کمتری از آنچه که واقعا در اتاق وجود دارد، استفاده گردد. با چند راه چاره می توانید اتاق های کوچک را عظیم تر کنید! با خبرنگاران مگ همراه باشید.

11 روش ساده برای عظیم تر نشان دادن اتاق های کوچک

11 روش برای عظیم تر نشان دادن اتاق کوچک

اتاق ها و فضاهای کوچک مزایای متعددی دارند. تغییر دکور آن ها راحت تر است، راحت تر و سریع تر تمیز می شوند و سازمان دهی و مرتب کردن آن ها راحت تر است. وقتی محدودیت فضا داریم، چاره ای نیست جز اینکه با به کار بستن شیوه ها و ترفندهای مختلف، فضا را عظیم تر کنیم. با راهکارهای زیر بدون اینکه هزینه زیادی کنید، می توانید اتاق را عظیم تر نشان دهید و از فضایی که در اختیار شما می گذارد، به برترین شکل استفاده کنید.

1. اتاق را خلوت کنید

یکی از اولین چیزهایی که معمولا نادیده گرفته می گردد، خلوت کردن اتاق است. اتاق خلوت نه تنها عظیم تر و دلبازتر به نظر می رسد، بلکه روی آرامش روان و کاهش استرس هم تأثیر مثبت دارد. بسیاری از افراد دوست دارند وسایل تزیینی و کمدها و وسایل متعدد را داخل اتاق خود بگذارند. بسیاری از این وسایل استفاده کمی دارند و فقط محیط را شلوغ می نمایند. هر چقدر که وسایل شما دور از دید باشد، اتاق تان عظیم تر به نظر می رسد. مثلا اتاق کوچکی را فرض کنید که روی همه دیوارها قفسه هایی نصب شده و روی قفسه ها پر از وسیله تزیینی و کاربردی است. این ظاهر شلوغ می تواند اتاق را کوچک تر از آن چیزی که هست نشان دهد.

راهکارها

  • برای مرتب کردن اتاق اولین نکته ای که باید بدانید این است که بیش از حد وسیله تزیینی نخرید.
  • وسایل داخل اتاق را با دقت انتخاب کنید. ابعاد کمدها، تعداد قفسه ها و… را موقع خرید در نظر بگیرید.
  • از فضاهای مرده اتاق استفاده کنید. مثلا اگر گوشه ای از اتاق دارای فرورفتگی است، قفسه ای مناسب پر کردن آن گوشه تهیه کنید.
  • تا جایی که ممکن است وسایل را دور از دید قرار دهید. مثلا آن ها را در کمد، باکس های نظم دهنده و… بگذارید.

2. وسایل را از سر راه بردارید

بسیاری از وسایل و کمدهایی که در اتاق می گذارید، جلوی راه را می گیرند و نمای اتاق را از بین می برند. قسمت هایی از اتاق اصلا نباید هیچ وسیله ای داشته باشد؛ مثلا جلوی پنجره، جلوی در کمد و… علاوه بر این، حجم و میزان وسایل هم بسیار مهم است. برای خرید کمد و وسایل یک اتاق حتما باید به ابعاد آن توجه کنید. هر نوع وسیله ای مناسب اتاق کوچک نیست. مثلا تخت هایی که بسیار عظیم هستند و تزیینات عظیم بالای تخت دارند، نمی توانند جلوه زیبایی در یک اتاق کوچک داشته باشند. هر چقدر فضای کوچک تری در اختیار داشته باشید، باید وسایل ساده تری انتخاب کنید. این قانون را در نظر داشته باشید که هر چقدر بیشتر بتوانید کف اتاق را ببینید، اتاق عظیم تر به نظر می رسد.

راهکارها

  • وسایل اتاق را با توجه به ابعاد اتاق انتخاب کنید. وسایل خیلی عظیم برای اتاق کوچک مناسب نیست.
  • جلوی پنجره ها را نبندید.
  • تعداد وسایل اتاق های کوچک را کمتر کنید تا سطح بیشتری از کف اتاق معین باشد.

3. رنگ های روشن انتخاب کنید

استفاده از رنگ های تیره تر و گرم تر، محیط را دنج و گرم ونرم نشان می دهد و هر چقدر در دکوراسیون اتاق از رنگ های روشن تر و خنثی استفده کنید، محیط دلبازتر می گردد. اگر اتاق کوچکی دارید که می خواهید عظیم تر دیده گردد، برای دیوارها، پرده ها، وسایل اتاق و فرش از رنگ های روشن استفاده کنید.

راهکارها

  • تا جایی که می توانید سعی کنید با پرده ها رنگ روشن، نور طبیعی بیشتری را به داخل اتاق راهنمایی کنید.
  • دیوارها را رنگ نکنید و سفید بگذارید یا از رنگ های بسیار روشن استفاده کنید.
  • وسایل اتاق به خصوص وسایل عظیم تر مثل کمد، تخت و روتختی را از رنگ های روشن انتخاب کنید.
  • استفاده از رنگ های سرد مثل آبی و سبز هم می تواند فضا را دلبازتر کند.

4. از طیف رنگ های خنثی استفاده کنید

هر چقدر از رنگ های خنثی استفاده کنید اتاق شما روشن تر و دلبازتر به نظر می رسد. سعی کنید رنگ ها را از یک طیف انتخاب کنید. رنگ هایی مثل کرم روشن و طوسی روشن اتاق را عظیم تر می نمایند و می توانید بعضی تزیینات اتاق را از رنگ های مختلف با این رنگ های خنثی ست کنید.

5. رنگ وسایل و دیوارها را هماهنگ کنید

اگر رنگ وسایل و دیوارهای اتاق با هم تضاد زیادی داشته باشند، اتاق شما کوچک تر از آن چیزی که هست به نظر می رسد. وسایلی که رنگ آن ها با رنگ دیوار هماهنگی دارد، بهتر با محیط ترکیب می شوند و فضایی باز و یکدست ایجاد می نمایند که باعث می گردد اتاق شما عظیم تر به نظر برسد.

راهکارها

  • ابتدا درباره رنگ دیوار تصمیم بگیرید و بعد وسایل اتاق را متناسب با آن انتخاب کنید.
  • سعی کنید وسایل اتاق از نظر رنگ مشابه دیوار یا نزدیک به رنگ دیوار باشند.

6. از نور طبیعی استفاده کنید

هر اتاق اگر به خوبی نور بگیرد، عظیم تر به نظر می رسد. سعی کنید تا جایی که ممکن است از نور طبیعی استفاده کنید و با پرده های ضخیم یا تیره، مانع رسیدن نور به داخل اتاق نشوید. اگر نور طبیعی ندارید، با نورپردازی زیبا و هماهنگ می توانید اتاق را عظیم تر کنید.

راهکارها

  • پرده های رنگ روشن و نازک انتخاب کنید.
  • جلوی پنجره را با گذاشتن وسایل عظیم، سد نکنید.
  • اتاق را نورپردازی کنید و از نورهایی که در سطح اتاق پخش می شوند به جای نورهای نقطه ای استفاده کنید.

7. از سطوح انعکاسی استفاده کنید

هر سطحی که بتواند نور را منعکس کند، باعث می گردد که اتاق عظیم تر به نظر برسد. مثلا یک آینه عظیم را در نظر بگیرید که در یکی از دیوارهای اتاق نصب شده است. با یاری آینه و سطوح انعکاسی، نور در اتاق بازتاب پیدا می نماید و روشن تر و عظیم تر می گردد. علاوه بر دیوار، حتی روی میزها و کنار کمدها هم می توانید از سطوح براق و آینه ای استفاده کنید.

راهکارها

  • می توانید در یکی از دیوارهای اتاق، یک آینه عظیم کار بگذارید یا آینه ای عظیم دارای قاب را به دیوار وصل کنید.
  • کمدهایی خریداری کنید که روی در آن ها آینه تعبیه شده باشد.

8. وسایل عظیم تر را انتخاب کنید

قبلا هم اشاره کردیم که برای اتاق کوچک باید وسایل مناسبی خریداری کنید. وسایل خیلی عظیم می توانند فضای اتاق را بگیرند و آن را کوچک تر نمایند. اما اگر می خواهید چندین وسیله جداگانه خریداری کنید، بهتر است چند وسیله جدا و کوچک را به یک وسیله عظیم تر تبدیل کنید. مثلا به جای اینکه چندین کمد کوچک برای وسایل مختلف خریداری کنید، یک کمد عظیم تر تهیه کنید که وسایل مختلف شما به راحتی در آن جا گردد.

9. وسایل و تزیینات ساده خریداری کنید

برای وسایل داخل اتاق، تزیینات و پرده، طرح های ساده را انتخاب کنید. هر چقدر که نقش و نگار و رنگ و تضاد طرح های پارچه و وسایل و حتی تابلوها بیشتر باشد، محیط اتاق را شلوغ تر و کوچک تر جلوه می دهد. در واقع علاوه بر اینکه رنگ های روشن و خنثی انتخاب می کنید باید در انتخاب طرح آن ها هم دقت کنید و مدل های ساده و تک رنگ را انتخاب کنید.

10. وسایل کوتاه تر انتخاب کنید

برای اتاق خواب کوچک تر وسایلی خریداری کنید که کوتاه تر هستند مثلا کمدهای کوتاه و تختی که به زمین نزدیک تر است. با این روش، فاصله وسایل از هم بیشتر می گردد و فضای بیشتری از دیوار را مشاهده می کنید. هر چقدر فضای بیشتری از دیوارها و کف اتاق معین باشد، اتاق عظیم تر به نظر می رسد.

11. پارچه های روشن و دلباز خریداری کنید

هر چیز پارچه ای که در اتاق وجود دارد، مثلا پرده، روتختی و رومیزی را از رنگ های روشن انتخاب کنید. به خصوص برای پرده حتما نازک بودن آن را هم در نظر بگیرید. اگر دوست دارید پارچه طرح دار بگیرید، دقت کنید که طرح های ساده تر، گل های ریزتر یا طرح های راه راه و چهارخانه را انتخاب کنید.

چطور با یاری فرش اتاق را عظیم تر نشان دهیم؟

عظیم تر کردن فیزیکی اتاق های کوچک، امکان پذیر نیست اما با ترفندهایی که اسم کردیم می توانید فضا را عظیم تر نشان دهید. دکوراسیون و وسایلی که برای اتاق خواب انتخاب می کنید، نقش مهمی در عظیم تر نشان دادن اتاق دارند. هر چقدر که این وسایل عظیم تر باشند، نقش پررنگ تری دارند و فرش یکی از مهم ترین وسایل اتاق است. انتخاب فرش مناسب می تواند کاری کند که اتاق کوچک شما، عظیم تر به نظر برسد یا حتی اتاق عظیم را به یک اتاق کوچک و دنج تبدیل کند.

استفاده از فرش های عظیم و سراسری

اگر فرش شما به طور یک تکه و کامل کف اتاق را بپوشاند، فضای اتاق عظیم تر به نظر می رسد. هر چقدر که سطح کف اتاق دچار تغییر یا وقفه گردد، فضای اتاق را کوچک تر نشان می دهد. اگر فرشی انتخاب کنید که کل کف اتاق را بپوشاند، کاملا یکپارچه و عظیم به نظر می رسد. ممکن است فرش و کفپوش مناسب برای اتاق پیدا نکنید. بعضی از انواع فرش ها و گلیم ها هستند که به سفارش مشتری و با ابعاد دلخواه اتان بافته می شوند. می توانید از این طریق فرشی پیدا کنید که کل سطح اتاق را یکپارچه پوشش دهد.

استفاده نکردن از فرش های کوچک

شاید نتوانید یا مایل نباشید از فرش های یک تکه کف اتاق استفاده کنید یا کف اتاق موکت باشد. در این صورت ممکن است تمایل داشته باشید که بخشی از اتاق را برای تزیین، یک فرش کوچک بیاندازید. هر چقدر که تعداد این فرش های تزیینی بیشتر و میزان آن ها کوچک تر باشد، اتاق شما شلوغ تر و البته کوچک تر به نظر می رسد.

میزان ای که برای این فرش انتخاب می کنید به عوامل مختلفی بستگی دارد مثلا اینکه چه وسایلی را داخل اتاق گذاشته باشید. وسایل را بچینید و بعد درباره ابعاد فرش اتاق تصمیم بگیرید و عظیم ترین گزینه ممکن را انتخاب کنید.

توجه به رنگ فرش

تقریباً همه می دانیم که استفاده از رنگ های روشن تر باعث می گردد که اتاقمان عظیم تر به نظر برسد. اما لازم نیست برای همه جای خانه خود فرش سفید یا نزدیک به سفید انتخاب کنید. در واقع می توانید از رنگ دلخواه خود استفاده کنید ولی سعی کنید طیف های روشن تر را انتخاب کنید. رنگ روشن نه تنها اتاق را عظیم تر نشان می دهد، باعث می گردد که نور طبیعی محیط، بهتر بازتاب کند. افزایش نور اتاق هم می تواند محیط را عظیم تر نشان دهد.

توجه به طرح فرش

طرح فرش باید متناسب با میزان اتاق باشد. طرح های عظیم تر برای اتاق های عظیم تر و فرش هایی با طرح های ریزتر، برای اتاق های کوچک تر مناسب است. البته توجه به این نکته مهم است اما طرح فرش تا حد زیادی به آن بخش از فرش که قابل مشاهده باشد، بستگی دارد. اگر بخش زیادی از فرش در معرض دید قرار گرفته است، باید طرح های ریزتر را برای آن انتخاب کنید. در مجموع، هر چقدر که فرش ساده تری داشته باشید، می توانید اتاق را عظیم تر نشان دهید.

پرده مناسب برای اتاق کوچک، چه ویژگی هایی دارد؟

یکی از مهم ترین تزیینات داخل اتاق ها، پرده ها هستند. انتخاب پرده مناسب می تواند حال و هوای یک اتاق را به کلی عوض کند. با پرده مناسب می توانید اتاق کوچک را عظیم تر نشان دهید. در انتخاب پرده برای اتاق های کوچک به این نکات توجه کنید:

پرده را بالاتر نصب کنید

هر چقدر پرده بلندتر باشد، اتاق را عظیم تر نشان می دهد. میله پرده را نزدیک سقف اتاق نصب کنید حتی اگر پنجره از سقف فاصله دارد. پرده باید حدود 10 سانتی متر بالاتر از آغاز خود پنجره نصب گردد. پرده ها بلندی که از سقف تا کف ادامه داشته باشند معمولا اتاق را عظیم تر نشان می دهند.

طرح های عمودی انتخاب کنید

پرده هایی که طرح های عمودی دارند می توانند قد پنجره ها را بلندتر نشان دهند و فضای اتاق را عظیم تر نمایند. سعی کنید پرده هایی که طرح های افقی دارند خریداری نکنید. علاوه بر این همان طور که قبلا هم شرح دادیم، طرح های عظیم و شلوغ برای پرده، اتاق را کوچک تر نشان می دهد. طرح های شلوغ و گل های درشت به تصویر قالب فضای اتاق تبدیل می گردد و فضا را کوچک تر نشان می دهد. سعی کنید رنگ پرده ها هم رنگ یا کمی روشن تر از دیوار باشد. پرده های تیره رنگ و ضخیم، اتاق را کوچک و شلوغ جلوه می دهند.

جمع بندی

دکوراسیون اتاق نقش مهمی در کوچک یا عظیم تر نشان دادن آن دارد. با ترفندهایی که اسم کردیم مثلا استفاده از رنگ های روشن، بهره بردن از نور طبیعی و انتخاب دقیق وسایل اتاق می توانید اتاق را عظیم تر نشان دهید. مهم تر از همه این است که اتاق کوچک را تا جایی که می گردد خلوت تر نگه دارید تا فضای آن عظیم تر و دلبازتر به نظر برسد.

منابع: Thespruce, Thespruce, Homeguides

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 7 مرداد 1400 بروزرسانی: 7 مرداد 1400 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 1495

به "11 روش ساده برای عظیم تر نشان دادن اتاق های کوچک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "11 روش ساده برای عظیم تر نشان دادن اتاق های کوچک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید