کویر مرنجاب همسفر گردشگری تنها و ساده دل

به گزارش مجله جهانگیر، ایران کشوری پهناور با طبیعت های بی نظیر از کوه و جنگل و ساحل در شمالش گرفته تا کویر در جنوب و مرکز کشور.هر جا که بنگری جز زیبایی چیزی را نخواهی یافت. این کشور زیبا و چهار فصل دارای منطقه ها گردشگری بیشماری است که بیشترشان ناشناخته مانده اند یا خوب به مردم جهان معرفی نشده اند. یکی از این جاذبه های گردشگری کویر گردی می باشد که امروز ما در مجله خبرنگاران تصمیم گرفته ایم شما همراهان گرامی را با کویر مرنجاب آشنا کنیم که در استان زیبای اصفهان و شهرستان آران و بیدگل و در واقع در شمال این شهرستان واقع شده است. اگر علاقه مند به کویر نوردی و سفرهای بیابانی هستید خوب جایی آمده اید کویر مرنجاب. کویری که می توان به جرات گفت از بهترین و بهترین جاذبه های گردشگری ایران محسوب می گردد. دیدنی های کویر مرنجاب فراوان است. کافی است که به این منطقه قدم بگذارید تا صحت گفتار مرا تایید کنید. اگر بار اولتان باشد که به کویر مرنجاب می آیید، مطمنا از این همه زیبایی آن هم در کویر شوکه خواهید شد و دریاچه نمک آران و بیدگل در شمال کویر مرنجاب و در شرق آن نیز کویر بند ریگ و پارک ملی کویر واقع شده اند و بعلاوه در غرب کویر مرنجاب دریاچه های نمک حوض مره و حوض سلطان و کویر مسیله قرار گرفته اند و در سمت جنوب این کویر هم شهرستان آران و بیدگل با مردمانی خون گرم و مهربان واقع شده است. جذابیت های منطقه های این چنینی خیلی زیاد است از شن های روان گرفته تا پوشش جانوری و گیاهی ویژه کویر و حس کشف چیز هایی که تا حالا در هیچ جا ندیده ای. همه با حس کنجکاوی شما ترکیب می گردد و شما را به یک فرد ماجراجو تبدیل خواهد نمود که سبب این می گردد که بتوانید سختی طی مسیر در کویر را به جان خریداری کنید. البته برای کویر نوردی یا هر کار دیگری باید در ابتدا عاشق آن کار باشید چون اگر عشق نباشد مطمنا در جایی از مسیر از حرکت خواهید ایستاد و خسته خواهید شد. نمک زاری که پیرامون جزیره سرگردان را فرا گرفته است سبب شده است که این جزیره مرموز به صورت یک جاذبه طبیعی زیبا شما را به خود جلب کند. وقتی که بارندگی زیاد باشد اطراف آن را در حد دو سه سانتی آب فرا می گیرد که به نوع خودش دیدنی و تماشایی است. علت نام گذاری جزیره سرگردان هم همین می باشد چون که مردم محلی فکر می نمایند این مکان در حال حرکت است و به همین علت نام سرگردان را بر جزیره نهاده اند. جزیره سرگردان در 5 کیلومتری ال شهرستان آران و بیدگل فاصله دارد.نمک زار چاه پنجه را می توان به عنوان یکی از جاذبه هایی که گردشگران زیادی را به خود جلب می نماید. بعلاوه اگر بخواهیم نامی از دیگر جاذبه های گردشگری کویر ببریم باید به چاه دستکن که مردم بومی معتقدند امام هشتم شیعیان با دستان مبارک خود آن را حفر نموده اند و کاروانسرای مرنجاب که شاه عباس دستور ساخت آن را داده است. بعلاوه قلعه کرشاهی ، کوه کلنگ ، کمپ متین آباد و کوه یخاب اشاره کنیم که همگی در نوع خودشان جالب توجه و یک جاذبه گردشگری تمام و کمال هستند.تنوع زیستی کویر مرنجاب دیدنی و زیبا است.

کویر مرنجاب همسفر گردشگری تنها و ساده دل

وجه تسمیه کویر

مرد رنج آب نام دیگر کویرمی باشد زیرا به عقیده عده ای در زمان های قدیم که می خواستند در این منطقه ها چاه آب شیرین حفر نمایند کاری بسیار طاقت فرسا و سخت بود بنابر این نام مرد رنج آب بر ان نهادند که در گذر زمان این نام تغییر کرد و تبدیل به مرنجاب گشت. البته عده ای دیگر بر این اعتقاد دارند که شاه عباس نام این کویر را کویر مرنجاب نهاده است. محبوبیت کویر مرنجاب بین کویر نوردان مثال زدنی است. امروزه فقط مردم در طبیعت سرسبز در پی لحظات خوش نمی گردند، بلکه حس تنوع طلبی انسان سبب شده است که بیابان گردی و منطقه ها کویری نیز از مکان های پر طرفداری باشند. از جاذبه های دل انگیز کویر مرنجاب دریاچه های نمک، تپه های شنی آسمان فوق العاده و روح انگیز شب، جنگل های تاق می باشد که هر دوست دار طبیعت را مجذوب خود خواهد نمود. در 35 کیلومتری شهرستان آران و بیدگل دریاچه نمک قرار گرفته است و تقریبا 647 کیلومتر مربع وسعت دارد دریاچه ای خشک و پوشیده از نمک که از جاذبه های زیبا و بی نظیر مرنجاب به شمار می رود. رسوبات نمکی که بعد از این که باران می بارد و آب تبخیر می گردد به صورت اشکال هندسی در این دریاچه تشکیل می گردد در نوع خودش دیدنی و قابل توجه است. البته حواستان را باید جمع کنید چون که در این دریاچه ممکن است با باتلاق های نمکی روبه رو شوید که خیلی خطرناک است. در این مقاله با دیدنی های کویر مرنجاب و تنوع زیستی کویر مرنجاب آشنا خواهیم شد.

دسترسی به کویر

مسیر های رسیدن به کویرزیاد است برای نمونه اگر خودروی سواری دارید می توانید از شهرستان آران و بیدگل خودتان را به این کویر زیبا برسانید. البته مسیر های دیگری هم هست که کمی صعب العبور است و احتیاج به تجهیزات بیشتر و خودرو های دو دیفرانسیل دارد که هزینه سفر تان را بالا خواهد برد. بعلاوه باید ازیک نفر که مسیر را می شناسد یاری بگیرید. از دیگر مسیر ها مسیر خالد آباد می باشد که در جنوب شرقی کاشان واقع شده است. خالد آباد از توابع شهرستان ابوزید آباد می باشد و یک مسیر 80 کیلومتری است که باید از آنجا به پشت ریگ و سپس به مرنجاب بروید. برای این که کویر نوردی به شما خوش بگذرد توصیه می کنیم که هیچ وقت تنهایی اقدام به این کار نکنید و همیشه چند نفره و با چند ماشین دل به بیابان بزنید تا اگر یکی ازماشین هایتان خراب شد مسئله ای برایتان پیش نیاید. بعلاوه توصیه می گردد که همراه خود آب و غذا به میزان کافی و وافی داشته باشید به هر حال هر سفری یک سری مقدماتی دارد که باید رعایت کرد تا خدای ناکرده خطری پیش نیاید.پوشش گیاهی و جانوری در کویر بی نظیر است و علتش هم این است که در این کویر آب و غذای کافی برای رشد و نمو جانوران و گیاهان موجود می باشد که برای نمونه می توان به حیواناتی نظیر آفتاب پرست، انواع مارمولک و مار، روباه شنی، شغال، بزمجه، گرگ، کفتار و گیاهانی مانند ارته، قیچ، گز، اسکنبیل، گز، دم گاوی اشاره نمود. بزارید یک چیز جالب عرض کنم. گفته می گردد که در این چند سال اخیر یک جفت یوز پلنگنیز در حوالی کویر مرنجاب مشاهده شده اند. تنوع زیستی کویر مرنجاب و دیدنی های کویر مرنجاب دیدنی است.

منبع: همگردی
انتشار: 5 بهمن 1401 بروزرسانی: 5 بهمن 1401 گردآورنده: jahangirrazmi.ir شناسه مطلب: 1961

به "کویر مرنجاب همسفر گردشگری تنها و ساده دل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کویر مرنجاب همسفر گردشگری تنها و ساده دل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید